Knastør sommer betød ekstraordinært mange høstbrande – men hurtig slukning var godt givet ud

Effekten af hurtig brandslukning har været meget stor i år og dermed har landmænd været i stand til hurtigt at genoptage arbejdet med at få høsten i hus. “Besparelsen er stor for både kunden og for os,” siger Topdanmarks landbrugschef.
Takket være hurtig slukning var det få mejetærskere, som blev totalskadet. Arkivfoto.

Årets høst blev ramt af ekstraordinært mange brande, men hurtig slukning af ilden var afgørende for at begrænse skaden.

En ny opgørelse fra Topdanmark, som forsikrer cirka hvert andet danske landbrug, viser, at der i høsten 2022 udbrød 62 brande i mejetærskere blandt selskabets kunder. Det var væsentligt flere end normalt, men et pænt stykke fra rekorden i 2018, hvor der var rekordmange høstbrande.

“Sommeren 2022 var knastør – og det var bestemt ikke uden udfordringer. Under årets høst blev antallet af brande i mejetærskere mere end fordoblet, hvis man sammenligner med høsten 2021. Derudover har årets høst bud på usædvanligt mange brande i pressere,” siger Preben Rasmussen, landbrugschef i Topdanmark.

I gennemsnit ud over landet faldt der 150,9 millimeter nedbør i sommeren 2022. Det er 29 procent under klimanormalen for 1991-2020, viser tal fra DMI.

Mange brande hurtigt slukket
Selv om der var forholdsvist mange brande under årets høst, var der heldigvis få mejetærskere, som blev totalskadet.

Godt hver fjerde brand i mejetærskerne blev slukket ved hjælp af et automatisk brandslukningsanlæg, en punktsikring, der er monteret i motorrummet på nye og store mejetærskere. Punktsikringen udløses ved brand og har til formål at begrænse skaden, så landmænd hurtigere kan fortsætte høstarbejdet.

“I år har vi virkelig set, hvor effektivt et automatisk brandslukningsanlæg er, og hvor meget skaden begrænses. Efter en midlertidig reparation har berørte landmænd kunnet genoptage arbejdet med at få høsten i hus. Besparelsen er stor for både kunden og for os. Ved at begrænse skaderne kan det desuden have den positive effekt, at det kun er nødvendigt at udskifte få reservedele i stedet for hele maskinen. Det taler ind i Topdanmarks arbejde med cirkulær økonomi i skadesbehandlingen,” siger Preben Rasmussen.

Historisk dansk høst
De færre store skader er også et resultat af den forebyggende indsats, som landmændene har lagt sig i selen for. Det kan for eksempel være i form af at medbringe vand i marken, rengøring af maskinerne under høst og ved grundigt tjek af maskinerne forud for høste, påpeger Topdanmarks landbrugschef.

“Vi oplever generelt, at landmænd er gode til at tage sine forholdsregler for at undgå at se høsten op i røg. Beredskabet hos landmændene er stort, og mange mindre brande er slukket med rådig og hurtig indsats med pulverslukkere.”

Høsten 2022 forventes lige nu at sætte rekord. Grovvarekoncernen DLG vurderer ifølge LandbrugsAvisen, at årets kornhøst vil have en værdi på 27 milliarder kroner.

“Det har enorm stor betydning for den enkelte landmænd, om han eller hun får en vellykket høst,” siger Preben Rasmussen.

Status på årets høst: Knastør sommer gav flere brande

• Der er hos Topdanmark blevet registreret 62 brande i mejetærskere i årets høst.
  • Det er mere end en fordobling i forhold til høsten 2021, hvor der var 28 brande i mejetærskere.
  • Rekorden for flest høstbrande blev sat i det ekstremt varme og tørre 2018. Her blev der blandt Topdanmarks kunder registreret 81 brande i mejetærskere.
  • 2022 er det år, hvor punktsikring har begrænset flest høstbrande i at sprede sig til større og mere omfattende skader.

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Topdanmark får godkendt køb af Dansk Sundhedssikring27.10.2023 09:25:17 CEST | Pressemeddelelse

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har uden betingelser godkendt Topdanmarks køb af Oona Health A/S med datterselskaber, inklusive Dansk Sundhedssikring der er det største og mest kendte selskab. Dermed er den sidste af tre myndighedsgodkendelser på plads, og Topdanmark forventer, at handlen bliver endeligt gennemført den 1. december 2023. ”Vi er nu klar til at gennemføre købet og indfri ambitionen om at skabe en markedsledende position inden for sundhedsløsninger til danskere og danske virksomheder. Det er en position, der flugter med Topdanmarks strategi om at være et fokuseret skadesforsikringsselskab, der skaber lønsom vækst i kerneforretningen,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark. Som en naturlig konsekvens af ejerskabet vil Topdanmarks regnskaber fremover omfatte selskabernes samlede finansielle resultater. Forventningerne til præmievæksten i Topdanmark-koncernen for 2023 opjusteres derfor til over 2,5 procent i forlængelse af købet af Oona Health A/S, og Topdanmarks