Klar til campingsæsonen? Tjek dæk og medbring reservehjul

Nu begynder campingsæsonen. SOS Dansk Autohjælp giver dig de gode tips, der kan spare dig for vejhjælp til campingvognen.

Blandt påskens mange traditioner er sæsonens første tur med campingvogn. Inden du kører afsted mod græs, frihed og frisk luft ad libitum kan det betale sig at forberede campingvognen efter en lang vinterpause.

Ifølge Danmarks Statistik har mange danskere erhvervet sig en campingvogn under pandemien, alene i perioden januar til august 2020 steg salget med 12 procent.

Uanset om du er erfaren campist eller nybegynder med campingvogn, gør du klogt i at ofre lidt opmærksomhed på campingvognens dæk:

- Når campingsæsonen begynder, får vi mange opkald fra campister, der strander med en campingvogn på punkteret hjul, siger vagtcentralchef Anette Bjørn Juncher fra SOS Dansk Autohjælp.

Dæk bliver møre, før de er slidt ned
Dæk på campingvogne bliver ofte møre, længe før de bliver slidt ned. Det skyldes dels, at gummiet kan mørne på grund af sol, dels at campingvognen står ubrugt hen i vinterhalvåret. Dæk må dog højst være seks år, hvis campingvognen er Tempo 100 godkendt.

Punkteringer kan aldrig forebygges fuldstændigt, men man kommer langt med at undersøge dækkenes tilstand grundigt, inden man kører afsted på forårets første ture. Hvis man vil undgå punkteringer, må dækkene hverken være møre eller for slidte, og dæktrykket skal være korrekt.

Vil du være på den sikre side, er det en god ide at have et reservehjul med. Så kan vejhjælpen hurtigt hjælpe med at skifte hjul, så du kan komme videre.

3 ting, du skal huske:

• Medbring reservehjul
  • Husk advarselstrekant og sikkerhedsvest
  • Tjek på forhånd om dit vejhjælpsabonnement dækker campingvogn

3 ting, du skal kontrollere:

• Dækkenes stand, mønsterdybde og alder
  • Undersøg om dæktrykket er korrekt
  • Afprøv alle lygter – og skift defekte pærer

SOS International har et omfattende netværk af kvalificerede leverandører og partnere over hele verden, samt fem strategiske partnerkontorer i højvolumenområder. Med cirka 1.000 ansatte, repræsenterer SOS International 30 nationaliteter, og til sammen taler vores medarbejdere flere end 37 forskellige sprog.

SOS International blev etableret i 1961 og ejes af 13 af de største forsikringsselskaber i Norden. SOS International har en sagsvolumen, der placerer virksomheden som en af de største assistanceorganisationer i Norden.