KOMMENTAR: Økologisk Landsforening: Stor begejstring for EU's nye grønne mål for mere økologi

Tidligere i dag offentliggjorde EU to vigtige strategier i den store grønne plan (Green Deal) for landbruget i Europa.

Strategierne for et bæredygtigt fødevaresystem og for biodiversitet peger begge i retning af at anvende samme redskaber, som økologien for at nå i mål og stiller samtidig krav til, at medlemslandene arbejder målrettet mod at op mod 25 pct. af den europæiske landbrugsjord skal dyrkes økologisk i 2030. Målene mødes med begejstring hos Økologisk Landsforening, der anser det for en solid sejr for økologien.

”Strategiernes ambitiøse mål og de veje, som anvises for et væsentligt økologisk landbrugsareal i Europa og generelt for økologien er en gennemgribende omstilling af hele fødevaresystemet og en gevinst for hele det økologiske system,” siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

Han peger på, at EU's strategier åbner dørene for langt mere økologi på den politiske dagsorden.

”Det er med fornyet selvtillid og energi at vi arbejder videre med at udvikle det økologiske fødevaresystem, og vi har en fornem opgave i at holde de politiske beslutningstagere til ilden, så Kommissionen kommer i mål med deres strategier.”

Økologisk Landsforening fremhæver desuden, at EU Kommissionen i de to nye strategier (Farm to Fork og Biodiversity):

• Udpeger økologisk landbrug som et redskab til at skabe bæredygtige fødevaresystemer, der respekterer klodens begrænsninger
  • Vil betale landmænd for bæredygtig praksis herunder økologi og skovlandbrug
  • Vil lave national individuelle nationale mål for medlemslandene herunder mål for klima, miljø, pesticider, gødning, antibiotika og økologi
  • Vil bruge CAP (landbrugsstøtteordning) til at støtte mere dyrevelfærd og revidere dyrevelfærdsreglerne, samt mindske medicinforbruget i husdyrproduktion
  • Vil stille krav om bæredygtige fødevarer og mere grønt i de offentlige udbud

Økologisk Landsforening tager dog afstand fra strategiernes holdning til genmodificering og fremme af fodertilsætningsstoffer.

Kontaktperson:

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, 2542 9302

Fem biråd: Sådan kan du hjælpe bierne til sommer19.5.2020 15:05:50 CESTPressemeddelelse

De vilde bier er truede, men du kan gøre noget for at hjælpe dem. Den 20. maj er det FN’s internationale bi-dag, hvor der bliver sat fokus på, hvad man kan gøre for at hjælpe de hårdt trængte bier. Ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere nemlig en nødvendighed for Europas samlede fødevareproduktion. Men bierne i Danmark er truede af pesticider fra landbruget og mangel på mad. Du kan selv gøre noget i din have. Her er fem biråd: