Klimadebatten har sat aftryk på danskernes madvaner
YouGov har publiceret den årlige Food & Health-rapport, som i mere end 10 år har målt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Rapporten viser, at flere forbrugere i de nordiske lande tager stilling til – og konsumerer på baggrund af - hvordan visse fødevarer kan være en belastning for klimaet.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Klimadebatten blussede op efter en varm sommer, men YouGov har gennem flere år vist en stigende tendens til, at danske forbrugere forbinder indtag af bestemte fødevarer med en negativ klimapåvirkning. Kød, og i særdeleshed oksekød, er den fødevaregruppe som flest forbinder med negativ påvirkning af miljøet. Næsten halvdelen af befolkningen (47%) forbinder oksekød med en negativ miljøpåvirkning, og blandt beboere i Hovedstadsområdet stiger denne andel til 61%.
1 ud af 3 (32%) mener også, at det at spise mindre kød er det mest effektive tiltag til at reducere fødevarers negative aftryk på klima og miljø.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
3 ud af 10 danskere (30%) har sat sit totale kødindtag ned i løbet af det seneste år. Ud af dem svarer hver tredje (34%) at de hovedsageligt gør det for miljøets skyld.
Mindre madspild
Hver femte dansker (21%) mener, at mindre madspild er det mest effektive tiltag til at reducere fødevarers negative aftryk på miljøet. 4 ud af 10 (41%) svarer også, at de har smidt mindre mad ud i løbet af det seneste år, og det er den største ændring i danskernes forbrug i løbet af det seneste år.
Om Food & Health 2019
- En undersøgelse af nordiske forbrugeres syn på fødevarer, klima og sundhed
YouGov har i mere end 10 år fulgt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Målet med Food&Health er at opnå en bedre forståelse for forbrugernes viden og holdninger og at spore ændringer over tid.
Food&Health 2019 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 16-64 fra YouGov Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Ca. 500 interviews i Danmark, Norge og Finland, mens der er foretaget ca. 1000 interviews i Sverige.
Data er indsamlet fra 29. januar 2019 til 7. februar 2019.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum