Kirkens Korshær finder ny chef i egne rækker

Det bliver en yngre kvinde, der skal stå i spidsen for den diakonale organisation, Kirkens Korshær, der landet over hjælper socialt udsatte. Valget er faldet på den 42-årige Jeanette Bauer, der har været en del af organisationens ledelse de sidste fire år. Hun overtager jobbet per 1. november fra nuværende chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen, der går på pension med udgangen af oktober.
Ny chef for Kirkens Korshær er den 42-årige Jeanette Bauer. Foto: Free

Den nye topchef er ikke noget helt ubeskrevet blad i Kirkens Korshær. Som teologistuderende var hun frivillig på hovedkontoret i starten af nullerne. Og i 2017 kom Jeanette Bauer til organisationen som pressechef og blev siden afdelingschef. Nu træder hun så helt frem i geledderne, når hun overtager tøjlerne fra den afgående chef, Helle Christiansen. Og det er en opgave, hun går til med stor ydmyghed.

- Jeg skal fylde nogle rigtig store sko ud. Helle Christiansen har stået i spidsen for at udvikle Kirkens Korshær til at stå skarpt som en frivilligbåret medlemsorganisation. Der er lagt gode planer for fremtiden, og jeg glæder mig til at fortsætte den gode udvikling sammen med vores frivillige, med medarbejderne, med brugerne af vores sociale arbejde, hovedbestyrelsen og de mange gode folk, der støtter vores arbejde, siger Jeanette Bauer og tilføjer:

- Kirkens Korshærs sociale arbejde skal fortsætte med at være der, hvor ingen andre er. Hvor vi møder folk i øjenhøjde - også når de ligger ned. Hvor vi møder menneskers basale behov for mad, bad og fællesskab med nærvær, omsorg og respekt. Hvor vi udvikler os uden at miste blikket for vores rige historie og traditioner. Kirkens Korshær skal være et frivillig-første-valg – uanset om man har lyst til at give af sig selv i en varmestue eller i en af vores 240 genbrugsbutikker.

Den nye chef træder også ind i jobbet med et ønske om, at Kirkens Korshær vender sig stadig mere udad.

- Med det kendskab, vi har i Kirkens Korshær til den sociale bagside af det danske samfund, har vi en klar pligt til at fortælle om, hvad vi ser og til at være fortaler for udsatte mennesker. Som ny chef er jeg klar til at råbe højt om de vilkår, socialt udsatte mennesker i Danmark lever med. Vi oplever et stigende behov for vores hjælp. Og det er grundlæggende ulykkeligt, at vi må hjælpe flere og flere mennesker, der kæmper med hjemløshed, fattigdom, sygdom og misbrug. For slet ikke at tale om, at vi bare inden for den periode, jeg har været i Kirkens Korshær, har fordoblet antallet af tilbud til hårdt trængte og sårbare børnefamilier i hele Danmark. Det er rystende, at vi stadig slås med børnefattigdom i så rigt et land som Danmark, fastslår hun.

Og det er blandt andet ønsket om en udadvendt organisation, der har gjort, at Kirkens Korshærs hovedbestyrelse nu udnævner den kommunikationsuddannede Jeanette Bauer som ny chef for Kirkens Korshær.

- Med Jeanette Bauer har vi fået en ny chef, der gennem årene tydeligt har vist, at hun skarpt og præcist er i stand til at analysere og formulere, hvad der sker i det danske samfund, så det kan blive hørt og forstået af andre, herunder politikere og beslutningstagere. Jeanette Bauer har også vist, at hun har den afgørende forståelse af korshærens folkekirkelige grundlag og af de særlige værdier, der er i lige præcis Kirkens Korshær, siger formand for hovedbestyrelsen i Kirkens Korshær, sognepræst Ian Ørtenblad, og tilføjer:

- Det har været en krævende proces at finde Helle Christiansens efterfølger, så vi glæder os i hovedbestyrelsen og i Kirkens Korshær til et godt samarbejde med Jeanette Bauer, der som ny chef vil vide at finde den rette balance mellem tradition og fornyelse.

Jeanette Bauer vil sammen med den afgående chef bruge den kommende måned på at blive klædt godt på til at tiltræde til november.

FAKTA: JEANETTE BAUER

Jeanette Ellen Bauer, født 1979. Uddannet cand. comm. fra Roskilde Universitet. Studier i teologi ved Københavns Universitet. Tidligere frivillig på Kirkens Korshærs hovedkontor. Erfaring som bl.a. regionsrådsmedlem, ledelses- og kommunikationsrådgiver, politisk medarbejder, chefkonsulent samt pressechef. Gift og tre børn. Bosat i Tårnby på Amager.

FAKTA: KIRKENS KORSHÆR

Kirkens Korshær er en hjælpeorganisation, der med udgangspunkt i folkekirkelige værdier udfører socialt arbejde i Danmark. Siden 1912 har Kirkens Korshær hjulpet socialt udsatte mennesker i Danmark – hjemløse, misbrugere, psykisk syge, ensomme, fattige.

Kirkens Korshær er 450 ansatte, der bl.a. driver varmestuer, herberger, væresteder for børnefamilier og rådgivningstjenester i 30 byer i hele Danmark. I mange byer er der korshærspræster, som tilbyder samtaler, gudstjenester og kirkelige handlinger. De cirka 9000 frivillige hjælper til i det sociale arbejde og driver de 240 genbrugsbutikker, der er med til at finansiere hjælpearbejdet.

Foto: Free

Formand for Kirkens Korshærs hovedbestyrelse, Ian Ørtenblad, tlf. 74754106

Kommende chef for Kirkens Korshær, Jeanette Bauer, tlf. 52 88 18 00, j.bauer@kirkenskorshaer.dk

Ny chef for Kirkens Korshær er den 42-årige Jeanette Bauer. Foto: Free

Kirkens Korshær har 450 ansatte og 9000 frivillige, som blandt andet driver varmestuer, herberger og genbrugsbutikker med glæde. Vores arbejde er baseret på det kristne menneskesyn og støttes af stat og kommuner, men finansieres grundlæggende af private midler, doneret af mennesker, som tror på den store værdi af de små, gode øjeblikke.