Frederiksbergmuseerne

KIMSOOJA / WEAVING THE LIGHT

I 2023 indtager den sydkoreanske kunstner Kimsooja Cisternernes underjordiske kamre. Publikum inviteres ind i et illusorisk rum, hvori lys spaltes i alle regnbuens farver og forvandler det tidligere vandreservoir til et sakralt lyshav.

26. marts – 30. november 2023

Hvert år inviterer Frederiksbergmuseerne en kunstner til at skabe et stedsspecifikt værk til Cisternernes 4.400 kvadratmeter, hvor luftfugtigheden er tæt på 100%, dagslyset aldrig når ned, hvor rumklangen runger i 17 sekunder, og temperaturen svinger mellem 4 og 16 grader.

I en omfattende installation forvandler Kimsooja Cisternerne til et foranderligt univers, hvor lyset som farvestrålende penselstrøg på transparente lærreder bryder med mørket. Værket er skabt af lysbrydende film opsat på paneler, der lader lyset passere gennem mikroskopiske overflader af horisontale og vertikale prismer. Lysstrålerne spaltes i alle regnbuens farver, som dynamisk væver sig ind og ud af de underjordiske søjlegange.

Når man vandrer igennem udstillingen, fremtræder panelerne som abstrakte malerier, der løbende ændrer form. De besøgendes bevægelser skaber flygtige silhuetvirkninger, og refleksioner opstår i vandspejlet og samler lys, krop og arkitektur i én koreografisk bevægelse. Lyset får ellers usete detaljer i det gamle vandreservoir til at træde frem, og nye illusioner af rum opstår i forlængelse af murværk, søjler og de rustikke drypstensbelagte vægge.

Kimsoojas omsluttende installation i Cisternerne evner at aktivere alle sanser og gøre os bevidste om os selv og vores omgivelser. Med et minimalt brug af materialer, favner hun rummet i sin helhed og opfordrer besøgende til at udforske rummets kvaliteter og opleve det i et nyt lys.

Direktør for Frederiksbergmuseerne, Astrid la Cour, siger om udstillingen:

”Engang var Cisternerne fyldt med rent drikkevand til hele byen, i dag er det mørke. Et mørke, der hvert år åbnes af en ny kunstner, som fylder det med betydninger, fortællinger og poesi. Kimsooja forstår Cisternernes potentiale og iboende skønhed og har skabt en enestående udstilling, som giver det enkelte menneske mulighed for at sanse mørkets dybde og lysets transformerende kraft.”

Om kunstneren
Kimsooja (f. 1957, Daegu, Sydkorea) har siden 90’erne markeret sig iblandt tidens mest skelsættende kunstnere på den internationale kunstscene. Hun er en multidisciplinær konceptuel kunstner, som arbejder på tværs af medier såsom performance, film og fotografi samt stedsspecifikke installationer med tekstil, lys og lyd. Tematisk adresserer Kimsooja humanistiske spørgsmål om eksistens og større globale udfordringer fra et kunsthistorisk perspektiv.

Weaving the Light er skabt specifikt til Cisternerne og er dybt forankret i Kimsoojas kunstneriske praksis som maler. Mens hun ofte arbejder med naturlige lysbrydninger, der integreres i arkitektur, benytter hun her udelukkende kunstig belysning og frithængende lysbrydende lærreder til at konstruere et flerdimensionelt maleri, som publikum kan bevæge sig igennem.

Kimsooja har udstillet på adskillige betydelige kunstinstitutioner med både soloudstillinger og stedsspecifikke installationer, bl.a. på Cathédrale Saint-Étienne de Metz (2022), Traversées/Kimsooja in Poitiers (2019), Peabody Essex Museum (2019), Yorkshire Sculpture Park and Chapel (2019), Kunstmuseum Liechtenstein (2017), Guggenheim Museum Bilbao (2015), Centre Pompidou-Metz (2015), Crystal Palace of Reina Sofia Museum (2006), MAC Lyon (2003), PAC Milan (2003), Kunstpalast Düsseldorf (2004), Kunsthalle Wien (2002), Kunsthalle Bern (2001) og MoMa PS1 (2001). Desuden har Kimsooja deltaget i mere end 40 internationale kunstbiennaler, bl.a. den 55. Venedig Biennale (2013), hvor hun repræsentererede Sydkorea.

Udstillingen realiseres takket være støtte fra
Arbejdernes Landsbank, Augustinus Fonden, Becket-Fonden, Det Obelske Familiefond, Grosserer L. F. Foghts Fond, Frederiksberg Fonden, Frederiksberg Kommune, Knud Højgaards Fond, Statens Kunstfond samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Fremvisning for presse
Interesserede medier kan tilmelde sig en fremvisning af årets udstilling
fredag den 24. marts.

Tilmelding sker på: cisternerne@frederiksbergmuseerne.dk
Ved tilmelding tildeles man et timeslot i tidsrummet mellem kl. 10-12

Vedr. ønske om interviews bedes man rette henvendelse til ovenstående mailadresse.

Praktisk information om udstillingen
Kimsooja: Weaving the Light

Cisternerne i Søndermarken overfor Frederiksberg Slot
Tir.-søn: Kl. 11-18 / Tors.: Kl. 11-20

26. marts – 30. november 2023
www.Frederiksbergmuseerne.dk

Entré
Voksne: 115 kr.
Studerende / unge under 27 år: 90 kr.
Grupper (på 10+): 90 kr./person
Børn under 18 år: fri entré

For yderligere information kontakt: Udstillingsinspektør Sille Brethvad,
+45 44143310, sbr@frederiksbergmuseerne.dk

Information om Frederiksbergmuseerne

Frederiksbergmuseerne
c/o Møstings Hus, Andebakkesti 5

+45 69 13 80 90https://frederiksbergmuseerne.dk/

Frederiksbergmuseerne består af Cisternerne, Bakkehuset, STORM og Møstings.  Alle fire museer ligger på Frederiksberg i indbyrdes gåafstand og bindes sammen af Frederiksbergs to smukke parker, Søndermarken og Frederiksberg Have.