Klimaudspil sætter gang i grøn omstilling og økonomi

Lederne tager godt imod, at regeringen tager næste skridt til at fremme grøn omstilling og vækst

Regeringens klimaudspil er et vigtigt bidrag til at nå Danmarks ambitiøse klimamål og samtidig skabe vækst og arbejdspladser, mener Lederne.

- Vi deler regeringens vision om, at Danmark skal være et grønt foregangsland. Derfor bakker vi op om udspillet. Vi forventer, at det bliver nødvendigt at udvikle nye teknologier og løsninger for at kunne etablere energi-øer, udnytte grønne brændstoffer bedre, og optimere lagring af CO2. Det bør føre til tusindvis af nye grønne job og øget eksport af både grøn strøm og klimateknologi i en krisetid, hvor især de danske eksportvirksomheder er hårdt ramt, siger chefkonsulent hos Lederne, Mette Skak-Nielsen.

Lederne ser positivt på, at regeringen vil give både virksomheder og private økonomiske incitamenter til at investere i grøn varme. Det skal ske gennem både tilskud og afgiftslettelser.

- Det er rigtig set af regeringen at kvittere med et kontant tilskud til de danskere, der vælger at skifte fra oliefyr til varmepumpe eller fjernvarme. Varmepumper er en klimavenlig men el-krævende teknologi. Derfor giver det mening, at regeringen også vil lette på elvarme-afgiften. Det vil både gavne klimaet og sætte gang i hjulene hos håndværkere og leverandører, siger Mette Skak-Nielsen.

Lederne støtter også ideen om, at så meget overskudsvarme som muligt fra virksomhederne skal udnyttes.

- Derfor er vi glade for, at regeringen vil fremme udnyttelse af overskudsvarme, så overskudsvarme fra fx datacentre og supermarkedskæder ikke bare bruges til at fyre for fuglene, siger hun.

Chefkonsulent Mette Skak-Nielsen
mek@lho.dk
mobil: 23993138

Der skal mere turbo på beskæftigelsesindsatsen19.5.2020 12:57:50 CESTPressemeddelelse

Beskæftigelsesministeren har nu besluttet at genåbne beskæftigelsesindsatsen med digitale samtaler. Det er godt, men der er også brug for en kraftigt styrket indsats og mere fleksible regler for at sikre, at de mange nye ledige kommer hurtigst muligt i job igen. Det mener Ledernes Hovedorganisation, som derfor fremlægger et udspil med 11 konkrete indsatser til en oprustning af beskæftigelsesindsatsen.