YouGov Denmark

Klimadebatten har sat aftryk på danskernes madvaner

Del

1 ud af 4 i Danmark mener at deres personlige valg af madvarer påvirker miljøet, og at mindre kød og madspild er de mest effektive tiltag til at reducere fødevarers negative aftryk på klimaet.

YouGov har publiceret den årlige Food & Health-rapport, som i mere end 10 år har målt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Rapporten viser, at flere forbrugere i de nordiske lande tager stilling til – og konsumerer på baggrund af - hvordan visse fødevarer kan være en belastning for klimaet.

Hvilken handling er mest effektiv?

Klimadebatten blussede op efter en varm sommer, men YouGov har gennem flere år vist en stigende tendens til, at danske forbrugere forbinder indtag af bestemte fødevarer med en negativ klimapåvirkning. Kød, og i særdeleshed oksekød, er den fødevaregruppe som flest forbinder med negativ påvirkning af miljøet. Næsten halvdelen af befolkningen (47%) forbinder oksekød med en negativ miljøpåvirkning, og blandt beboere i Hovedstadsområdet stiger denne andel til 61%.

1 ud af 3 (32%) mener også, at det at spise mindre kød er det mest effektive tiltag til at reducere fødevarers negative aftryk på klima og miljø.

Ændringer i forbrug

3 ud af 10 danskere (30%) har sat sit totale kødindtag ned i løbet af det seneste år. Ud af dem svarer hver tredje (34%) at de hovedsageligt gør det for miljøets skyld.

Mindre madspild

Hver femte dansker (21%) mener, at mindre madspild er det mest effektive tiltag til at reducere fødevarers negative aftryk på miljøet. 4 ud af 10 (41%) svarer også, at de har smidt mindre mad ud i løbet af det seneste år, og det er den største ændring i danskernes forbrug i løbet af det seneste år.

Om Food & Health 2019

- En undersøgelse af nordiske forbrugeres syn på fødevarer, klima og sundhed

YouGov har i mere end 10 år fulgt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Målet med Food&Health er at opnå en bedre forståelse for forbrugernes viden og holdninger og at spore ændringer over tid.

Food&Health 2019 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 16-64 fra YouGov Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Ca. 500 interviews i Danmark, Norge og Finland, mens der er foretaget ca. 1000 interviews i Sverige.

Data er indsamlet fra 29. januar 2019 til 7. februar 2019.

Læs mere

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Download
YouGov har i mere end 10 år fulgt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Målet med Food&Health er at opnå en bedre forståelse for forbrugernes viden og holdninger og at spore ændringer over tid.

Food&Health 2019 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 16-64 fra YouGov Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Ca. 500 interviews i Danmark, Norge og Finland, mens der er foretaget ca. 1000 interviews i Sverige.

Data er indsamlet fra 29. januar 2019 til 7. februar 2019.
YouGov har i mere end 10 år fulgt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Målet med Food&Health er at opnå en bedre forståelse for forbrugernes viden og holdninger og at spore ændringer over tid. Food&Health 2019 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 16-64 fra YouGov Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Ca. 500 interviews i Danmark, Norge og Finland, mens der er foretaget ca. 1000 interviews i Sverige. Data er indsamlet fra 29. januar 2019 til 7. februar 2019.
Download
YouGov har i mere end 10 år fulgt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Målet med Food&Health er at opnå en bedre forståelse for forbrugernes viden og holdninger og at spore ændringer over tid.

Food&Health 2019 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 16-64 fra YouGov Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Ca. 500 interviews i Danmark, Norge og Finland, mens der er foretaget ca. 1000 interviews i Sverige.

Data er indsamlet fra 29. januar 2019 til 7. februar 2019.
YouGov har i mere end 10 år fulgt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Målet med Food&Health er at opnå en bedre forståelse for forbrugernes viden og holdninger og at spore ændringer over tid. Food&Health 2019 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 16-64 fra YouGov Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Ca. 500 interviews i Danmark, Norge og Finland, mens der er foretaget ca. 1000 interviews i Sverige. Data er indsamlet fra 29. januar 2019 til 7. februar 2019.
Download

Links

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

What the world thinks

YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.

Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.

Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum