Kommune vil redde odderne fra trafikdrab: Det kan kun gå for langsomt

De danske oddere trives godt i Jylland, og er ved at etablere en god bestand på Fyn. Men på Sjælland står det helt anderledes til. Her er der så få oddere, at enkelt trafikdrab kan true bestanden. Rigtig mange oddere dør årligt i trafikken, hvor deres vandløb krydses af en landevejsbro. I Kalundborg vil kommunen komme problemet til livs.
Odder kigger op af vandhul. Foto: Danmarks Naturfredningsforening.

Oddere har en vildt underlig vane: Selvom de bare kan svømme under en vejbro, der krydser deres vandløb, så vil de ikke. I stedet går de op og krydser vejen.

Og det er ikke altid, det ender godt. Hvert år dør 30-40 oddere i trafikken, ifølge Miljøstyrelsen. På Sjælland er odderne fortsat så truede, at et trafikdrab kan være problematisk for hele bestanden.

I Danmark findes der derfor mange odderpassager - enten stensætninger langs siden af broen eller en smal flydeponton - så odderne i stedet kan gå tørskoet under broen ude i siden.

I Kalundborg Kommune vil de nu restaurere gamle odderpassager for at redde så mange oddere som muligt. Penge til projekterne bliver samlet ind af Danmarks Naturfredningsforening, og biolog Bo Håkansson samarbejder med kommunen om at få passagerne til at blive virkelighed:

- Odderpassager er en af hovedårsagerne til, at bestanden igen er blevet stærk i Jylland. På Sjælland er odderne så fortsat truede, at odderpassager kan betyde liv eller død for hele bestanden. Derfor er vi utroligt glade for, at kommunerne går så helhjertet ind i det her, siger han.

Læs hele historien her

Sanne Liv Lembrecht Buggeskov, digital redaktør, 61 66 07 77 / sanne@dn.dk

Bo Håkansson, biolog og rådgiver i artsforvaltning, 22 27 51 57 / boh@dn.dk

Odder kigger op af vandhul. Foto: Danmarks Naturfredningsforening.
Odderpassage: Odderen kan gå under broen langs vandet. Den vil nemlig ikke svømme under broen. Foto: Danmarks Naturfredningsforening.