Kofod: Behov for handling mod bekymrende udvikling i Ungarn
9.5.2020 10:37:51 CEST | Udenrigsministeriet | Pressemeddelelse
”Jeg er glad for at mine nordiske kolleger også så behovet for, at vi sammen gjorde opmærksom på de bekymrende udviklingstræk i Ungarn. Europarådets generalsekretær har været klar i sin kritik af udviklingen, og det fortjener hun vores ros for,” siger Jeppe Kofod om det fælles brev.
I brevet anerkender de fem nordiske lande Europarådets generalsekretær for hendes indsats for at beskytte menneskerettigheder, demokrati og retsstaten i de 47 medlemslande.
Generalsekretæren har bl.a. udarbejdet en ”værkstøjskasse” til medlemslandene, og i et klart brev til Ungarns premierminister Orbán udtrykt bekymring for situationen i Ungarn.
”Samarbejdet og betydningen af, at vi beskytter vores fælles, grundlæggende værdier står helt centralt, når vi sammen skal håndtere COVID-19-krisen,” fastslår Jeppe Kofod.
De fem udenrigsministre udtrykker ligeledes støtte til det nuværende georgiske formandskabs fælleserklæring om COVID-19-krisen og betydningen af, at alle 47 medlemslande bakker op om Europarådets arbejde på dette område.
For yderligere presse:
Udenrigsministeriets pressevagt
Tlf.: +45 61 97 92 47
@: pressevagten@um.dk
Vedhæftede filer
Information om Udenrigsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Udenrigsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Udenrigsministeriet
Ny evaluering: Særlig type bistand kan styrke det multilaterale system og fremme nordiske værdier23.6.2026 13:30:45 CEST | Nyhed
I en tid, hvor verden er i opbrud, og det multilaterale system og udviklingssamarbejdet er under pres, er bistand til trustfonde et godt værktøj, konkluderer ny fællesnordisk evaluering, der dog anbefaler, at bistanden til de mange trustfonde prioriteres og koordineres bedre.
Møde i Det Udenrigspolitiske Nævn23.6.2026 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det Udenrigspolitiske Nævn holder møde tirsdag den 23. juni kl. 15.00.
Danmark genåbner ambassade i Iran23.6.2026 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske ambassade i Iran er blevet genåbnet. Det har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen i dag meddelt Udenrigspolitisk Nævn. Den danske ambassade i Iran har været midlertidigt lukket for offentligheden siden 10. marts 2026 grundet den alvorlige situation i landet. I lyset af den forbedrede sikkerhedssituation i Iran genåbnes ambassaden i Teheran. Danmarks ambassadør til Iran har siden 19. juni arbejdet fra ambassaden. De iranske myndigheder er orienteret om ambassadens genåbning og ambassadørens returnering. Med genåbningen følger Danmark en række andre EU-lande, som også har genåbnet deres ambassader i Teheran. Genåbningen af ambassaden i Teheran ændrer ikke ved, at Udenrigsministeriet fortsat fraråder alle rejser til Iran, ligesom danskere, som opholder sig i Iran, fortsat opfordres til at forlade landet. For yderligere kontakt: pressevagten@um.dk
Møde i Det Udenrigspolitiske Nævn22.6.2026 16:53:28 CEST | Pressemeddelelse
Det Udenrigspolitiske Nævn holder møde tirsdag den 23. juni kl. 08.00.
Møde i Det Udenrigspolitiske Nævn17.6.2026 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det Udenrigspolitiske Nævn holder møde onsdag den 17. juni kl. 10.30.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
