Udenrigsministeriet

Kofod: Behov for handling mod bekymrende udvikling i Ungarn

9.5.2020 10:37:51 CEST | Udenrigsministeriet | Pressemeddelelse

Del
De fem nordiske udenrigsministre har på udenrigsminister Jeppe Kofods initiativ skrevet et fælles brev til Europarådets generalsekretær Marija Pejčinović Burić for at takke for hendes indsats under COVID-19-krisen – og udtrykke bekymring over udviklingen i Ungarn.

”Jeg er glad for at mine nordiske kolleger også så behovet for, at vi sammen gjorde opmærksom på de bekymrende udviklingstræk i Ungarn. Europarådets generalsekretær har været klar i sin kritik af udviklingen, og det fortjener hun vores ros for,” siger Jeppe Kofod om det fælles brev.   

I brevet anerkender de fem nordiske lande Europarådets generalsekretær for hendes indsats for at beskytte menneskerettigheder, demokrati og retsstaten i de 47 medlemslande.

Generalsekretæren har bl.a. udarbejdet en ”værkstøjskasse” til medlemslandene, og i et klart brev til Ungarns premierminister Orbán udtrykt bekymring for situationen i Ungarn.

”Samarbejdet og betydningen af, at vi beskytter vores fælles, grundlæggende værdier står helt centralt, når vi sammen skal håndtere COVID-19-krisen,” fastslår Jeppe Kofod.

De fem udenrigsministre udtrykker ligeledes støtte til det nuværende georgiske formandskabs fælleserklæring om COVID-19-krisen og betydningen af, at alle 47 medlemslande bakker op om Europarådets arbejde på dette område.

For yderligere presse:
Udenrigsministeriets pressevagt
Tlf.: +45 61 97 92 47
@: pressevagten@um.dk

Vedhæftede filer

Information om Udenrigsministeriet

Udenrigsministeriet
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K

33 92 00 00http://um.dk/

Følg pressemeddelelser fra Udenrigsministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Udenrigsministeriet

Danmark genåbner ambassade i Iran23.6.2026 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Den danske ambassade i Iran er blevet genåbnet. Det har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen i dag meddelt Udenrigspolitisk Nævn. Den danske ambassade i Iran har været midlertidigt lukket for offentligheden siden 10. marts 2026 grundet den alvorlige situation i landet. I lyset af den forbedrede sikkerhedssituation i Iran genåbnes ambassaden i Teheran. Danmarks ambassadør til Iran har siden 19. juni arbejdet fra ambassaden. De iranske myndigheder er orienteret om ambassadens genåbning og ambassadørens returnering. Med genåbningen følger Danmark en række andre EU-lande, som også har genåbnet deres ambassader i Teheran. Genåbningen af ambassaden i Teheran ændrer ikke ved, at Udenrigsministeriet fortsat fraråder alle rejser til Iran, ligesom danskere, som opholder sig i Iran, fortsat opfordres til at forlade landet. For yderligere kontakt: pressevagten@um.dk

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye