Kommuner får 45 forslag til corona-hjælp til Vestsjællands erhvervsliv

Coronakrisen har ramt Danmark og dansk erhvervsliv hårdt. Landets kommuner spiller en stor og vigtig rolle i at holde dampen oppe i Danmark, så hjulene kan køre rundt i dansk økonomi. I Vestsjælland er der iværksat en række initiativer, som hjælper virksomhederne og holder hånden under lokale arbejdspladser. Men der er brug for, at kommunerne samarbejder endnu mere med lokale virksomheder. Derfor lancerer Dansk Industri (DI) 45 konkrete anbefalinger til kommunerne, så vi kan hjælpe hinanden med at komme så helskindet som muligt ud af krisen.

- I kampen mod coronavirus har de vestsjællandske kommuner gjort en vigtig forskel for tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, der i de seneste uger har kæmpet for at holde hjulene kørende i dansk økonomi. Men samtidig har vi kurs mod den værste økonomiske krise i nyere tid, og det kalder på en helt særlig indsats og et endnu tættere samarbejde mellem de vestsjællandske kommuner og erhvervslivet, siger Steen Søgaard, senior vice president i Lundbeck A/S og formand for DI Vestsjælland.

DI anbefaler blandt andet, at man styrker samarbejdet med jobcentre og erhvervskontorer. Derudover er der behov for at sætte fokus på den kommunale sagsbehandling og tilpasse pasnings- og undervisnings ordninger for familier, der lægger hus til både hjemmeskoling og hjemmearbejdsplads. I et langsigtet perspektiv foreslår DI også, at de vestsjællandske kommuner øger investeringer i digitalisering og miljø- og klimaforbedringer, så vi undgår at styre ind i en klimakrisen efter coronakrisen.

- I Vestsjælland har kommunerne været klar til at hjælpe det lokale erhvervsliv, men vi må også sande, at der i den kommende tid vil være behov for yderligere hjælp. Næste fase af coronakrisen kommer især til at ramme produktions- og eksportvirksomhederne, som der er mange af i Vestsjælland. Ordrebøgerne er ved at være tomme, og hele det globale marked er i knæ. Derfor håber jeg, at de anbefalinger, vi kommer med i dag, vil blevet taget positivt imod. Og jeg håber, at de kan være til inspiration for alle de kommuner, som er klar til at give den en ekstra skalle, siger Steen Søgaard.

- Kommunerne har allerede søsat en masse gode initiativer, hvilket jeg gerne vil kvittere for. Dog er det helt afgørende, at vi i fællesskab kommunerne imellem ser på, hvordan vi kan gøre endnu mere for erhvervslivet. Vi har desværre slet ikke set det fulde billede af den økonomiske krise endnu. Det positive er dog, at kommunerne nu har en unik mulighed for at hjælpe Danmark igennem krisen – samtidig med, at de laver nogle gode og grønne investeringer, som ruster os til fremtiden, siger Steen Søgaard.

Yderligere oplysninger:
Steen Søgaaard, formand for DI Vestsjælland, 3083 7080

Mail: siwi@di.dk, tlf.: 60518420

Rollemodel og ambassadør for fremtidens elektrikere vinder DI Vestsjællands lærlingepris 202013.8.2020 15:38:23 CESTPressemeddelelse

DI Vestsjællands PraktikPladsPris går til Slagelse Transportcenter16.6.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse