Sund & Bælt

Kattegatforbindelse: Sund & Bælt sætter gang i undersøgelser af havmiljø

Del

De kommende uger gennemføres undersøgelser af havbunden i Kattegat for at opnå større viden om undergrundens sammensætning og klarlægge, hvordan anlæg af en Kattegatforbindelse kan påvirke havmiljøet.

Visualisering af en fast forbindelse over Kattegat
Visualisering af en fast forbindelse over Kattegat

Det er Sund & Bælt, der som en del af forundersøgelserne, indleder en række geofysiske undersøgelser af havbunden i Kattegat.

Undersøgelserne skal give en mere sikker viden om de geologiske forhold i Kattegat. Viden, som skal bruges i analyser af mulige påvirkninger af havmiljø, dyr og planteliv i anlægsfasen, men også når det færdige anlæg tages i brug.

- Det er helt centralt for forundersøgelsen, at vi opnår ny viden om havbunden og undergrunden. Undersøgelserne vil både bidrage til, at vi får en bedre forståelse for de mulige miljøpåvirkninger af forbindelsen, og hvordan vi kan minimere disse, siger Henrik Vincentsen, anlægsteknisk chef med ansvar for forundersøgelsen hos Sund & Bælt.

Desuden vil undersøgelserne bidrage til at skabe bedre viden om, hvordan en bro eller tunnel skal funderes, hvilket vil give et bedre grundlag for at beregne, hvad forbindelsen vil koste at bygge.

Specialudstyret skib til opgaven
Undersøgelserne gennemføres med et skib, som er påmonteret en række specialdesignede tekniske måleapparater. De kan via udsendelse og opsamling af lydbølger kortlægge havbundens forskellige jordlag og deres egenskaber - seismiske undersøgelser.

Undersøgelserne gennemføres i to måleprogrammer over en periode på ca. to uger. Herefter bliver resultaterne opsamlet og analyseret med henblik på at opbygge en geologisk model af undergrunden.

- Havbunden og undergrunden i projektområdet er i dag ikke særligt godt undersøgt, så yderligere viden er bestemt vigtigt for projektet, slutter Henrik Vincentsen.

Det er De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) i samarbejde med Aarhus Universitet, som på vegne af Sund & Bælt gennemfører selve undersøgelserne på havet.

- Vi har lang erfaring med kortlægning af havbundens geologiske forhold, og de nye data, som vi skal indsamle, vil blive suppleret med allerede eksisterende viden og data fra den nationale maringeologiske database, fortæller Jørn Bo Jensen, der er statsgeolog for maringeologi ved GEUS, og fortsætter:

- Udover de anlægstekniske analyser vil vi bruge de nye data til at opbygge viden om den geologiske udviklingshistorie, som kan afsløre detaljer omkring havbundens naturlige miljø og om mulighederne for arkæologiske interesseområder.


Fakta om forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen

  • Forundersøgelsen er igangsat af Folketinget, som har afsat 60 mio. kr. til forundersøgelsen. Undersøgelsen omfatter både en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat.
  • En fast forbindelse over Kattegat vil reducere rejsetiden mellem Øst- og Vestdanmark markant. Hvis Kattegatforbindelsen bliver med jernbane kan rejsetiden med tog mellem København og Aarhus komme ned i nærheden af én time. I bil vil den samme rejse kunne gennemføres på ca. 2 timer
  • Forundersøgelsen omfatter nærmere undersøgelser af anlægstekniske og natur- og miljømæssige forhold, samt trafikale, samfundsøkonomiske og finansielle analyser, ligesom klimaeffekter ved både anlægs- og driftsfasen skal belyses.
  • Den endelige afrapportering forventes ved udgangen af 2021. Der vil i efteråret 2020 blive afholdt offentlige orienteringsmøder på Sjælland, på Samsø og i Jylland om projektet.
  • Læs mere om forbindelsen på kattegat.dk


Mulighed for interview på Aarhus Havn
Der er mulighed for at kigge forbi skibet i dag, torsdag den 20. august, og få mere at vide fra Anlægsteknisk chef Henrik Vincentsen fra Sund & Bælt, suppleret af Statsgeolog Jørn Bo Jensen fra GEUS.

Kontakter

Billeder

Visualisering af en fast forbindelse over Kattegat
Visualisering af en fast forbindelse over Kattegat
Download
Seismiske undersøgelser
Seismiske undersøgelser
Download
Kortlægningsområde for undersøgelserne.
Kortlægningsområde for undersøgelserne.
Download
Skibet Maritina fra GEUS.
Skibet Maritina fra GEUS.
Download
Skibet Anette Christina fra FOGA
Skibet Anette Christina fra FOGA
Download
Kort over undersøgelsesområde linjeføringer
Kort over undersøgelsesområde linjeføringer
Download
Visualisering af en fast forbindelse over Kattegat
Visualisering af en fast forbindelse over Kattegat
Download

