Knap 9 ud af 10 CEO’er bekymrer sig om cybertrusler

Andelen af danske CEO’er, der bekymrer sig om risikoen ved cyberangreb, er rekordhøj. Toplederne ser samtidig et samarbejde mellem erhvervslivet og regeringen som et vigtigt værn mod cybertruslen. Det viser PwC’s CEO Survey 2020, der netop er blevet præsenteret ved en post-Davos konference hos PwC i Hellerup.
Mogens Nørgaard Mogensen, partner og adm. direktør i PwC

Cybertruslen ligger rekordhøjt på listen over de danske CEO’s forretningsmæssige bekymringer. Hele 88 % af de danske topledere ser cybertrusler som deres væsentligste bekymring. Dermed stryger cybertruslen helt til tops og indtager en klar førsteplads på listen over bekymringer fra en 7. plads i 2017, hvor det blot var 51 % af toplederne, der så cyberangreb som en trussel.

“De senere år har cyberangrebene ændret karakter, og virksomhederne risikerer i dag, at et cyberangreb lukker hele virksomheden ned. Derfor ser vi også, at CEO’erne i stigende grad bekymrer sig om cybertruslen og har det på deres agenda,” siger Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC.

Foruden cybertruslen er de danske CEO’er bekymret for handelskonflikter (76 %) samt usikker økonomisk vækst og adgangen til kvalificeret arbejdskraft (begge 74 %). Sidstnævnte er faldet lidt i forhold til sidste år (80 %), hvilket kan hænge sammen med, at mange CEO’er giver udtryk for lavere vækstforventninger end tidligere år.

Behov for samarbejde mellem regeringer og erhvervslivet
PwC’s CEO Survey viser desuden, at de danske topledere i højere grad end de globale topledere ser, at et samarbejde mellem regeringen og erhvervslivet fremmer en harmonisering af cybersikkerhedsstrategier. Ca. 6 ud af 10 danske topledere svarer dette mod 4 ud af 10 på globalt plan. Samme billede ser vi, når toplederne skal pege på, hvor stater og virksomheder sammen kan skabe tillid i samfundet. 35 % af de danske CEO’s har således cybersikkerhed på en førsteplads, mens det samme gælder for 27 % af de globale topledere.

“Det er klart vores opfattelse, at det kræver et tæt samarbejde mellem erhvervslivet og regeringer, hvis der skal sikres et effektivt forsvar mod cybertruslen. Danske virksomheder og myndigheder kan desuden blive ramt som følgevirkning af destruktive cyberangreb mod mål uden for Danmark, og derfor er det internationale samarbejde på området også vigtigt,“ forklarer Mogens Nørgaard Mogensen.

De danske topledere forudser samtidig, at deres indsats mod cybersikkerhed primært vil blive påvirket af den stigende kompleksitet i cybertruslen (89 %), lovgivning om cybersikkerhed og persondata (77 %) samt brugen af Internet of Things (IoT), hardware og software (70 %). Sidstnævnte er danske topledere langt mere bekymret for end deres globale kolleger (34 %).

“Danske virksomheder er blandt de mest digitaliserede i verden, men sikkerheden er ikke altid fulgt med de nye digitale tiltag. Og med en forventet øget digitalisering i fremtiden følger også et krav til øget it-sikkerhed. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne er opmærksomme på at få et fornuftigt sikkerhedsniveau,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen.

Danske CEO’er sletter profil på sociale medier
Når danske topledere ser frem mod 2022, sporer de flere forandringer i den digitale kultur. 57 % af de danske topledere er enige i, at internettet, herunder sociale medier, i højere grad vil blive set som et sted, der splitter mennesker, spreder misinformation og faciliterer politisk manipulation. For de globale topledere er tallet 43 %.

“I det lys er det måske heller ikke overraskende, at 73 % af de danske CEO’er forventer, at regeringer i højere grad vil indføre lovgivning, der tvinger den private sektor til at regulere deres indhold på internettet, herunder på sociale medier,”  fortæller Mogens Nørgaard Mogensen.

Flere CEO’er fortæller samtidig, at de selv har ændret adfærd på internettet det seneste år. Således har hver fjerde topleder (26 %) slettet nogle eller alle sine konti på sociale medier de seneste 12 måneder. Og hver femte danske CEO (19 %) har aktivt bedt en virksomhed om at udlevere eller slette de data, de har indsamlet.

“Tilliden til de sociale medier har lidt et knæk, hvilket PwC’s seneste Tillidsbarometer også vidner om. Danskernes tillid til de sociale medier ligger ifølge tillidsbarometeret lavt og på det laveste niveau i barometerets overordnede emner, og det afspejler sig nu også i topledernes personlige digitale adfærd,” slutter Mogens Nørgaard Mogensen.

Om undersøgelsen
I PwC’s 23. CEO Survey blev der gennemført knap 1.600 interviews i over 83 lande. Heraf er 74 danske respondenter fra de største virksomheder. CEO Survey er verdens førende  toplederundersøgelse.

Mogens Nørgaard Mogensen, partner og adm. direktør i PwC