Kragelundskolen i Højbjerg vinder landsdækkende filmkonkurrence

FÆLLESSKAB: 6.C på Kragelundskolen i Højbjerg løb med førstepræmien i GF Fondens filmkonkurrence. I år sætter konkurrencen fokus på at forebygge ensomhed og har til formål at styrke fællesskaber i det danske samfund.
FÆLLES FEJRING: Det bragte store smil frem hos både eleverne og deres klasselærer, da 6.C på Kragelundskolen i Højbjerg blev overrasket med budskabet: I har vundet GF Fondens filmkonkurrence! (Foto: GF Fonden)

Brede smil, jubelbrøl og klassekammeratkrammere under en dybblå himmel. Glæden var ikke til at tage fejl af, da 6.C på Kragelundskolen i Højbjerg blev kåret som vinder af GF Fondens landsdækkende filmkonkurrence med temaet ”Plads til alle i fællesskabet.”
Klassen stod bag filmen ”corona-ensom”, der handler om sociale afsavn og unges hverdag under coronapandemien.

Filmen imponerede konkurrencens dommerkomité med sin fine brug af musik og effekter til at understøtte budskaberne.

- Det er en meget flot og rørende film, som 6.C på Kragelundskolen har skabt. Den viser meget fint, hvordan coronapandemien negativt påvirker mange unge menneskers liv og hverdag og har fået mange til at føle sig udenfor og ensomme. Derfor har vi ikke været i tvivl om, at denne film var vores vinderfilm, siger Thomas Prägler fra GF Aarhus.

Derfor overraskede GF Fonden i denne uge klassen og havde kage, juice og vinderdiplomet med.

Både sjovt og seriøst arbejde
Filmkonkurrencen blev skudt i gang i oktober sidste år. Her blev landets 6., 7. og 8. klasser inviteret til at gøre brug af GF Fondens undervisningsmaterialer om fællesskab og ensomhed og på den baggrund producere en kampagnefilm, som motiverer jævnaldrende til at dyrke fællesskabet og vinke farvel til ensomheden ved at være hensynsfulde og vise overskud til deres kammerater.

Karen Hartlev, Rakel Lausten og Anna Hornbæk stod bag 6.C’s vinderfilm og fandt det naturligt at koble fællesskab med corona og de lange perioder med hjemmeskoling.

- Det var helt sikkert et emne, vi kunne relatere til. Det gælder nok alle unge. Vores idé startede jo egentlig med, at vi alle godt kunne føle os ensomme, når vi lukkede Meet ned og klappede computeren sammen, lyder det fra pigerne.

- Og så har det været virkelig fedt at deltage, fordi det har været en anderledes måde at have dansk på, hvor vi har lært om både film og ensomhed.

Den udlægning nikker klasse- og dansklærer Anne Tønder genkendende til.

- Det har været let at motivere eleverne. Det har været et nærværende emne for dem, og det har givet mange gode diskussioner, ikke bare i klasserne, men også hjemme ved spisebordene, fornemmer jeg. Så jeg er selvfølgelig så stolt af, at de nu bliver belønnet for deres fine arbejde, siger Anne Tønder.

Med førsteprisen fulgte 5000 kr. til klassekassen. Ved overrækkelsen af prisen kunne Anne Tønder til elevernes store jubel afsløre, at pengene skal bruges på en klassetur i Djurs Sommerland.

Se filmen af 6.C fra Kragelundskolen her.

Karen Hartlev, Rakel Lausten og Anna Hornbæk viser stolt deres vinderbevis frem, efter GF Fonden havde overasket dem og klassekammeraterne på Kragelundskolen i Højbjerg. (Foto: GF Fonden)

Fakta om GF Fondens filmkonkurrence
GF Fondens filmkonkurrence er en årligt tilbagevendende konkurrence for elever i 6., 7. og 8. klasse, som dels beskæftiger sig med danskfaglige og mediefaglige trinmål og et samfundsaktuelt emne. I konkurrencen dyster eleverne mod andre klasser i hele landet om at skabe den bedste kampagnefilm om årets emne.
GF Fonden ønsker at bidrage til at styrke fællesskaber i det danske samfund. Derfor er årets tema til filmkonkurrencen faldet på netop ensomhed og fællesskab under temaet ”Plads til alle i fællesskabet.” Læs mere om GF Fondens arbejde på www.gffonden.dk