KLAUSULERET: IT Factory bedst til vækst i Danmark

Den københavnske it-virksomhed IT Factory kunne torsdag aften hæve trofæet som vinder af Ernst & Young’s prestigefyldte vækstskaberkonkurrence.

KLAUSULERET. MÅ FØRST OFFENTIGGØRES TORSDAG DEN 27. NOVEMBER 2008 KLOKKEN 23.00. REDAKTIONEN BEDES UNDLADE AT TAGE KONTAKT TIL VIRKSOMHEDERNE, DA DE FØRST BLIVER BEKENDTE MED UDFALDET AF KONKURRENCEN SENERE I AFTEN.

”Årets danmarksmester i vækst er en virksomhed, der har opnået helt usædvanlige resultater i en vanskelig branche,” lød det fra juryen, da den københavnske it-virksomhed IT Factory torsdag aften til tonerne fra X-Faktor orkestret modtog trofæet som danmarksmester i vækst og Entrepreneur Of The Year 2008. Kåringen skete ved et Oscar-lignende award-show med omkring tusind deltagere i Bella Center, muntert styret af Reimer Bo Christensen som aftenens konferencier.

”Entrepreneuren og hans medarbejdere har udviklet en forretningsmodel næsten helt uden for konkurrence, og siden starten for få år siden er virksomheden bare vokset og vokset med mangedoblinger på næsten alle parametre,” siger juryen og fortsætter: ”Virksomheden er en udpræget ”first mover”, og hvis den er i stand til at bevare denne position, vil Danmark i fremtiden være hjemsted for en af branchens mest fremtrædende og innovative virksomheder globalt.”

Global markedsposition

IT Factory blev etableret i 2003 af Stein Bagger, der fortsat ejer og leder virksomheden. Virksomhedens styrke er en ny leverancemodel i softwareindustrien, hvor kunderne kan få adgang til softwaren direkte over internettet. Modellen omfatter også en ny betalingsmåde, hvor kunden typisk betaler efter behov og forbrug. Desuden får kunderne adgang til at sætte deres eget logo/varemærke på IT Factory’s produkter. Denne strategi har på få år givet virksomheden en stærk global markedsposition, der yderligere markeres, efter at Bjarne Riis’ cykelhold har skiftet navn til ”Team Saxo Bank – IT Factory”.

IT Factory’s vej til finalen gik over en sejr i Entrepreneur Of The Year i København i oktober, og på finaleaftenen vandt virksomheden desuden kategorierne Business-to-Business og Fast Growing.

Priserne i de øvrige kategorier gik til Kjaerulff 1 (Business-to-Consumer), der leverer digitale tv-produkter, maskinfabrikken Stema (Globalization), 3Shape (Innovation), der fremstiller 3D-scannere og software, it-virksomheden Napatech (Venture Backed Innovation), Liqtech Gruppen (Cleantech), som udvikler miljøvenlig teknologi, samt CMC Biologics (Biotech), der er kontraktproducent af lægemidler. ”Mads Clausens Hæderspris for Intraprenørskab 2008” gik til Søren Tvilsted, chef for TDC Musik.

Eftertragtet vækstpris

Entrepreneur Of The Year er Danmarks mest eftertragtede pris for vækstvirksomheder. I år kårer Ernst & Young Entrepreneur Of The Year regionalt og på landsplan for tolvte år i træk. 252 virksomheder, dvs. hver sjette danske vækstvirksomhed, har deltaget i konkurrencen, der afholdes i 50 lande verden over. Den samlede vinder går videre til konkurrencen om verdensmesterskabet i vækst – World Entrepreneur Of The Year.

Information om Ernst & Young

Ernst & Young
Tagensvej
2200 København N

3587 2222http://www.ey.com/dk

Følg pressemeddelelser fra Ernst & Young

Flere pressemeddelelser fra Ernst & Young

Ny stor undersøgelse fra Ernst & Young på vej: Benchmark af det kommunale vækstmiljø - Entrepreneurship i Danmark 20085.3.2009 16:50:40 CET | Pressemeddelelse

Siden finanskrisen og den efterfølgende økonomiske nedgang for alvor startede i 3. kvartal 2008, er det blevet diskuteret, hvordan danske vækstvirksomheder klarer den alvorlige situation. Lige så interessant er det at se, om krisen har påvirket virksomhedernes placering på danmarkskortet, og hvad kommuner, regioner og stat kan bidrage med for at holde fast i vækstvirksomhederne, der skal udgøre et meget væsentligt bidrag til, at Danmark trækkes ud af krisen.