Kommunalpolitisk debat på 62 virksomheder de næste to uger

Mandag den 25. oktober og 14 dage frem vil byrådskandidater fra 30 kommuner over hele landet besøge lokale virksomheder i deres kommune sammen med repræsentanter fra Dansk Industri. I hver kommune kommer de lokale politikere på to virksomhedsbesøg, hvor de vil blive vist rundt og bagefter debattere de udfordringer, de lokale virksomheder oplever.

Målet med DI’s kampagne, hvor de politiske kandidater bliver kørt rundt med busser, er at få sat erhvervslivet på dagsordenen i den kommunale valgkamp, hvor det er emner som ældrepleje, daginstitutioner og anden borgernær velfærd, der traditionelt stjæler billedet.

- Man glemmer alt for tit at nævne, hvor pengene til velfærden kommer fra. Ingen velfærd uden velfungerende konkurrencedygtige lokale virksomheder. Det budskab skal politikerne huske, formidle i valgkampen og kæmpe for i de nye byråd, for vi er hinandens forudsætninger. Kommunerne spiller en meget stor rolle, når det gælder nogle af de største udfordringer, vores virksomheder står over for netop nu, som for eksempel mangel på kvalificerede medarbejdere og hele den grønne omstilling, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Lars Sandahl Sørensen er med på DI kommunalvalgbussen den første dag på Sjælland, hvor den besøger virksomheder i Kalundborg og Holbæk kommuner. Mens DI’s medlemsdirektør Anders Søndergaard samme dag deltager på turen i Jylland, hvor startskuddet går i Norddjurs og Syddjurs kommuner.

Dialog er afgørende

Samtale fremmer som bekendt forståelsen. Og det er hovedformålet med at føre lokale virksomheder sammen med de politikere, der kommer til at tegne politikken i de enkelte kommuner de næste fire år.

- Vi ved, at en konstruktiv dialog og et tæt samarbejde mellem virksomheder og politikere er grundlaget for et godt erhvervsklima. Bustur-kampagnen giver en enestående mulighed for, at DI’s medlemsvirksomheder og repræsentanter fra vores regionalforeninger og fra DI i øvrigt får mulighed for at møde ikke alene borgmesterkandidaterne, men også kandidater fra de øvrige partier i byrådet, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Debatterne kommer hele vejen rundt

Udgangspunktet for de mange debatter er de konkrete udfordringer for erhvervslivet, som kommunerne har ansvaret for og kan være med til at løse. Mange steder er det den akutte mangel på ufaglærte, faglærte og højtuddannede medarbejdere fra både ind- og udland, der står øverst. Her vil flere virksomhedsledere opfordre de lokale politikere til blandt andet at forbedre jobcentrenes indsats, arbejde på tværs af kommunegrænserne, så rekrutteringen kan ske fra et større geografisk område og til at hjælpe med at tage imod de udenlandske medarbejdere, der er så hårdt brug for.

Et stort antal virksomheder efterlyser også et langt bedre samarbejde mellem virksomheder og skoler og en mere aktiv indsats for at få flere unge til at vælge en faglig uddannelse og karriere. Det gælder også de studenter, der skal i gang med en uddannelse efter gymnasiet.

En hurtigere og mere effektiv sagsbehandling ikke mindst af byggesager står også øverst på dagsordenen ved flere besøg. Det samme gør samarbejde i forbindelse med den grønne omstilling og flere buslinjer, cykelstier og infrastruktur i øvrigt til og fra industriområderne. Lige som udkantsproblematikken vil være på programmet ved flere debatter. Ikke på tværs af landet men i de enkelte kommuner, hvor mange virksomheder oplever, at de bliver glemt af politikerne, fordi de ligger i mindre byer i kommunen.

DI-valgbussens besøg, uge 43 og 44

Jylland og Fyn

Dag

Kommune

Virksomhedsbesøg

Mandag 25. oktober

Norddjurs Kommune

1. Terma Aerostructures A/S

2. L-tek A/S

Syddjurs Kommune

1. Varo Specialmaskiner A/S

2. Scanpan A/S

Tirsdag 26. oktober

Rebild Kommune

1. Hagens Fjedre A/S

2. Lars Pedersen & Søn A/S

Aalborg Kommune

1. Bobach Stålentreprise A/S

2. M. Thomsen og Støtt (Kristian Rytter A/S)

Onsdag 27. oktober

Torsdag 28. oktober

Bornholms regionskommune

1. PL Entreprise

2. Bornholms Andelsmejeri a.m.b.a.

Mandag 1. november

Egedal Kommune