Booking.com

Farvel til det traditionelle, goddag til dybere relationer: ni forudsigelser om rejser i 2025

Del

Rejsende afviser traditioner og omskriver reglerne om alder, køn og selvfølelse, når de søger nye horisonter

Credits: Booking.com ©GettyImages-713769227
Credits: Booking.com ©GettyImages-713769227 Credits: Booking.com ©GettyImages-713769227

KØBENHAVN, 16. OKTOBER 2024 – Forandringen accelererer på flere fronter. Med politiske valg rundt om i verden, hurtige AI-fremskridt og stigende leveomkostninger (for blot at nævne et par eksempler), er det ingen overraskelse, at folk er udmattede og har brug for at trække sig tilbage, vælge side eller bare lukke lidt af for omverdenen. Men til trods for den stigende usikkerhed, isolation og polarisering, ser vi det stik modsatte ske inden for rejser. Booking.coms årlige undersøgelse med fokus på rejseforudsigelser* viser, at i stedet for at trække sig tilbage, ønsker mange rejsende at omdefinere, hvordan de oplever og interagerer med verden omkring dem.

Rejsende omskriver reglerne i 2025. De trodser normerne og skaber nye relationer med sig selv, deres kære, dem, de møder undervejs, og de destinationer, de besøger. Uanset om de omskriver normerne for alder, køn eller blot, hvordan samfundet mener, at rejser burde se ud for dem, bryder modige rejsende ud af velkendte mønstre og bruger deres individuelle rejser til at finde og give næring til langvarig personlig vækst.

For at kunne forstå, hvordan folk planlægger at bryde med status quo, har Booking.com gennemført en undersøgelse blandt mere end 27.000 rejsende i 33 lande og områder, der resulterede i ni rejseforudsigelser. Disse peger på, at 2025 bliver året, der byder velkommen til nye måder at opleve verden på – fra millennials, der gentænker lufthavnsoplevelsen, til spændingssøgende boomere.

1.     Vintagerejser

Feriegarderober får en makeover i 2025, når trendy rejsende bliver vintagerejsende, der går i genbrugsbutikker på ferie, for at fylde deres kuffert på mere bæredygtig manér. Næsten halvdelen (45%) af de danske rejsende siger, at de ville være interesserede i at købe deres feriegarderobe under rejsen i stedet for før afrejse, og det gjaldt hele 53% af Generation Z, mens 54% ville besøge genbrugsbutikker under ferien, og over to tredjedele (70%) havde allerede købt vintage- eller genbrugsprodukter i udlandet. 

Denne ændring er utvivlsomt påvirket af både omkostninger og klimabevidsthed – den handler ikke kun om stil, men om at have fingeren på pulsen. Da 42% af de danske rejsende ønsker at være mere sparsommelige på deres rejser, og 53% planlægger et strammere budget for at få mest muligt ud af deres oplevelser, er det at finde skjulte perler til gode priser i genbrugsbutikker blevet en central del af eventyret. I lyset af fast fashion og masseforbrugerisme siger 20%, at de finder produkter af bedre kvalitet i vintagebutikker i udlandet end hjemme, mens 33% siger, at de køber vintage på ferien fordi de finder bedre tilbud. 

Rejsende ønsker at tage ting med hjem, der fortæller en historie, og en tur i en genbrugsbutik er ikke længere bare shopping – det er en måde at få kulturelle forbindelser med hjem, mens man samtidig træffer miljøbevidste valg, der også er gode for tegnebogen. Væk med køleskabsmagneten – vintagetøj er den nye foretrukne souvenir. 

2.     Rejser for flere generationer

Der vil være flere familieferier, idet forældre prioriterer at bruge børnenes arv i stedet for at spare penge til sine efterladte. Over halvdelen af de danske rejsende (57%) vil hellere bruge penge på en rejse for livet i 2025, end at efterlade en arv til deres børn – det gælder for 68% af babyboomere.

Men næste år vil denne tendens tage en mere altruistisk drejning, idet ældre slægtninge vil give deres familier en kontant håndsrækning og hjælpe de yngre generationer gennem de trange tider ved at betale for deres næste ferie. Dermed kan de skabe nye fantastiske minder og nyde frugterne af deres arbejde sammen med deres familier, i modsætning til blot at fylde den næste generations bankkonto.

