Krifa deler intern krænkelsespolitik

I håb om at inspirere andre arbejdspladser deler Krifa organisationens nye krænkelsespolitik. Der er brug for konkrete eksempler, hvis vi skal komme den dårlige kultur til livs, mener Krifas formand Søren Fibiger Olesen

Efterårets heftige debat om sexchikane og sexisme, som TV-vært Sofie Linde sparkede i gang til et awardshow, har resulteret i, at ligestillings- og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard kommer med 14 initiativer, der skal sætte en stopper for sexchikane på jobbet.

Krifas formand Søren Fibiger Olesen mener, at der er brug for reel handling og ikke bare politiske pseudotiltag. Derfor tager Krifa sagen i egen hånd og deler nu deres interne politik.

- Det store krænkelsesfokus og de mange historier, der har fyldt i medierne de seneste måneder, har med al tydelighed vist, at sexchikane lever i bedste velgående på mange danske arbejdspladser. Det er uacceptabelt, og det skal stoppes. Det er derfor godt at se, at vores nye ligestillingsminister går aktivt ind i sagen. Jeg er dog skeptisk og frygter, at det bliver stresspanelet om igen, hvor tiltagene stille og roligt dør i en skuffe, siger Krifas formand Søren Fibiger Olesen.

Dialogen gør forskellen
Krifa har med sparring fra Arbejdsmiljøcentret udarbejdet en intern politik for krænkende adfærd i Krifa, som både kommer omkring forebyggelse, ansvar og handlemuligheder.

- Alle arbejdspladser skal kigge indad i den her tid. Det gælder selvfølgelig også os. Og vi måtte desværre konstatere, at det ikke var så lige til for medarbejderne at finde ud af, hvad man kunne gøre, hvis man oplevede krænkende adfærd, siger Søren Fibiger Olesen.

Krifa har i efteråret foretaget en intern undersøgelse, som viser, at medarbejderne i Krifa oplever et godt arbejdsmiljø. Det betyder dog ikke, at fagforeningen bare lader emnet ligge.

- Det er vigtigt at slå fast, at en intern politik ikke gør forskellen alene. Som arbejdsplads har man et ansvar for at få den ud at leve i organisationen, så den ikke bliver endnu en politik i rækken eller endnu en side i personalehåndbogen. Det er dialogerne, som politikken kan og skal sætte i gang, der er med til at opbygge den sunde kultur, lyder det fra Søren Fibiger Olesen, der tilføjer, at fagforeningen netop er i gang med dialogerne i øjeblikket.

Politik på alle arbejdspladser
Krifa foreslår, at alle arbejdspladser forpligtes til at have en politik for krænkende adfærd, som beskriver, hvordan de som arbejdsplads vil forebygge og håndtere krænkende handlinger – ikke kun sexchikane, men også sexisme, mobning, fysisk og psykisk vold og anden chikanerende adfærd.

- Alle danskere skal kunne gå på arbejde i et sikkert og sundt arbejdsmiljø uanset hvilken branche, man arbejder i, siger Krifa-formanden og fortsætter:

- Det kræver, at man tør dialogen på arbejdspladsen om krænkende adfærd. Vi mennesker er forskellige med forskellige grænser, og det skal være okay at sige fra, hvis ens grænse bliver overtrådt uden, at man bliver hånet for det.

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Hjemmearbejde: Hvornår er det en arbejdsskade25.3.2021 08:22:07 CET | Pressemeddelelse

Hjemmearbejde er (stadig) dagligdag for flere hundredetusinde danskere på grund af Coronapandemien. For mange flyder privatliv og arbejde sammen, når man det ene øjeblik hjælper børnene med hjemmeskoling, og det andet øjeblik har en vigtig kunde i røret. Så hvornår er det egentlig en arbejdsskade, hvis man kommer til skade i forbindelse med hjemmearbejde? Krifas jurist Magnus Nørgaard Sørensen kommer med fem skarpe om arbejdsskader på hjemmearbejdspladsen. Er det en arbejdsskade, hvis man falder til et møde ude i det fri og kommer til skade? Ja, det kan det være. Det er normalvis en arbejdsskade, hvis det sker på grund af arbejdets forhold, eller mens man udfører sit arbejde. Inviterer chefen fx til et gående Teams-møde over telefonen, er det pga. arbejdet, man er ude at gå. Man udfører dermed sit arbejde. Det er derudover en medvirkende faktor, at man skal kigge på telefonen, imens man går, og dermed kan være uopmærksom. Det er arbejdets forhold. Så i princippet vil det være en arbejd

3 skarpe fra advokaten: Kan du blive fyret, hvis du nægter vaccination5.2.2021 10:02:24 CET | Pressemeddelelse

Coronavaccinen er i fuld gang med at blive rullet ud, og regeringen og erhvervslivet har planer om et digitalt coronapas, som kan give mulighed for restaurantbesøg og forretningsrejser. Men hvad betyder det egentlig for dig som lønmodtager? Advokatfuldmægtig i Krifa Charlotte Krogh kommer med tre skarpe om Coronavaccinen. Kan min arbejdsgiver tvinge mig til at blive vaccineret? - Det korte svar er nej. Din arbejdsgiver kan ikke kræve, at du bliver vaccineret – hverken ud fra ledelsesretten eller på grundlag af arbejdsmiljøloven. Din arbejdsgiver skal sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø ifølge arbejdsmiljøloven – og det indebærer fx en pligt til at sikre dig og dine kolleger mod Coronavirus – men som det ser ud lige nu, er midler som hjemmearbejde, afstand, mundbind og god hygiejne tilstrækkeligt. I forbindelse med den nye epidemilov blev det af Folketinget også besluttet, at staten ikke vil tvinge danskerne til at blive vaccineret. Du har dit frie valg og bestemmer selv, om du vil v