Klimabevidste danskere vil have flere danske råvarer på julebordet

Julemiddagen anno 2020 bliver i større grad tilberedt af danske råvarer. I en analyse som Norstat har lavet for Landbrug & Fødevarer svarer 43 procent af danskerne, at de vil købe flere danskproducerede fødevarer denne jul. Det er en signifikant stigning i forhold til julen 2019.

Danskerne tænker mere over klima og bæredygtighed i forbindelse med juleforberedelserne i år end sidste år. En analyse som Norstat har lavet for Landbrug & Fødevarer viser, at sammenlignet med sidste år, er der flere i 2020, som siger, at de tænker over klima og bæredygtighed i forbindelse med deres juleforberedelser.

Det er især initiativer som at smide mindre mad ud og købe flere danskproducerede fødevarer – og juletræer, som danskerne er villige til at gøre mere af, af hensyn til klima og bæredygtighed

Sammenlignet med sidste år, så er det især andelen af danskere, som vil købe dansk producerede fødevarer, som er steget. Denne andel er steget signifikant fra 34 procent i 2019 til 43 procent i 2020.

At flere forbrugerne putter danske varer i indkøbskurven kan have noget med Covid-19 at gøre, mener analysechef i Landbrug & Fødevarer, Per Vesterbæk.

-  Den nuværende situation med Covid-19 spiller en vigtig rolle for, at danskerne gerne vil købe mere dansk denne jul. Det skyldes flere forskellige ting. Forbrugerne vil gerne større det lokale i en udfordrende økonomisk tid. Der er tryghed i de lokale varer, som man ved hvor kommer fra. Ligeledes er kort transportafstand en fordel, når vi tænker på klima og bæredygtighed. Det har vi også set i andre undersøgelser, siger han

I analysen er der også blevet spurgt om, hvad de vil gøre mindre af for at tage hensyn til klimaet. Her svarer Her svarer 27 procent at de vil købe færre udenlandske varer.

I det hele taget fylder hensynet til bæredygtighed og klima meget i juletiden hos danskerne.

De interviewede er blevet spurgt om, i hvilken grad tanker om klima og bæredygtighed har indflydelse på deres forberedelse af julen i år.

Andelen af de, som svarer ”i høj grad” og ”i nogen grad” er steget signifikant fra år 2019 til år 2020.

De danskere, som giver udtryk for, at klima og bæredygtighed har en indflydelse på deres juleforberedelser, er overrepræsenteret blandt kvinder, mens der er flere mænd der slet ikke tænker på klima og bæredygtighed i forbindelse med julen.

Yderligere info via presserådgiver Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, 61702047