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sprogø er en succeshistorie om aktiv naturforvaltning7.6.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De seneste 20 år har naturforvaltningen på Sprogø haft fokus på at bevare og udvikle øens naturværdier. Ifølge en ny rapport er Sprogø i dag en naturperle med yngle- og rastesteder for arter af international betydning. Under anlæggelsen af Storebæltsforbindelsen fra 1989 til 98 voksede Sprogø i omfang med etableringen af Ny Sprogø. Som resultat af de følgende årtiers store indsats med aktiv naturpleje fremstår Sprogø nu med et varieret naturindhold af international værdi – på et areal, der er fire gange større end den oprindelige ø. ”Erfaringerne fra Sprogø dokumenterer, at effektiv infrastruktur og rig biodiversitet ikke behøver være hinandens modsætninger. De viser, hvordan vi som samfund kan arbejde konstruktivt med at bevare og stimulere unikke naturområder i forbindelse med større anlægsarbejder”, siger Bjarne Jørgensen, Asset Management direktør i Sund & Bælt Naturpleje med perspektiver Da anlægsarbejdet på Storebæltsforbindelsen gik i gang i 1989, var naturen på Sprogø præget af

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen i weekenden28.5.2021 12:49:17 CEST | Pressemeddelelse

Natten til søndag vil der være dobbeltrettet trafik på Storebæltsforbindelsens vestbro grundet afvikling af en beredskabsøvelse. I tidsrummet for øvelsen bliver trafikken mod Fyn ledt over i det sydlige spor på vestbroen. Fra lørdag aften klokken 23.00 til søndag morgen klokken 07.00 vil der være dobbeltrettet trafik med hastighedsbegrænsning på 80 km/t, og overhaling vil ikke være tilladt. Der kan opstå kort ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik umiddelbart efter kl. 23.00 og igen kort før kl. 07.00, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 20 minutter, mens trafikken omlægges. Se den aktuelle trafiksituation på storebaelt.dk Læs mere om øvelsen på politi.dk

Stigende trafik over Storebælt påvirker resultat positivt trods covid-1927.5.2021 19:01:51 CEST | Pressemeddelelse

Lastbiltrafikken fortsætter med at stige på både Storebæltsbroen og Øresundsbron i de første måneder af 2021, og personbiltrafikken er langsomt på vej op igen efter at have været hårdt ramt af covid-19 pandemien. I forhold til forventningerne er resultatet tilfredsstillende. På Storebæltsbroen faldt den samlede vejtrafik med 15 pct. i første kvartal af 2021 sammenlignet med sidste år, hvor personbilerne faldt mest med 18 pct. Lastbiltrafikken steg derimod med 4 pct., mens bustrafikken faldt med 80 pct. Indtægterne fra vejtrafikken faldt med 38 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år og var på 556 mio. kr. Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg var på 85 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til sidste år. Faldet skyldes en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg. - I årets første måneder afspejler lastbiltrafikken på begge broer udviklingen i det høje aktivitetsniveau i erhvervslivet, og på Storebæltsbroen blev der sa

Danskerne kørte over Storebælt i Kr. Himmelfartsferien19.5.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kombinationen af feriedage og en begyndende genåbning gav ekstra travlhed i Storebælts betalingsanlæg i den forgangne uge, hvor trafikken i Kr. Himmelfartsferien var på niveau med trafikken inden nedlukningen sidste efterår. Danskere på vej til og fra familiebesøg, sommerhus eller andre ferieaktiviteter betød mange personbiler på broen, hvor trafikken kun lå 10,9 pct. lavere end samme periode i 2019. Samtidig var det en stigning i forhold til ugen forinden, hvor der kørte 25,1 pct. færre personbiler over broen i forhold til tiden inden corona i 2019. Trafikken peakede søndag, hvor mere end 45.000 personbiler kørte over Storebælt og skabte køer på det samlede motorvejsnet på tværs af landet. - Trafik i den størrelsesorden er ikke set på Storebælt siden d. 6. september sidste år, lige inden efterårets første nedlukning. Der er fortsat et stykke vej op til den eksisterende trafikrekord fra sidste sommer, hvor danskerne holdt ferie herhjemme. Her kørte knap 54.000 biler over broen lørdag d

Dansk infrastrukturstyring skaber stærke resultater14.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Danmark har vi siden etableringen at Storebæltsforbindelsen udviklet en stærk model til at finansiere og styre de helt store infrastrukturprojekter. Statsgarantimodellen kombinerer statsligt ejerskab og statsgaranterede lån med brugerbetaling. Den nyeste viden om emnet er netop blevet præsenteret på en online-konference med international deltagelse. Sund og Bælt Holding A/S og Institut for Organisation på Copenhagen Business School har netop afsluttet et forskningsprojekt, støttet af Innovationsfonden, som har undersøgt den danske måde at finansiere og styre store infrastrukturprojekter på - eksempelvis broer og tunneller. Den danske model hedder statsgarantimodellen og kombinerer statsligt ejerskab, statsgaranterede lån på de private markeder og brugerbetaling med anlæg og drift i et offentligt ejet selskab. Resultaterne af forskningen blev tirsdag den 13. april præsenteret på en konference, hvor også internationale eksperter fra OECD, Holland og Canada præsenterede deres viden om i

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum