Booking.com

Klima, samfund og aktive valg: Booking.com offentliggør de tendenser der rør sig indenfor bæredygtige rejser i 2022

Del

Den mest omfattende undersøgelse af bæredygtige rejser fra Booking.com til dato afslører et stigende ønske om at foretage mere hensynsfulde og bevidste valg i forbindelse med hele rejseoplevelsen

La Banca House At Boracay - Booking.com
La Banca House At Boracay - Booking.com
  • 68% af de danske rejsende siger at det er vigtigt for dem med bæredygtige rejser, og 39% siger at de seneste nyheder om klimaforandringer har påvirket dem til at tage mere bæredygtige valg på deres rejser
  • 47% af de danske rejsende siger at de ønsker at gøre noget godt for de steder de besøger, og 22% afslører at de valgte at rejse uden for højsæsonen for at undgå at der er for mange mennesker på samme sted
  • Næsten en fjerdedel (23%) siger at de valgte at rejse til et rejsemål tættere på deres hjem inden for de sidste 12 måneder for at mindske sin CO2-udledning
  • Mere end 100.000 overnatningssteder i hele verden bliver nu anerkendt for deres bæredygtige tiltag med mærkaten "Bæredygtigt overnatningssted" på Booking.com

København 20. APRIL 2022 – Booking.com har offentliggjort en ny undersøgelse med besvarelser fra over 30.000 rejsende fordelt på 32 lande og områder som viser at effekten af deres rejser er meget vigtig for de rejsende. 62% af de danske rejsende siger at de ønsker at rejse mere bæredygtigt i de kommende 12 måneder, hvilket er en stigning på 14 procentpoint sammenlignet med virksomhedens data fra 2021. 68% af de danske rejsende siger at det er vigtigt for dem med bæredygtige rejser, og over en tredjedel af de adspurgte (39%) siger at de seneste nyheder om klimaforandringer har påvirket dem til at tage mere bæredygtige valg i forbindelse med deres rejser. I denne forbindelse siger over en femtedel (23%) at bæredygtige tiltag fra overnatningsstedernes og transportudbydernes side spiller en vigtig rolle i deres valg af overnatningssted og transportmidler. Faktisk siger 56% af de rejsende at der er større sandsynlighed for, at de ville vælge et bæredygtigt overnatningssted – uanset om de aktivt ledte efter et eller ej.

På udkig efter flere bæredygtige ophold 
Bevidstheden om og synligheden af mere bæredygtige overnatningssteder er stadig vigtigt. 38% af de danske rejsende bekræfter at de har set et bæredygtigt overnatningssted på en online rejseplatform det seneste år, og 27% angiver at de aktivt leder efter information om de bæredygtige tiltag et overnatningssted har implementeret, før de booker.  Det er endnu mere opmuntrende at 50% af de danske rejsende siger at de har overnattet på et bæredygtigt overnatningssted indenfor det seneste år. Blandt dem der har været på et bæredygtigt ophold inden for de seneste 12 måneder, er der forskellige årsager til at de har valgt et bæredygtigt overnatningssted: 

  • 29% af dem siger at de valgte det for at reducere deres påvirkning af miljøet
  • Over en femtedel af dem (21%) ønskede at have en mere lokal oplevelse
  • 20% mener at de bæredygtige overnatningssteder er bedre for lokalsamfundet

Selvom 73% af de danske rejsende har intentioner om at bo på et bæredygtigt overnatningssted mindst én gang i det kommende år, er der stadig meget arbejde i at gøre bæredygtige overnatningsmuligheder nemmere at finde for alle. Af dem som ikke boede på et bæredygtigt overnatningssted det seneste år, sagde 19% at de ikke vidste at de fandtes. Det er en reducering med 12 procentpoint siden 2021 (31%) – hvilket indikerer at flere mennesker bliver opmærksomme på det. Selvom talen går den rigtige vej, siger over en fjerdedel (26%) at de stadig ikke ved hvordan de finder de bæredygtige overnatningssteder. Over halvdelen (63 %) indrømmer at de ikke aktivt leder efter oplysninger om et overnatningssteds bæredygtige tiltag inden de booker, men hvis det var nemt at se, ville de kigge på det. Dette understreger hvor vigtigt det er at gøre disse oplysninger transparente og forståelige for den brede målgruppe af rejsende.

Alternative rejsemål og rejsetidspunkter 
Der er konsensus blandt de rejsende om at undgå travle og overbesøgte rejsemål: Over en femtedel (22 %) af danske rejsende siger at de valgte at rejse udenfor højsæsonen, og 14% valgte at tage til mindre populære rejsemål de seneste 12 måneder for at undgå for mange mennesker på samme sted. Vi ser også denne tendens hvad angår fremtidige rejser, hvor 27 % siger at de ville være villige til kun at rejse udenfor højsæsonen for at undgå for mange mennesker på samme sted, og 53 % angav at de ville undgå populære turistrejsemål og seværdigheder for at sikre mere jævn fordeling af effekterne og fordelene ved deres besøg. Over en femtedel (21 %) ville endda være villige til at vælge et alternativ til deres foretrukne rejsemål for ikke at bidrage til masseturismen.

På den anden side siger 32 % at de har svært ved at finde attraktive rejsemål som ikke er overfyldte, og 30% føler at det ikke er muligt at finde bæredygtige rejsemuligheder i byer eller på andre populære turistrejsemål. Dette indikerer at rejseplatforme har en mulighed for at samarbejde med udbydere af overnatningssteder på disse rejsemål for at hjælpe dem med at blive mere bæredygtige, og samtidig fremhæve mere bæredygtige valgmuligheder, samt hjælpe forbrugerne med at finde alternative tidspunkter at rejse på og steder at rejse til, uden at give afkald på de gode oplevelser.

Forbindelse til kulturen og lokalsamfundet 
De rejsendes beslutninger baseres på en regenererende filosofi eftersom 47% af de danske rejsende siger at de ønsker at gøre noget godt for de steder de besøger, og næsten to tredjedele (60%) ønsker at have oplevelser der afspejler den lokale kultur. Faktisk siger 15%, at de aktivt har undersøgt de kulturelle værdier og traditioner på deres rejsemål forud for deres rejser, og 19% er villige til at betale mere for rejseaktiviteter for at sikre, at de giver noget tilbage til lokalsamfundet. På trods af et ønske om at give noget tilbage og få en tilknytning til lokalsamfundet på deres rejser siger 34% at de ikke ved hvordan og hvor de skal finde aktiviteter eller ture der sikrer, at de har en positiv effekt på og gør noget godt for lokalsamfundet.

Forandringer på vej inden for transport 
De rejsende tænker over hvor langt væk de rejser, hvordan de kommer derhen, og hvordan de kommer rundt på rejsemålet. Næsten en fjerdedel (23 %) af de danske rejsende, siger at de valgte at tage til et rejsemål tættere på deres hjem for at reducere deres CO2-udledning, og næsten en femtedel (18%) indikerede at de undersøgte offentlige transportmidler og/eller mulighed for cykelleje på deres valgte rejsemål. Næsten en femtedel (18%) valgte også at rejse med tog i stedet for bil når de skulle længere væk, og lige under en tredjedel (30%) siger de skammer sig over at flyve på grund af påvirkning af miljøet. Når det kommer til at booke transport til deres rejser, leder 28% af de rejsende aktivt efter oplysninger om bæredygtighed. Selvom 62% afslører at de ikke aktivt leder efter mere bæredygtige transportmuligheder, har det stadig en effekt på bookingadfærden og kundetilfredsheden. Selvom 33% siger at bæredygtige tiltag ikke spiller en stor rolle i deres valg af transport, angiver de dog at det kan påvirke deres endelige valg. For de 28% som siger at bæredygtige tiltag ikke spiller nogen rolle i deres valg af transportmiddel, giver det dem alligevel en god følelse, hvis de ved, at det transportmiddel de har booket, følger bedste praksis inden for bæredygtighed, hvilket åbner for en lang række muligheder for at få folk til overveje flere bæredygtige valgmuligheder i forbindelse med hele rejseoplevelsen.

Vi fortsætter arbejdet mod mere bæredygtige rejser for alle 
Mere end 100.000 overnatningssteder i hele verden bliver nu anerkendt for deres bæredygtighedstiltag med mærkaten Bæredygtigt overnatningssted på Booking.com. Desuden har virksomheden også yderligere udvidet antallet af tredjepartscertificeringer og -mærker der automatisk gør overnatningsstederne kvalificerede til at få mærkaten. Udover dem der er officielt godkendt af Global Sustainable Tourism Council (GSTC), Green Tourism og EU-Blomsten, omfatter listen af certificeringer der giver automatisk kvalificering nu også Green Seal, Svanemærket, Green Hospitality Ecolabel, Ibex Fairstay, Fair Trade Tourism, LEED og EDGE.

Booking.com forblev CO2-neutral i sin drift i 2021 og overgik til 100% vedvarende energi i slutningen af 2021. Det er en vigtig del af virksomhedens bidrag til Booking Holdings' klimahandlingsplan der blev offentliggjort for nylig. Klimahandlingsplanen er den første af sin slags for en global onlinerejsevirksomhed og fungerer som strategisk ramme for hvordan Booking Holdings bestræber sig på at gøre driften, tjenesterne og rejsebranchen mere bæredygtige. På linje med de definitioner og målinger der er etableret af Science Based Targets initiative (SBTi), inkluderer klimahandlingsplanen ambitiøse mål der har til hensigt, at hjælpe virksomheden med at opnå en reduktion af udledningen inden for scope 1 og 2 med 95% inden slutningen af 2030, en reduktion på 50% af udledningen inden for scope 3 inden 2030 og at være klimaneutral inden 2040.

"Med et øget pres på vores naturressourcer og den ubestridelige effekt vores levevis har på miljøet, er vi 100% engagerede i at lede branchen i arbejdet med at planlægge en mere hensynsfuld og ansvarlig retning for fremtiden inden for rejser," sagde Glenn Fogel, administrerende direktør i Booking.com. "Vi har ambitiøse mål for hvad vi gerne vil opnå, men sammen med vores partnere på tværs af hele branchen og med passionen hos vores innovative medarbejdere kan vi fortsætte med at gøre det nemmere for alle at opleve verden på en mere hensynsfuld og ansvarlig måde. Vi mener at rejser er og bør blive ved med at være en styrke der bidrager med noget godt, giver forbedret kulturel forståelse, socioøkonomiske muligheder for utallige lokalsamfund og har potentialet til at hjælpe med at forny og beskytte vores planet på lang sigt."

Du kan downloade Booking.coms 2022 Sustainable Travel Research Report på Booking.coms globale nyhedsside.

bookingholdings.com/sustainability kan du finde flere oplysninger om Booking Holdings' klimahandlingsplan, samt læse og downloade virksomhedens tredje årlige bæredygtighedsrapport, som beskriver de initiativer der er blevet implementeret i 2021 for at være med til at sikre en mere ansvarlig behandling af planeten, fremme langsigtet samfundsmæssig værdi og promovere en mere bæredygtig rejsebranche.

###

KONTAKTOPLYSNINGER 
Kontakt Booking.coms pressekontor i Danmark for flere oplysninger: 
booking@aspekta.dk

Metodologi
*Undersøgelse bestilt af Booking.com og gennemført uafhængigt blandt 30.314 adspurgte i 32 forskellige lande og territorier (1.000 fra USA, 958 fra Canada, 1.009 fra Mexico, 1.001 fra Colombia, 1.003 fra Brasilien, 1.017 fra Argentina, 1.000 fra Australien, 486 fra New Zealand, 998 fra Spanien, 1.003 fra Italien, 996 fra Frankrig, 495 fra Schweiz, 980 fra Storbritannien, 998 fra Tyskland, 1.014 fra Holland, 991 fra Belgien, 985 fra Danmark, 984 fra Sverige, 964 fra Kroatien, 976 fra Rusland, 1.008 fra Israel, 1.002 fra Indien, 1.004 fra Kina, 925 fra Hongkong, 1.006 fra Thailand, 988 fra Singapore, 1.002 fra Taiwan, 1.004 fra Vietnam, 1.004 fra Sydkorea, 1.003 fra Japan, 1.006 fra Sydafrika og 504 fra Kenya ). For at kunne deltage i spørgeundersøgelsen skulle deltagerne være mindst 18 år gamle, have rejst mindst én gang i de seneste 12 måneder, planlægge at rejse i 2022 og være enten den primære beslutningstager eller være involveret i beslutningsprocessen for rejsen. Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i februar 2022.

Nøgleord

Billeder

La Banca House At Boracay - Booking.com
La Banca House At Boracay - Booking.com
Download

Vedhæftede filer

Information om Booking.com

Om Booking.com 
Booking.com blev grundlagt i 1996 i Amsterdam og er vokset fra at være en lille, hollandsk opstartsvirksomhed til en af verdens førende digitale rejsevirksomheder. Booking.com er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) og har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden. Ved at investere i teknologi der gør det nemmere at rejse, forbinder Booking.com millioner af rejsende med uforglemmelige oplevelser, en række transportmuligheder og utrolige steder at overnatte – fra huse til hoteller og meget mere. Som en af verdens største rejseportaler både for veletablerede brands og iværksættere af alle størrelser gør Booking.com det muligt for overnatningssteder over hele verden at nå ud til et større globalt publikum og få deres forretninger til at vokse. Booking.com findes på 44 sprog og tilbyder mere end 27 millioner registrerede overnatningsenheder, herunder mere end 6,3 millioner huse, lejligheder og andre unikke steder at overnatte. Uanset hvor du vil hen, eller hvad du har lyst til, gør Booking.com det nemt, og samtidig står vores kundeservice til rådighed 24 timer i døgnet.

