Købmænd siger ja til valgkamp foran butikken

Folketingskandidater fra liste A til liste Å bør have lov til at dele valgmateriale ud foran butikkerne forud for de kommende valg. Det mener De Samvirkende Købmænd, som opfordrer sine medlemmer til at sætte kryds ved et ja til valgkamp foran butikken.

- DSK’s holdning er meget klar. Det er og bliver den enkelte købmænd, som bestemmer, hvem der må uddele hvad fra butikkens parkeringsplads eller foran butikken, hvis der – vel at mærke - ikke er tale om et offentligt areal, siger DSK’s adm. direktør John Wagner.

Han ser gerne, at landspolitikerne med afsæt i deres lokale kreds får lov at bruge kundestrømmen hos købmanden som platform for deres budskaber i valgkampene:

- Vi har som brancheforening stor glæde af, at politikerne lytter til os, når vi sammen udstikker rammerne for landets erhvervspolitiske rammevilkår. Derfor er det naturligt, at vi også tillader politikerne at få vælgerne i tale, når de er på vej til og fra den lokale dagligvarebutik.

Han fremhæver, at købmanden spiller en vigtig rolle for den lokale sammenhængskraft, og DSK er interesseret i at have en god dialog med Folketingets partier.

- Et folketingsvalg handler om folkestyre, samfundsansvar og et engagement, som rækker fra det lokale til det landsdækkende, siger John Wagner.

Vi passer godt på den danske købmand.

Medlemskredsen omfatter ca. 1.400 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og Reitan Distribution.

DSK opfordrer til politisk dialog om lukkeloven11.1.2019 14:43:48 CETPressemeddelelse

I forlængelse af erhvervsminister Rasmus Jarlovs bebudelse af, at regeringen vil foreslå en afskaffelse af helligdagslovgivningen, udtaler adm. direktør John Wagner, De Samvirkende Købmænd: ”DSK er forundret over, at regeringen uden forudgående konsekvens-analyser og dialog med detailhandlen kommer med et sådant forslag. Det er regeringens valg. Men det forhindrer os ikke i at opfordre et flertal i Folketinget til at pålægge ministeren at indlede en dialog med erhvervene om, hvad fordele og ulemper vil være ved en hel eller - alternativt - delvis liberalisering af helligdagslovgivningen. Det er indiskutabelt, at helligdagslovgivningen har bremset koncentrationstendenserne i dansk detailhandel. Mange butiksansatte er glade for, at de med eksisterende lovgivning er sikret frihed juleaftensdag, 1. juledag og nytårsdag. På den anden side taler hensynet til at undgå madspild for en delvis liberalisering af helligdagslovgivningen.”