Selvom 58% af de danske rejsende indrømmede, at de som voksne allerede havde fået betalt deres ferier eller dele af deres ferier af deres forældre, vil boomere sikkert forårsage en stigning takket være de 80%, der gerne vil betale for deres børn, når de booker deres næste rejse, og de 82%, som vil betale for deres børnebørn. Vi kan forvente flere fællesrejser på tværs af generationer betalt af "forældrebanken", når bedsteforældre, forældre og børnebørn pakker kufferterne til den ultimative oplevelse.

3.     Billet til udødelighed

Når rejsende søger efter livets eliksir, er en ferie ikke længere bare tid til at slappe af. Drevet af ønsket om at forfølge bedre livsstilsvalg er 46% af de danske rejsende interesserede i et længevarende ophold – en superladet udgave af de traditionelle wellnessplaner, hvor midlertidige løsninger erstattes af jagten på et længere og sundere liv.

Dyb revitalisering er topprioriteten, lige fra kropsvibrationer (39%) og behandlinger med rødt lys (44%) til kryoterapi (33%) og stamcellebehandling (35%). Mere end to femtedele (41%) er på udkig efter nye wellness-aktiviteter, som de kan integrere i hverdagen, mens de genopretter forbindelsen til en mere afbalanceret udgave af dem selv, herunder at lære om tidsbestemt indtagelse af kaffe (29%) og IV-terapi (23%). 

Og da 45% af de danske rejsende afslørede, at de ville betale for en ferie, hvis eneste formål var at forlænge deres levetid og velvære, kan 2025 blive det første år af resten af deres længere liv. 

4.     Eventyr uden alder

Glem alt om et afslappet otium – næste år vil en voksende gruppe af babyboomere trodse deres alder og traditionelle forventninger og søge ny spænding. Over to femtedele (42%) af denne generation er interesserede i ferier med eventyr (en stigning fra 17% i forrige års undersøgelse**), og 17% er ivrige efter at bevæge sig ud af deres sædvanlige komfortzoner og finde tilbage til deres ungdoms dumdristige løssluppenhed. 

Godt på vej mod en tid med høj adrenalin er 12% interesserede i at tage på ridetur, og 23% vil gerne slippe deres hæmninger og tage på vilde vinrejser. Nogle ønsker at gå endnu længere: 10% vil sejle i kano ned ad verdens største floder, 12% vil måske snøre vandrestøvlerne og tage på tur i en af verdens højeste bjergkæder, mens 8% vil gå på jagt efter gletsjere. 

Og der ser ud til at være en endnu modigere gruppe: Boomere, der ønsker at presse sig selv til det yderste, er interesserede i faldskærmsudspring (8%), sandsurfing (3%), huledykning (5%), camping i Antarktis (5%) eller endda vulkansurfing (9%). Disse banebrydere viser, at eventyr ikke har nogen aldersgrænse og omdefinerer, hvad det vil sige at rejse senere i livet.

5.     AI = Alternative idéer 

Nye teknologier hjælper allerede rejsende med at finde oplevelser, der er skræddersyet til deres behov, men i 2025 vil vi se innovative tiltag, der er målrettet mod at hjælpe turister med at opfylde behovene på de destinationer, de håber at opleve. 

Majoriteten af de danske rejsende (59%) vil anvende teknologi til at træffe mere velinformerede valg og finde autentiske oplevelser, så de ikke bare respekterer de steder, de besøger, men også bidrager positivt til dem. AI-drevne værktøjer vil få en afgørende rolle i udformningen af disse rejser, idet 26% af de rejsende er interesserede i at anvende AI til at planlægge rejser, hvilket åbner døren for rejseplaner med dybere, mere positive forbindelser til steder og lokalsamfund.

Rejsende vil også have en mere ansvarlig tilgang til, hvordan de anvender teknologi. Over halvdelen (58%) af de danske rejsende vil ikke tagge steder på de sociale medier, når de besøger mindre kendte destinationer, for at holde stedet hemmeligt og undgå at tilskynde flokke af Insta-turister. Når det så er sagt, mener de 49% af generation Z og 53% af millenials, der ville genoverveje et rejsemål, hvis de ikke kunne tagge stedet, at teknologi ligeledes vil spille en rolle, når de skal finde alternativer, der kan deles uden skyldfølelse over at overbelaste populære steder. 59% håber på at kunne anvende teknologi til at finde mindre overfyldte områder, mens 16% allerede bruger apps til dette her og nu.

6.     Fra herreture til zen

Alkohol og testosteron vil træde i baggrunden, når mandeferier med fokus på velvære, selvudvikling og øget sårbarhed vinder indpas. Kulturelle forandringer fremmer samtaler om mænds mentale sundhed og samfundsmæssige pres, hvilket betyder, at rejser, der bekæmper ensomhed og sætter større fokus på mænds samvær, vil vinde frem indenfor rejser: Over en fjerdedel (26%) af de danske rejsende bekræfter, at de ville opfordre en af mændene i deres liv til at tage på en rejse kun for mænd, og det samme gælder for hele 45% af Generation Z og 32% af millennials. 

Mandlige rejsende dropper populære forventninger om klicheagtig "drengerøvskultur" til fordel for at lukke af for hverdagens stress (15%), slappe af og tanke op (17%) og styrke deres mentale sundhed (16%) og personlige vækst (14%). Opbygning af relationer, både gamle og nye, vil være vigtigt, idet 9% overvejer en rejse kun for mænd for at tackle ensomhed, en femtedel (20%) ønsker at skabe nye venskaber, og 6% ønsker at forbedre deres evner til at opbygge relationer med venner og familie. 

Og stik imod forventningerne er det kvinder, der overtaler mændene i deres liv til at tage på en rejse kun for mænd, idet 55% opfordrer deres partner, 32% deres venner, 28% deres bror og 23% deres far til at sætte sig selv først.

7.     Neuroinklusiv navigation 

Med en anderledes måde at tænke og bearbejde information på vil neurodivergente rejsende (rejsende med diagnoser som ADHD, autisme og dysleksi) sætte fokus på deres ofte usynlige behov. Gennem brug af ny teknologi vil deres måde at opleve verden på blive revolutioneret i 2025. Der er et voksende momentum omkring behovet for mindre traditionelle og mere inkluderende tilgange til rejseoplevelser, der bedre stemmer overens med neuro-atypiske behov: Over en tredjedel (35%) af dem, der anser sig selv som neurodivergente, har haft en negativ oplevelse under deres rejser på grund af deres neurodivergens, mens 39% mener, at deres rejsemuligheder er begrænsede på grund af deres neurodivergens.

Mange ser gerne, at teknologien spiller en større rolle på deres rejser og bidrager til at begrænse deres eller deres rejsefællers angst. Næsten halvdelen (49%) er interesserede i AI-værktøjer, der kan give dem opdaterede rejseoplysninger, meddelelser om forsinkelser og forslag til mere rolige og mindre hektiske områder i lufthavne og på hoteller. Sanserum i lufthavne, på hoteller og andre steder efterspørges af 41%, mens 60% gerne så flere muligheder for at blokere for støj under hele rejseoplevelsen. 

Faktisk er opfordringen til fremskridt i 2025 helt tydelig, idet 57% ønsker et brancheomfattende initiativ eller program, der deler deres behov og præferencer på tværs af flyselskaber og udbydere af overnatningssteder, så der skabes en tættere forbindelse mellem rejsende, platforme og operatører.

8.     Nat-turisme 

Rumturisme kommer hele tiden tættere på at blive en realitet, og rejsende vil fokusere på at skabe forbindelser til universet, når de vender sig mod mere opnåelige astro-aktiviteter i 2025. De dropper dagslysets folkemængder til fordel for midnatsmagi, og hele 45% af danske rejsende overvejer at besøge destinationer med mørkere himmel. Øverst på eventyrlisten finder vi stjernebad-oplevelser (64%), stjernekort (41%), enestående kosmiske begivenheder (47%) og sporing af stjernebilleder (36%).

Bekymringer om klimaforandringer har også påvirket dette skift, idet 37% planlægger at lægge flere af deres aktiviteter om aftenen for at undgå dagtemperaturerne, og 16% af de danske rejsende foretrækker at holde ferie på køligere steder. Beskyttelse mod UV-stråler er vigtigt for 41% af de rejsende, der siger, at de planlægger at skære ned på den tid, de tilbringer under solen, mens 42% forventer at planlægge aktiviteter om aftenen og tidligt på dagen, når solen står lavest. 

En påskønnelse af nattens verden giver også rejsende en dybere forbindelse til naturen, da næsten en tredjedel af de danske rejsende (32%) ville booke et overnatningssted uden lys for at bidrage til mindre lysforurening og til at bevare flora og fauna.

9.     Fokus på lufthavnsoplevelser

Det er slut med de dage hvor man ankom i sidste øjeblik for at undgå at sidde fast i tætpakkede afgangshaller efter sikkerhedskontrollen. I 2025 tilpasser rejsende starten af deres ferie til den nye tids lufthavnsunderholdning. Næsten en femtedel (19%) udtrykker interesse for at besøge et rejsemål på grund af dens lufthavn, og 34% er nysgerrige efter at besøge lufthavne, der tilbyder mere unikke oplevelser eller faciliteter.

Men det er Generation Z og millennials, der ser ud til at give næring til denne tendens. Blandt begge grupper vil 25% overveje rejsemål baseret på den lokale lufthavn og afviser stressede stereotyper til fordel for mere behagelige oplevelser: fra sovekapsler (37% af Generation Z, 47% af millennials) og spaområder (18% af Generation Z, 18% af millennials) til Michelin-restauranter (17% af Generation Z, 15% af millennials). Med dette fokusskifte vil rejsende forvandle enhver forsinkelse til noget positivt næste år.

Da over en fjerdedel af de danske rejsende (29%) antyder, at de ville glæde sig mere og føle sig mindre stressede over deres rejse, hvis der var et større udbud af faciliteter til rådighed forud for deres flyafgang, vil ferien begynde længe før man går ombord på sit fly. I 2025 kan starten på rejsen blive lige så spændende som selve rejsemålet.

Arjan Dijk, Senior Vice President og CMO hos Booking.com kommenterer: "I 2025 vil rejsende bruge deres rejser til at forvandle sig selv, deres forhold og, i sidste ende, verden omkring dem. En voksende andel af mænd søger rejser, der udfordrer forældede kønsforventninger og fremmer mentalt velvære. Og næsten en ud af fem boomere nægter at lade alderen forhindre dem i at opsøge nye eventyr. Det handler om at nedbryde rejsenormer for at skabe dybere relationer. Teknologi og fantasi mødes og skaber en ny æra af traditioner, og gør det i sidste ende nemmere for alle at forme deres egne rejser i 2025 og fremover."

KONTAKTOPLYSNINGER
Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Booking.coms pressekontor i Danmark:Booking@aspekta.dk

METODOLOGI

*Undersøgelse med fokus på rejseforudsigelser for 2025 bestilt af Booking.com og udført blandt en række voksne med planer om at rejse i forbindelse med arbejde eller fritid indenfor de næste 12-24 måneder. I alt deltog 27.713 personer fra 33 lande og områder (heraf 1.016 fra Argentina, 1.002 fra Australien, 1.003 fra Belgien, 1.002 fra Brasilien, 1.006 fra Canada, 1.005 fra Colombia, 501 fra Danmark, 503 fra De Forenede Arabiske Emirater, 1.011 fra Frankrig, 1.011 fra Holland, 1.004 fra Hongkong, 1.002 fra Indien, 506 fra Irland, 501 fra Israel, 1.014 fra Italien, 1.008 fra Japan, 1.007 fra Kina, 501 fra Kroatien, 1.013 fra Mexico, 1.003 fra New Zealand, 504 fra Portugal, 500 fra Schweiz, 508 fra Singapore, 1.008 fra Spanien, 1.012 fra Storbritannien, 509 fra Sverige, 1.004 fra Sydkorea, 507 fra Taiwan, 1.009 fra Thailand,1.009 fra Tyskland, 1.006 fra USA, 1.016 fra Vietnam og 502 fra Østrig). Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i juli-august 2024.

**Undersøgelse med fokus på rejseforudsigelser for 2024 bestilt af Booking.com og udført blandt en række voksne med planer om at rejse i forbindelse med arbejde eller fritid indenfor de næste 12-24 måneder. I alt deltog 27.730 personer på tværs af 33 lande og områder (herunder 1.008 fra Argentina, 1.012 fra Australien, 1.001 fra Belgien, 1.002 fra Brasilien, 1.009 fra Canada, 1.002 fra Colombia, 504 fra Danmark, 502 fra De Forenede Arabiske Emirater, 1.011 fra Frankrig, 1.014 fra Holland, 1.016 fra Hongkong, 1.004 fra Indien, 510 fra Irland, 504 fra Israel, 1.014 fra Italien, 1.004 fra Japan, 1.009 fra Kina, 508 fra Kroatien, 1.009 fra Mexico, 1.015 fra New Zealand, 500 fra Portugal, 507 fra Schweiz, 502 fra Singapore, 1.009 fra Spanien, 1.007 fra Storbritannien, 502 fra Sverige, 1.010 fra Sydkorea, 504 fra Taiwan, 1.003 fra Thailand, 1.011 fra Tyskland, 1.005 fra USA, 1.007 fra Vietnam og 505 fra Østrig). Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i juli 2023.

Nøgleord

Om Booking.com

Booking.com er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) og har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden. Ved at investere i teknologi der gør det nemmere at rejse, forbinder Booking.coms platform hver dag millioner af rejsende med uforglemmelige oplevelser. Du kan få flere oplysninger ved at følge @bookingcom på sociale medier eller ved at gå til globalnews.booking.com.

Følg pressemeddelelser fra Booking.com

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Booking.com

Ny undersøgelse viser, hvordan LGBTQ+-rejsende tager kontrollen over deres rejser14.8.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nye data viser, hvordan danske LGBTQ+-rejsende fortsat skal forholde sig til et utal af forskellige udfordringer for at opleve verden på deres egne vilkår 59% af de danske LGBTQ+-rejsende har oplevet diskrimination, når de har været ude at rejse (67% i 2023) 40% af de adspurgte har afbestilt en rejse inden for det seneste år efter at have set, at LGBTQ+-personer ikke støttes på et bestemt rejsemål Næsten en tredjedel (30%) har haft en negativ oplevelse med en medpassager på et fly på grund af deres LGBTQ+-identitet 43% af LGBTQ+-rejsende har skabt sig et alter ego for at kunne begå sig sikkert i forskellige miljøer, når de rejser

Ny undersøgelse afslører rejsebranchens fortsatte udfordringer inden for bæredygtige rejser29.4.2024 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Nye data fra Booking.coms årlige undersøgelse af bæredygtighed indenfor rejser viser, at 53% af de danske adspurgte mener, at det er vigtigt at rejse mere bæredygtigt, men at det ikke er en af deres primære overvejelser, når de planlægger eller booker rejser 16% er af den opfattelse, at der allerede er sket uoprettelig skade, og at de valg de foretager, ikke kommer til at ændre på dette, og 15% tror ikke, at klimaforandringerne er så alvorlige som folk siger 45% mener, at regeringer og myndigheder har størst potentiale for at modvirke de økonomiske konsekvenser af rejser, og 47% mener, at rejseudbydere har nøglen til at modvirke den miljømæssige påvirkning. Disse nye data fremhæver behovet for øget samarbejde for at håndtere den følelse af magtesløshed, der begynder at indfinde sig blandt forbrugerne, og for at sikre, at en mere bæredygtig rejsebranche fortsat er en prioritet

Booking.com løfter sløret for dette års mest indbydende rejsemål og for modtagerne af Traveller Review Awards 202424.1.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse

Et rekordhøjt antal på 1,48 millioner partnere i 221 lande og områder anerkendes for deres store gæstfrihed med en Traveller Review Award 2024, herunder 3384 partnere i Danmark. Det største antal prismodtagere finder man for 7. år i træk i Italien med i alt 181.012 priser, efterfulgt af Spanien (125.611), Frankrig (124.361), Tyskland (86.910) og Storbritannien (74.754). Lejligheder er for 7. år i træk den mest prisbelønnede type overnatningssted med over 710.000 modtagne priser globalt set, mens feriehuse (213.824) for anden gang sniger sig foran hoteller (179.357) som nummer to. Arraial d'Ajuda i Brasilien tager prisen som dette års mest indbydende sted på jorden, mens Perthshire i Storbritannien også træder ind i rampelyset som jordens mest indbydende region i 2024.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye