Kirkens Korshær samler ind til arbejdet med socialt udsatte

Der er et stort behov for hjælp i Danmark. Derfor samles der søndag den 17. november ind til Kirkens Korshærs sociale arbejde med hjemløse og fattige mennesker i Danmark.

I over 100 år har Kirkens Korshær hjulpet mennesker, der har det svært i Danmark. Desværre er behovet for hjælp ikke blevet mindre, tværtimod stiger presset på varmestuerne mange steder i landet. Derfor samler Kirkens Korshær ind søndag den 17. november til fordel for det sociale arbejde med hjemløse og fattige mennesker.

”Ingen mennesker skal være nødsaget til at sove på gaden,” siger chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen. ”Derfor samler vi ind, så vi bliver bedre i stand til at tilbyde udsatte mennesker den hjælp, de har behov for, f.eks. et sted at sove, varmt tøj eller et måltid mad”

Der er officielt 6431 hjemløse mennesker i Danmark, viste den seneste hjemløsetælling i 2019. Den viste også, at flere sover på gaden, og at der er blevet flere ældre og flere psykisk syge hjemløse siden tællingen i 2017.

”Det er grupper af mennesker med store og komplekse problemer, som har behov for meget hjælp og støtte. De har behov for, at Kirkens Korshærs medarbejdere hjælper dem med livets basale nødvendigheder, mad, bad og et sted at sove, men også med at holde styr på deres medicin, med at få udbetalt deres ydelser og med at føle sig trygge om natten,” siger Helle Christiansen.

De indsamlede midler vil dermed støtte nogle af de mennesker, der har det allersværest i Danmark.

Indsamlingen søndag den 17. november finder sted over hele landet og er kulminationen på en uges kampagner og lokale aktiviteter for at skabe opmærksomhed om hjemløsheden i Danmark.

De penge, der bliver samlet ind i hver by, går til det lokale sociale arbejde, som Kirkens Korshær driver i området.

Fakta om det sociale arbejde

• Kirkens Korshær er tilstede i 26 byer med socialt arbejde (herberger, varmestuer, natcaféer mv.), hvor hjemløse, fattige og udsatte mennesker blandt andet kan få en seng at sove i, et måltid mad og et bad.
  • Kirkens Korshær har godt 250 genbrugsbutikker i hele landet.
  • Kirkens Korshær har aktuelt børne- og familiestøttende arbejde med kontakt til over 1000 familier i otte byer.
  • Derudover driver Kirkens Korshær bl.a. sundhedsrum, beskæftigelsesindsatser, socialøkonomisk virksomhed, skæve boliger og samtaletjeneste

Der vil blive samlet ind i:

Aalborg, Aarhus, Aulum, Ballerup, Bøvlingbjerg, Brædstrup, Brønderslev, Fredericia, Frederiksberg, Fuglebjerg, Harboøre, Herning, Lind, Hammerum, Gullestrup, Snejbjerg, Holeby, Holstebro, Mejdal, Høng, Hornslet, Hornsyld, Horsens, Hundested, Hvalsø, Ikast, Kibæk, København, Køge (Strøby Egede), Korsør, Lyngby, Maribo, Næstved (Mogenstrup), Nimtofte, Nørre Alslev, Nørre Nebel, Nykøbing Falster, Nykøbing Mors, Nykøbing Sj., Nysted, Odder, Odense, Padborg, Randers, Ringsted, Roskilde, Sakskøbing, Silkeborg, Skørping, Slagelse, Søllested, Sønderborg, Sørvad, Storvorde, Sunds, Tranbjerg J, Vanløse, Vejen, Viborg, Videbæk, Vildbjerg, Vordingborg

Pressechef Jeanette Ellen Bauer, tlf. 52 88 18 00, j.bauer@kirkenskorshaer.dk

Om Kirkens Korshær
Kirkens Korshær blev grundlagt i 1912 og består i dag af ca. 450 ansatte og 9000 frivillige, som driver bl.a. varmestuer, herberger, familiestøttende arbejde og genbrugsbutikker til fordel for de fattigste mennesker i Danmark.