KL ser frem til at drøfte modige forslag fra Reformkommissionen

KL kvitterer for, at Reformkommissionen tager livtag med en af vores helt store samfundsudfordringer – nemlig hvordan vi får alle børn og unge godt på vej i livet. Det kræver modige beslutninger, hvis vi skal lykkes, lyder det fra KL-formand og -udvalgsformand.

Reformkommissionen med Nina Smidt i spidsen har onsdag fremlagt en række anbefalinger med fokus på børn og unges vej gennem uddannelsessystemet.

Anbefalingerne skal danne grundlag for en diskussion om bedre muligheder for de omkring 42.000 unge under 25 år, som står uden uddannelse eller job, og som skiftende regeringer og kommissioner i årevis har forsøgt at finde løsninger på for at få godt på vej i livet. Der ligger en målsætning om, at antallet, der hverken får uddannelse eller job, skal være halveret i 2030, og derfor er der brug for at gentænke måden vores uddannelsessystem og beskæftigelsessystem er indrettet på.

”Vi står med en enorm samfundsudfordring, når omkring 42.000 unge hverken er i job eller uddannelse. Det vidner om, at vi har et uddannelsessystem med fejl. Lå løsningerne ligefor, havde vi jo nok fikset systemet for længe siden. Derfor er der brug for, at nogen tør kaste det, vi har i dag, op i luften og gå konstruktivt ind i at finde løsninger. Reformkommissionens forslag er langt fra alle groet i den kommunale baghave, men det er vigtigt, at nogen har modet til et foreslå greb, der måske kan gøre op med lang tids problemer i systemet,” siger KL’s formand Martin Damm.

De unge i fokus

KL kvitterer bl.a. for kommissionens fokus på mere praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning særligt i udskolingen og på rekruttering og fastholdelse af lærere og pædagoger gennem karriereveje og bedre overgang fra uddannelse til job.

Konkret foreslår Reformkommissionen også at afskaffe 10. klasse og i stedet oprette en ny toårig ungdomsuddannelse, hpx.

”Vi skal sammen have fokus på at lykkes med de unge frem for at fremme bestemte institutionsinteresser. Derfor er vi nødt til at se på 10. klasse. For den nuværende model hjælper ikke alle de unge, som har brug for et ekstra år, videre i uddannelsessystemet på en tilstrækkelig god måde. Vi har selv foreslået en model, hvor 10. klasse skal være begyndelsen på en ungdomsuddannelse og ikke afslutningen på folkeskolen. Kommissionens forslag går meget længere. Det giver selvfølgelig nogle bekymringer, som vi ser frem til at drøfte i den kommende tid. Med de unge i fokus," siger Thomas Gyldal Petersen, formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg.