Kraftigste storm i fem år kan ramme Danmark: Forsikringsselskab aktiverer beredskab og stormrobot

Stormen Malik forventes at ramme Danmark i weekenden, og det har fået DMI til at varsle om ”meget farligt vejr” og vindstød af orkanstyrke.

Det har også fået Topdanmark, landets næststørste forsikringsselskab, til at aktivere sit beredskab og indkalde ekstra personale, så der er kapacitet til at håndtere de stormskader og vandskader, som selskabet forventer vil ramme tusindvis af danskere i weekenden.

Også selskabets såkaldte stormrobot, der er skræddersyet til effektivt og automatisk at behandle skader anmeldt online, er gjort klar til at hjælpe.

”Vi har haft en rekordlang periode på to år uden storm, og vi ved af erfaring, at der derfor kan være god grund til at advare kunder og huske dem på, hvordan man sikrer hjemmet, så man undgår ubehagelige overraskelser. Skulle skaden ske, som vi forventer den desværre vil gøre flere steder, sidder vi selvfølgelig også klar til at hjælpe,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

”Stormen kan blive den kraftigste i Danmark i fem år, så jeg tør godt sige, at vi får ekstraordinært travlt. Vi forventer at skulle hjælpe med både klassiske stormskader og forhøjet vandstand, som kan give uønsket vand i kælderen og huset hos en del kunder, især hos dem der bor tæt på vandet i de nordlige og nordvestlige dele af landet, ” siger han.

Terrassetage blæser af, og murer vælter
Topdanmarks skadestatistik for de seneste fem år viser, at danske boligejere under en storm typisk rammes af skader, der skyldes afblæste terrassetage og teglsten, trampoliner der rammer bygninger med høj fart, hegn og mure som vælter, og presenninger der blæser af, så regn kan komme ind.

Selvom det ikke umiddelbart lyder som alvorlige situationer, så kan det alligevel udvikle sig til omfattende skader og i værste fald personulykker. Stormene Allan og Bodil, der ramte Danmark i 2013, førte eksempelvis til skader for mere end 4,2 milliarder kroner i hele forsikringsbranchen.

Topdanmark har af samme årsag en varslingstjeneste, hvor over 500.000 danskere, der er kunde i selskabet, og som har en husforsikring, får lokale vejrmeldinger suppleret af tips til, hvordan de forbereder sig på de konkrete situationer.

"Det gode råd er at gennemgå huset og haven for alle ting, der kan kan væltes eller flyttes af vinden. Det gælder også de helt store genstande som en trailer og campingvogn, når der varsles om vindstød af orkanstyrke," siger Rasmus Ruby-Johansen.

Her er seks gode råd til at undgå typiske stormskader:

• Gå rundt om huset og tag fat i træværket og tagrenderne og mærk efter, om det sidder godt fast.
  • Tjek huset for revner, og om tagstenene er gjort ordentligt fast til lægterne. Bemærk, at det ikke er alle tagsten, der skal være fastgjort.
  • Sørg for at sætte havemøbler, grill, parasol og andre løse genstande ind et sikkert og aflukket sted. Har du en trampolin, så lås også den fast.
  • Fjern rådne og løstsiddende grene, hvis du har store træer tæt på dit eller din nabos hus.
  • Luk døre og vinduer – også i udhus og garage.
  • Lås cyklerne fast, så de ikke blæser væk, og parkér bilen et sikkert sted. Det samme gælder trailere eller campingvogne.

Ansvarsområde: Skade

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.