Du kan følge os på Twitter og Instagram, synes godt om os på Facebook og finde de seneste nyheder og data på vores nyhedsside.

Følg pressemeddelelser fra Booking.com

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Booking.com

Booking.com løfter sløret for modtagerne af Traveller Review Awards 2022 og dette års mest indbydende steder i verden25.1.2022 10:15:00 CET | Pressemeddelelse

● Over 1,25 millioner rejseudbydere verden over, herunder 2669 i Danmark anerkendes for deres gæstfrihed med en Traveller Review Award 2022. ● Lejligheder er for 5. år i træk den mest belønnede type overnatningssted globalt set. Italien er den helt store vinder med både det højeste antal prismodtagere i alt og det højeste antal feriehuse, lejligheder og andre unikke overnatningssteder som belønnes. ● Ny på listen er Matera i Italien der er blevet kåret som den mest indbydende by i verden i 2022, mens Taitung County i Taiwan, Nova Scotia og Tasmania for andet år i træk er på listen over de mest indbydende regioner. København – 25. JANUAR 2022 – Med mere end 232 millioner verificerede anmeldelser fra rejsende løfter den førende digitale rejseplatform Booking.com i dag sløret for modtagerne af den 10. årlige Traveller Review Awards, inklusive verdens mest indbydende steder i 2022. I alt anerkendes 1.261.273 overnatningssteder, biludlejningssteder og udbydere af forudbestilte taxaer i 220

To tredjedele af de danske fodboldfans vil hellere have at deres rivaler Tyskland vinder UEFA EURO 2020™, end at gå glip af deres næste ferie9.6.2021 10:40:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse fra Booking.com, den officielle partner for UEFA EURO 2020™ for booking af overnatning og seværdigheder, viser at rivaliserende fans er på samme side når det handler om at prioritere deres ferie. Otte ud af ti (84%) danske fodboldsupportere planlægger at tage på ferie indenfor det næste år, såfremt det er sikkert. En undersøgelse forud for UEFA EURO 2020™ viser at de europæiske fans i langt højere grad er venner end fjender – tre ud af fem (61%) af de danske supportere siger at selvom de er modstandere på banen, er de venner når der fløjtes af. Næsten otte ud af ti af de danske fodboldsupportere (79%) er enige i at fodboldfans fra hele verden har langt flere ligheder end forskelle. KØBENHAVN, 9. JUNI 2021 – En nyundersøgelse om fællestræk blandt rivaliserende europæiske fodboldfans afslører at selv de mest dedikerede danske fodboldsupportere ikke ville gå glip af deres næste ferie, selv hvis det betød at deres største rivaler vandt UEFA EURO 2020™. Undersøgelsen er b

Booking.coms Sustainable Travel Report 2021 bekræfter at branchen og forbrugerne står ved et potentielt vendepunkt3.6.2021 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den seneste undersøgelse fra Booking.com viser at effekten af pandemien muligvis kan være det der gør at intentionerne om at rejse bæredygtigt ændrer sig til reelle handlinger 70% af de rejsende fra Danmark mener, at det er meget vigtigt at rejse bæredygtigt, og 48% siger at pandemien har fået dem til at ville rejse mere bæredygtigt i fremtiden 40% mener, at der i 2021 stadig ikke er nok bæredygtige rejsemuligheder, og 48% siger at de bliver irriterede hvis et overnatningssted forhindrer dem i at være bæredygtige, for eksempel ved ikke at tilbyde faciliteter til genbrug Selvom 3 ud af 4 overnatningssteder siger de har implementeret nogle bæredygtighedstiltag, er det kun en tredjedel der aktivt fortæller om deres tiltag til potentielle gæster For at øge synligheden af de mere bæredygtige overnatningsmuligheder, viser Booking.com nu bæredygtighedscertificeringer fra tredjeparter og oplysninger om mere end 30 forskellige effektive tiltag, der er blevet implementeret på flere tusinde overn