Konkrete sektormål skal ind i klimahandlingsplanen

Landets største akademiske fagforening er grønne af begejstring for den længe ventede klimalov.

»Det er en stor dag for Danmark og for klimaet. Vi kan godt være stolte af den brede aftale, et næsten enigt folketing nu er kommet frem til, der forpligter sig til 70 procents-målet. I IDA glæder vi os til at bidrage de alle de løsninger, der skal være med til at sikre, at klimalovens mål bliver til virkelighed,« siger Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA.

IDA mener, at konkrete sektormål er centrale – for ellers ved vi ikke hvem, der skal gøre hvad. Og det gør en meget stor forskel for teknologiudvikling og fx udvikling- og demonstrationsindsatser, om det er landbruget eller transporten, der skal reducere med 25 pct. i 2030.

»Jeg havde gerne set, at klimaloven også havde forholdt sig til sektormål og ikke kun strategier. Vores håb er, at de kommende klimahandlingsplaner laver specifikke reduktionsmål for de enkelte sektorer, som tæller landbrug, transport, byggeri og industri,« siger Thomas Damkjær Petersen.

Tina Splidsboel, presserådgiver - mail: tsp@ida.dk
Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA - tlf. 21708784