Kapitalforhøjelse understreger bredt funderet ejerkreds i Danske Andelskassers Bank

Bestyrelsen for Danske Andelskassers Bank A/S har besluttet at udstede nye aktier – en såkaldt rettet emission – til en række eksisterende og nye institutionelle investorer.

Aktieudvidelsen er gennemført tirsdag den 21. april, og den indbringer 79,57 mio. kr. i egenkapital (før omkostninger) og udbygger bankens i forvejen solide kapitalberedskab.

”Det er nu omkring et år siden, at vi lancerede vores strategiplan om fokuseret vækst i både bankforretningen og i relaterede rådgivningsydelser via partnere.

Efter en række gode år har vi netop afleveret et rekordregnskab for 2019, og vi står stærkt positioneret til bredt funderet vækst i såvel eksisterende som nye markedsområder i Danmark,” siger formand Anders Howalt-Hestbech og uddyber:

”Det er væsentligt for banken – og bestyrelsen bag – at der er forståelse for og opbakning til bankens strategi og fortsatte udvikling. Derfor glæder det mig, at en række eksisterende og nye institutionelle aktionærer står bag Danske Andelskassers Bank på den videre færd i en finansiel verden under forandring,” siger formanden.

Flere deltagere i kapitaludvidelsen indgår allerede som partnere i Danske Andelskassers Banks kerneforretning, hvor en del af strategien er at være ’mere end en bank’ for kunderne. Det bærer frugt allerede nu for såvel banken som de partnere, der er med til at tilbyde finansielle løsninger for familier og små/mellemstore virksomheder, som er kunder i banken.

”Vi er tæt på vores kunders hverdag. Vi er rykket tættere sammen med vores forretningspartnere for at kunne tilbyde bedre produkter og services. Så det er kun glædeligt, at vi nu også med en endnu bredere funderet ejerkreds rykker tæt sammen om den forretningsstrategi, som har vist sit værd de senere år,” siger Anders Howalt-Hestbech.

For eventuelle spørgsmål fra pressen til denne meddelelse, kontakt formand Anders Howalt- Hestbech via Mikael Baden, telefon 28269820.

Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 16 filialer og rådgivningscentre beliggende i Jylland, på Fyn og i København. Hertil kommer et landbrugscenter og servicecentrene Direkte Private, Direkte Erhverv og Direkte Forening. Der er ca. 300 medarbejdere (FTE), og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Læs mere på andelskassen.dk