Coop Danmark A/S

Klima Kvickly når Coops CO2-mål på seks måneder

Del

Med positiv kommunikation og fokus på kundeadfærd har Klima Kvickly i Aarhus på bare seks måneder nået det niveau for CO2-udledning fra salget af fødevarer, som i henhold til Coops klimaplan skal gælde alle Coops butikker i 2030. Butikken har blandt andet solgt 50 procent flere salater, mens f.eks. madspild i delikatesseafdelingen er reduceret med 60 procent. Butikkens omsætning, avance og indtjening er i perioden forbedret.

Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)
Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)

I maj blev Kvickly i Aarhus erstattet af ”Klima Kvickly”. Et såkaldt klima-laboratorie, hvor Coop afprøver tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de handler. Nu er resultaterne efter seks måneder kommet, og tallene er opsigtsvækkende. For Klima Kvickly har på bare et halvt år påvirket kunderne til at ændre på sammensætningen af varer, de køber, så klimaudledningen fra salget af fødevarer i butikken nu er lig Coops samlede mål for klimapåvirkningen fra fødevaresalget i alle butikker i 2030, i henhold til Coops klimaplan.

  • Klimaudledningen per solgt vare er faldet 14 procent.
  • Klimaudledningen per 1.000 kr. omsat er faldet 20 procent.

Målinger viser samtidig en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer. I maj, inden butikken blev til Klima Kvickly, var det 7 procent af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I starten af november er det 43 procent. Klimachef i Coop, Jonas Engberg, siger:

”De fleste danskere handler ikke ind for at redde klimaet, men for at lave aftensmad til familien eller madpakke til ungerne. Til gengæld betyder klima og bæredygtighed virkelig meget for langt de fleste af os, og tallene efter seks måneder viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon, og hvis vi gør det let at træffe det klimavenlige valg på indkøbsturen, så handler danskerne bæredygtigt ind.

Den markante reduktion i klimapåvirkningen fra salget af fødevarer kommer af, at vi med de mange forskellige tiltag lykkes med at skubbe kunderne til at vælge lidt anderledes. Vi sælger mindre rødt kød, mere lyst kød og samtidig mere frugt og grønt. Det er værd af bemærke, at vi som følge af den generelle situation i samfundet ser nogle lignende tendenser som samlet dagligvarebranche, men at Klima Kvickly ligger markant stærkere til sammenlignet med resten af Kvickly-kæden. Derfor tør vi godt at tilskrive de positive klimaresultater de tiltag, vi har introduceret, og vi arbejder nu med flere af dem med henblik på at skalere dem ud til resten af Coops butikker.

Vi har nu gjort status for de første seks måneder. Her har vi haft fokus på fødevarerne. Vi vil kontinuerligt udvikle videre på det område, men vil over den kommende periode også kaste fokus på hele non-food-området. Det glæder vi os meget til at arbejde videre med, for her ligger der også store potentialer for at guide til nemme, positive klimavalg.”

Ud over reduktionen af klimaudledning har butikkens delikatesseafdeling, MadCooperativet, solgt 50 procent flere salater og vegetariske færdigretter, end den tidligere Kvickly gjorde i samme periode året inden. Og så har delikatesseafdelingen reduceret sit madspild med 60 procent.

Og det er ikke kun på klimasiden, der er gode nyheder. For mens klimaudledning og madspild er reduceret, og salget af frugt og grønt er steget, er regnskaberne i butikken også blevet grønnere. Omsætning, avance og indtjening er forbedret i forhold til sidste år. Koncerndirektør i Coop, Per Thau, siger:

”Butikken har et bredt sortiment og rette priser, men der er samtidig fokus på det gode klimavalg. Vi er lykkedes med at skabe et varehus i balance, og det har kunderne kvitteret for. Det giver nogle spændende perspektiver for kerneforretningen i Coop, hvor god økonomi og sund forretning skal gå hånd i hånd med udviklingen af bæredygtige butikker i fremtiden.”

Nøgleord

Kontakter

Jonas Engberg, klimachef
26 79 91 53 eller jonas.engberg@coop.dk

alternativt

Emil Ulrichsen, senior kommunikationsrådgiver
26 66 90 68 eller emil.birkving.ulrichsen@coop.dk

Billeder

Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)
Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)
Download
Klistermærket "Tag den forreste for klimaets skyld". (Foto: Coop)
Klistermærket "Tag den forreste for klimaets skyld". (Foto: Coop)
Download
Flere salater og vegetariske retter i delikatessen. (Foto: Coop)
Flere salater og vegetariske retter i delikatessen. (Foto: Coop)
Download
Klimamærket. (Foto: Coop)
Klimamærket. (Foto: Coop)
Download
Lyst kød og klimavenlige opskrifter. (Foto: Coop)
Lyst kød og klimavenlige opskrifter. (Foto: Coop)
Download
Frugt og grønt-torvet er det første, kunderne møder i Klima Kvickly. (Foto: Coop)
Frugt og grønt-torvet er det første, kunderne møder i Klima Kvickly. (Foto: Coop)
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Ny salgsdirektør for Fakta Tyskland30.1.2023 15:00:00 CET | Pressemeddelelse

Torben Elmgaard er udnævnt til salgsdirektør for Fakta GmbH. Dermed kommer han til at stå i spidsen for de tre grænsehandelsbutikker, Coop driver syd for den dansk tyske grænse, under navnet Fakta Grænsehandel. Torben Elmgaard, 57 år, kommer fra et job som varehuschef i Kvickly Esbjerg. Før da har han haft en lang karriere i dansk detailhandel. Gennem 15 år har han haft en række lederjobs i Salling Group, bl.a. som varehuschef og salgschef i Føtex i perioden 1998-2013. Siden har han bl.a. været indkøb- og marketingdirektør i Kiwi Danmark, landedirektør for Normal i Sverige, detaildirektør for Davidsen A/S og direktør for Dagens Måltid. ”Med Torben i spidsen for Fakta Grænsehandel har vi de bedste forudsætninger for at kunne fortsætte vores succesfulde udvikling af de tre butikker, som har fået et meget tilfredsstillende salg med sin kombination af kvalitetsfødevarer og de typiske grænsehandelsvarer,” siger direktør Thomas Nielsen, Fakta GmbH og 365discount. Torben Elmgaard tiltræder se

400 Coop-butikker donerer julemad til udsatte familier21.12.2022 13:04:54 CET | Pressemeddelelse

Aldrig har interessen for julehjælp været større end i år. Foreningen Stop Spild Lokalt melder om en stigning på 50 procent i efterspørgslen af overskudsmad til juleaften. Coop samarbejder for 6. år i træk med Stop Spild Lokalt, hvor man donerer mad, der ikke er blevet solgt, inden butikkerne holder lukket i helligdagene. I år er det hidtil største antal butikker med, nemlig op imod 400 fra Kvickly-SuperBrugsen og Coop 365discount. ”Stop Spild Lokalt er en god samarbejdspartner for os, når det gælder donation af mad. Det at de er så bredt til stede over hele landet gør, at vi kan støtte lokalt i de områder, hvor vi har butikker. Det betyder meget for os, at støtte de nærmiljøer, vi er en del af. Samtidig undgår vi at køre langt rundt med varerne og belaste klimaet,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Foreningen blev stiftet for fem år siden af den dengang kun 17-årige Rasmus Erichsen. Han har siden organiseret flere tusinde frivillige over hele landet, der hjælper med at hente

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum