Arbejdstilsynet

Kom godt tilbage efter nedlukningen: Rejsehold vil nedbringe sygefravær

Del

Offentlige arbejdspladser kan få hjælp af Beskæftigelsesministeriets rejsehold til at nedbringe deres sygefravær. Som en ny ydelse tilbyder rejseholdet nu også et forløb, der sætter fokus på at få medarbejderne godt tilbage efter corona-krisen.

Corona-krisen har sat sit præg på landets arbejdspladser, og for mange medarbejdere har den betydet store forandringer i deres arbejdsliv. Men krisen giver også mulighed for at skabe positive forandringer i arbejdslivet. Derfor tilbyder Beskæftigelsesministeriets rejsehold nu at hjælpe de offentlige arbejdspladser med at komme godt tilbage til en ny hverdag efter nedlukningen. Konkret tilbyder rejseholdet at gennemføre et temamøde på arbejdspladsen, hvor medarbejdere og ledere sætter fokus på, hvad man skal være opmærksom på i lyset af corona-krisen, hvad arbejdspladsen har lært undervejs, og hvad den vil tage med videre for at fastholde og styrke det gode arbejdsfællesskab.

Offentlige arbejdspladser har siden januar 2020 kunnet få ekstra hjælp fra rejseholdet til at knække sygefraværskurven. Det er gratis at få et forløb med rejseholdet på sin arbejdsplads, ligesom man kan ringe til rejseholdets hotline og få sparring om udfordringer med sygefravær og de forandringer, som kommer i kølvandet på den nye corona-situation. Lige nu er rejseholdet i gang med over 30 arbejdspladsforløb på offentlige arbejdspladser over hele landet, og der er plads til flere.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard siger:  

- Jeg vil opfordre de offentlige arbejdspladser til at søge et forløb med rejseholdet. For selvom mange arbejdspladser allerede har et stort fokus på at forebygge sygefravær, er det desværre stadig en udfordring flere steder. Nu udvider rejseholdet sine ydelser til også at omfatte et forløb, der hjælper arbejdspladserne med at tilpasse sig den nye situation som følge af corona-krisen. Mange ting er forandret i løbet af de seneste tre måneder, og det kan betyde nye udfordringer med arbejdsmiljøet og dermed også sygefraværet. Det vil vi gerne hjælpe arbejdspladserne med at håndtere.

Ud over rejseholdet har alle arbejdspladser adgang til en række handlingspakker på hjemmesiden sygefravær.dk. I pakkerne indgår nogle af de bedste redskaber til at forebygge og håndtere sygefravær samt til at hjælpe sygemeldte godt tilbage til jobbet.

Der er afsat en pulje på 100 mio. kr. til offentlige arbejdspladser, der ønsker at arbejde målrettet og systematisk med sygefravær og trivsel. De første 50 mio. kr. er blevet tildelt, og de resterende 50 mio. kr. ventes udmeldt inden længe.

Tiltagene udspringer af den tidligere VLAK-regerings aftale fra januar 2019 med KL og Danske Regioner, som med initiativer for i alt 145 mio. kr. skulle nedbringe sygefraværet i det offentlige. Det gennemsnitlige sygefravær på grund af egen sygdom og arbejdsulykker var i 2018 i kommuner og regioner hhv. 13,1 og 12,0 dage pr. fuldtidsansat og ca. 7, 6 dage i staten.

Information om Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet
Landskronagade 33
2100 København Ø

Lars Flindt Pedersen

Pressechef

Pressetelefon 72 20 93 94

Følg pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet

Lav en aftale om en ekstra arbejdsmiljø-indsats og undgå påbud fra Arbejdstilsynet1.9.2020 09:33:28 CESTPressemeddelelse

I september lancerer Arbejdstilsynet to nye tiltag. For det første får virksomheder der ønsker at gøre en ekstra indsats for at styrke arbejdsmiljøet mulighed for at indgå en aftale med Arbejdstilsynet om løsning af et arbejdsmiljøproblem - i stedet for at få et påbud og en gul smiley. For det andet kan virksomheder, der får et påbud få tilbud om dialog og vejledning for at få bugt med udfordringerne.

Arbejdstilsynets nye direktion klar til at trække i arbejdstøjet28.8.2020 10:35:21 CESTPressemeddelelse

Med ansættelsen af ny vicedirektør i Landskronagade og tilsynsdirektør i Hadsten er Arbejdstilsynets direktion fuldtallig og klar til at sætte fuld fart på implementeringen af arbejdsmiljøaftalen. Pernille Harden tiltræder 1. oktober som vicedirektør i Landskronagade på Østerbro. Pernille er 49 år og cand.scient.pol fra Aarhus Universitet. Hun har siden 2013 været kontorchef i Center for Arbejdsmarkedspolitik i Beskæftigelsesministeriets departement og har tidligere bl.a. arbejdet i en årrække i konsulentbranchen. Kristian Pinderup Langbak, der siden april har været konstitueret i stillingen, tiltræder 1. september som tilsynsdirektør i Tilsynscenter Nord i Hadsten. Kristian er 41 år og cand.scient.pol fra Aarhus Universitet og har en fortid fra børne- og ungeområdet i Aarhus Kommune, Frie Skolers Lærerforening og tilsynschef i Tilsynscenter Nord. Direktør Sine Frederiksen tiltrådte selv som direktør 15. juni og er nu glad for at have en fuldtallig direktion på plads: ”Det skal være su

Information på andre sprog om sikkerhed i byggeriet3.7.2020 15:35:53 CESTPressemeddelelse

Udenlandske virksomheder, der udfører arbejde i Danmark, får nu lettere adgang til de vigtigste regler om arbejdsmiljø på bygge- og anlægsområdet. Arbejdstilsynet har udarbejdet nyt informationsmateriale om sikkerhed i byggeriet på en række forskellige sprog, så de udenlandske virksomheder får nemmere ved at sætte sig ind i de danske arbejdsmiljøregler og dermed forebygge arbejdsskader. Når en udenlandsk byggevirksomhed fremover anmelder sig i RUT, vil der i kvitteringsbrevet fra Erhvervsstyrelsen være et link til helt nye informationsmaterialer, der hjælper virksomhederne med at komme sikkert i gang med arbejdet i Danmark. Materialerne ligger på Workplacedenmark.dk og gengiver de vigtigste regler inden for 4 udvalgte bygge- og anlægsområder, nemlig grave- og nedrivningsarbejde samt arbejde i højden på tage og facader. Arbejdsmiljøreglerne er formidlet ved hjælp af illustrationer og let forståelige tekster. Og virksomhederne vil blive sendt videre til information på det sprog, de har f

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum