Kontantautomater skaber sikkert arbejdsmiljø i Storebælts betalingsanlæg

Storebælts betalingsanlæg fik sidste år en opgradering, som bl.a. gjorde det muligt at øge farten for at passere fra 30 til 50 km/t i nye ekspresbaner. Og denne mulighed benytter godt 80 pct. at Storebælts kunder sig af i dag, mens andelen af bilister, der betaler med kontanter fortsætter med at falde.
Derfor har A/S Storebælt nu valgt at erstatte den manuelle betjening med kontantautomater i de baner, hvor der tidligere sad en medarbejder. Det skaber samtidig et mere sikkert arbejdsmiljø.
- Vi har flere gange oplevet, at en af de bokse, som medarbejderne sidder i, blev påkørt af en passerende lastbil. Det skaber en potentielt meget farlig arbejdssituation. Heldigvis har det ikke ført til uheld med personskade, og med de nye kontantautomater sikrer vi nu, at det ikke kan ske, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen.
Nye kontantautomater minimerer smitterisiko
Gennem mere end 20 år har kunderne på Storebælt været vant til, at de gule baner er bemandet. Men i situationen med Covid-19 har det været vigtigt for A/S Storebælt at reducere smittefare i betalingsanlægget og samtidig fortsætte med at tilbyde kunderne en mulighed for at betale kontant. Det sker nu via selvbetjening i nye kontantautomater
- Selv om Kontantbanerne ikke længere er bemandede, vil der naturligvis fortsat være hjælp at hente for kunderne, det foregår blot over samtaleanlægget, hvor vi vil betjene vores kunder fra vores kontrolrum. På den måde minimerer vi samtidig smitterisiko for både medarbejdere og kunder, siger Jens Kjær Nielsen.
Fremover skal kunder i Kontantbanerne køre frem til kontantautomaten og betale. Automaten modtager sedler og mønter og har en hjælp-knap til at kontakte personalet, hvis en kunde har brug for hjælp.
- De første erfaringer viser, at kunderne lige skal vænne sig til de nye kontantautomater og derfor bruger lidt ekstra tid til at betale. Derfor er det en god ide at benytte kortbaner eller de nye ekspresbaner, medmindre man kun har kontanter med. Så undgår man den ekstra ventetid, der kan komme med de nye automater, slutter Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget.
Fakta om betaling
- I dag betales 80 pct. af alle ture over Storebælt med enten Bizz eller nummerplade i de nye ekspresbaner, hvor man kan passere med 50 km/t. Den automatiske betalingsform giver samtidig adgang til en lavere pris og en række fritidsrabatter, som man ikke får, hvis man betaler med kontanter eller kort.
- Ca. 19 pct. af kunderne betaler med kort, mens kun 1 pct. af alle kunder fortsat vælger kontanter som betaling.
Læs mere og se, hvordan man betaler med kort eller kontanter her.
Nøgleord
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet31.10.2025 10:31:39 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum








