Kom til drive-in Sofari hos Kjeldbjerg Øko Gris ved Skive

Økologisk griseproducent Flemming Jørgensen inviterer i disse corona-tider til drive-in Sofari søndag den 24. maj 2020 fra klokken 10-14.

Flemming Jørgensen inviterer søndag den 24. maj fra kl. 10- 14 til drive-in Sofari hos Kjeldbjerg Øko-gris. Her kan man på bedste drive-in manér se på økologiske grise. Foto: Henrik Bjerregrav.

Pak bilen og tag familien med en tur til Kjeldbjerg Økogrise på søndag, hvor man kan køre på grusvejen langs Flemming Jørgensens mark og opleve de økologiske grise, som nyder foråret på græsmarkerne.

”Det er blevet så moderne med drive-in arrangementer. Da mine marker med grise i år ligger ud til mere end én kilometer grusvej, så tænkte jeg: Hvorfor ikke også lave drive-in Sofari”, siger Flemming Jørgensen, der ejer Kjeldbjerg Øko Gris.

Kjeldbjerg Økogris har 200 søer og producerer cirka 5500 økologiske slagtegrise om året. Efter 15 år med konventionel svineproduktion lagde Flemming Jørgensen i 2017 driften om til økologi. En beslutning, han synes, har været god for både dyr og mennesker.

”Vi nyder at komme i marken hver dag og se, hvordan grisene udlever deres naturlige adfærd – tidligere passede vi grise på vores præmisser, nu passer vi dem på deres. Det vil jeg gerne dele med danskerne”, siger Flemming Jørgensen.

Hvordan foregår drive-in Sofari?
På drive-in Sofari hos Flemming Jørgensen kører man en tur langs markerne og ser på de økologiske grise, der roder i jorden, bader i mudderhuller og løber omkring.

Flemming Jørgensen og hans medhjælpere guider gæsterne gennem ruten. Her vil vand- og fodervogne køre rundt; der vil være traktorer at se på og gæsterne får ind i bilen langet en pose med informationsmateriale om økogrise, opskrifthæfter og en pixibog til børnene.

Det vil også være muligt at deltage i en quiz, hvor man kan vinde en pakke økologisk kød fra Friland til en værdi af 500 kr.

Traditionel Sofari aflyst i 2020
Sofari er en årlig tilbagevendende begivenhed siden 2010. I et årti har økologiske griseproducenter inviteret danskerne inden for gården og vist det økologiske griseliv frem. Men sådan bliver det ikke i år på grund af coronakrisen.

Randi Vinfeldt er formand for foreningen FØKS, der står bag Sofari, og hun er ærgerlig over, at det ikke er muligt at holde traditionel Sofari på grund af Covid-19.

"Men fra cirka 1. september bliver det på de sociale medier muligt at komme helt tæt på de økologiske grise, når FØKS lancerer en ny digital indsats om de økologiske grise. Og så håber vi, at rigtig mange danskere til næste år, når verden forhåbentlig igen er mere normal, kommer til Sofari den sidste søndag i maj, siger Randi Vinfeldt.

Deltag i drive-in Sofari

Drive-in Sofari holdes hos Kjeldbjerg Øko Gris. Der er indgang til markerne fra Trevadvej 21, 7800 Skive. Herfra bliver man guidet ind på grusveje, hvorfra man kan se grisene.

Flemming Jørgensen, Kjeldbjerg Økogris, 22 30 46 76.
Randi Vinfeldt, formand for FØKS, 40 17 78 41.
Hanne Børsch, projektleder for Sofari, 27 24 58 33.

Kom til drive-in Sofari søndag den 24. maj hos Flemming Jørgensen og besøg fra bilen de 200 søer og de mange smågrise, som boltrer sig på marken. Foto: Henrik Bjerregrav.

Sofari arrangeres af FØKS i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening, Friland A/S, Organic Pork og Tican. FØKS er en forening af økologiske griseproducenter, som brænder for deres arbejde med øko-grise.

Læs mere om øko-grise på www.sofari.dk eller følg os på Facebook og Instagram under sofaridk.

Fem biråd: Sådan kan du hjælpe bierne til sommer19.5.2020 15:05:50 CESTPressemeddelelse

De vilde bier er truede, men du kan gøre noget for at hjælpe dem. Den 20. maj er det FN’s internationale bi-dag, hvor der bliver sat fokus på, hvad man kan gøre for at hjælpe de hårdt trængte bier. Ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere nemlig en nødvendighed for Europas samlede fødevareproduktion. Men bierne i Danmark er truede af pesticider fra landbruget og mangel på mad. Du kan selv gøre noget i din have. Her er fem biråd: