Københavns største lynladestation til elbiler bliver endnu større

I august 2022 åbnede danmarks største urbane lynladestation for elbiler på Bernstorffsgade i København, hvor hele otte elbiler kan lade op ad gangen. Ladestationen, som er drevet af energivirksomheden ViggoEnergy, bliver nu endnu større, for midt i december udvides der med flere lynladere, så hele 14 biler kan lade op samtidig.

Lynladestationen på Bernstorffsgade åbnede op i august med 300 kW-lynladere som kan servicere otte biler. Midt I december bliver der mere at glæde sig over for elbilejere, når ViggoEnergy, som er søstervirksomhed til det 100% eldrevne taxiselskab Viggo, udvider med tre lynladere, så ladestationen nu kan betjene hele 14 biler ad gangen. Lynladerne er åbne for både erhvervsdrivende, private elbilister og chauffører fra hele branchen, og den eneste af sin slags i det centrale København.

“Udvidelsen er et stort skridt for os. Det har fra start været planen, at vi skulle udvide til 14 lynladere, men, at vi allerede kan gøre det 4 måneder efter, at ladestationen blev åbnet, er næsten uvirkeligt. Det giver virkelig god mening at tilføje de ekstra ladere lige nu, for efterspørgslen er stor og stigende, og nu kan vi i højere grad imødekomme den.” fortæller Henriette Friis, Projektleder hos ViggoEnergy.

Elbilismen fordoblet

Antallet af elbiler i de københavnske gader er stigende, og elbilismen er for alvor ved at vinde indpas i Danmark. Faktisk er antallet af elbiler fordoblet fra 1. maj 2021 til 1. maj 2022, og derfor er der behov for at øge ladekapaciteten. “Der er heldigvis flere og flere danskere, der vælger elbiler, når de skal have ny bil. Det er gode nyheder for klimaet, men hvis den udvikling skal fortsætte, har vi også et ansvar for at skabe infrastruktur, som gør det nemt at eje en elbil. Her er beliggenhed, kapacitet og hastighed afgørende. Ved at tilføje endnu flere lynladere, som lader væsentlig hurtigere sammenlignet med de normale kantstensladere i det centrale København, kan vi sætte flueben ved alle tre parametre, og gøre det mere attraktivt at vælge elbilerne til.”  fortsætter Henriette Friis.

Installerer mere end 500 ladeudtag de næste tre år

ViggoEnergy råder idag over tre ladestationer i København med 14 ladeudtag, et antal som stiger til 20 med udvidelsen på Bernstorffsgade. Det antal skal dog øges kraftigt i de kommende år, lyder meldingen fra ViggoEnergy, som har planer om at lancere med end 60 ladestationer svarende til mere end 500 ladeudtag rundt omkring i Europa. Et mål som skal realiseres inden afslutningen af 2025. “Behovet for ladeinfrastruktur har været stigende i flere år, og det kommer til at stige yderligere i de kommende. Det er glædeligt for de klimaudfordringer, vi står med, at udviklingen går den vej, og vi har en grundlæggende mission om at understøtte den eldrevne trafiks fremdrift. Derfor er det vores mål at skabe bedre rammer og vilkår for elbilismen i Europa, og det gør vi ved at sikre, at både private og erhvervsdrivende har let adgang til et stort ladenet.” Siger CEO for Viggo, Kenneth Herschel

ViggoEnergys ladestation ligger på Bernstorffsgade 35, og udvidelsen til 14 ladeudtag sker midt i december.

Viggo opererer i dag i København og Aarhus med 31 ladepunkter samt over 300 biler og 300.000 brugere.