Kandidat-speciale kan hjælpe el-nettet

I de kommende år stiger danskernes el-forbrug takket være flere elektroniske devices, el-biler og varmepumper. Og det giver problemer for el-nettet, der risikerer at blive overbelastet. Men det problem kan løses - nu har to kandidatstuderende udviklet en model, der kan forudsige, hvilken belastning der vil komme på el-nettet i forskellige scenarier - en nyskabelse så opsigtsvækkende, at den netop er blevet præsenteret på den prestigefyldte, amerikanske forskningskongres, Modelica US 2020.

Transformerstationer som denne kommer på mindre overarbejde med ny forskning.

Men det problem kan løses, lyder det fra civilingeniør og energirådgiver i EWII Energi, Klaus Christian Jespersen og hans makker, Mikkel Brochstedt Copeland, der på nuværende tidspunkt er ansat ved Teknologisk Institut.

De to har udviklet en model, der kan forudsige, hvilken belastning der vil komme på el-nettet i forskellige scenarier.

”Vi kan tilpasse modellen med forskellige parametre – det kan for eksempel være antallet af husejere, der vil købe elektriske varmepumper, elbiler eller solceller. Så beregner modellen i hvilken grad det scenarie vil påvirke el-distributionsnettet,” siger Klaus Christian Jespersen.

Projektet er blevet taget godt imod i forskningsmiljøet, hvor det blandt andet er blevet fremlagt på den prestigefyldte amerikanske forskningskongress Modelica US 2020.

Hos EWII Koncernen er der stolthed over projektet.

”Det er virkelig dejligt, at studenterarbejde kan blive til forskning. Det siger noget om, at vi alle kan bidrage,” siger Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør for EWII Koncernen.

Projektet blev gennemført sidste sommer og i dag er det i fuld gang med at blive implementeret i EWII Koncernens daglige arbejde.

For den almindelige dansker er projektet vigtigt, for det betyder sparede udgifter til vores fælles infrastruktur, og at vi fortsat kan nyde godt af den høje sikkerhed for el i kontakterne, lyder det fra Klaus Christian Jespersen.

”Vi kigger ind i en fremtid, hvor rigtig meget af vores forbrug er elektrificeret – for eksempel fra varmepumper eller elbiler, som modellen her tager udgangspunkt i. Hvis vi kan forudse, hvad vores forbrug vil være, også når det ændrer sig, så kan vi foretage fornuftige investeringer,” siger han.

Næste skridt i processen nu er at afklare, i hvilken kapacitet den nye viden skal omstilles til produkter og rådgivning i koncernen.

Klaus Christian Jespersen, energirådgiver i EWII Energi, telefon 26 88 34 51

Transformerstationer som denne kommer på mindre overarbejde med ny forskning.

Presseinvitation: International (virtuel) konference sætter fokus på digitalisering i den grønne omstilling9.11.2020 10:37:03 CETPresseinvitation

Mens den grønne omstilling buldrer afsted, er der travlt hos forskerne og eksperterne – for hvordan gennemfører Danmark den grønne omstilling bedst - med den nyeste forskning og de smarteste løsninger? Det er omdrejningspunktet på konferencen ”Green Digitalization 2020”, der er arrangeret af partnerne bag tre af Danmarks store, grønne forskningsprojekter. Journalister er velkomne med på en lytter.

Center Denmark flytter sammen med SDU og DTU16.9.2020 09:04:00 CESTPressemeddelelse

Center Danmark, der er et nationalt samlingspunkt for grøn forskning, har fået nye lokaler. Og nye samboer at dele dem med: For kort tid siden flyttede centrets ansatte sammen med klyngeorganisationen Energy Cluster Denmark, og nu kommer der flere beboere på adressen. Både Syddansk Universitet og Danmarks Tekniske Universitet slutter sig til det grønne forskningsfællesskab, der fysisk ligger i Port House i Fredericia. En af de nye tilflyttere er professor og centerleder for SDU Center for Energy Informatics og for Mærsk McKinney Møller Instituttet på SDU, Bo Nørregaard Jørgensen: ”Det er helt unikt, at vi har sådan en konstellation, hvor vi universiteter sidder sammen med de virksomheder, der skal bidrage til den grønne omstilling. Vi har ikke noget tilsvarende i dag,” lyder det fra Bo Nørregaard Jørgensen. ”Normalt vil det være sådan, at man får en invitation til et fagligt event, og så er det på den måde, man møder nye samarbejdspartnere og aftaler det videre forløb. Men her har man

EWII overtager virksomheden Fyr Fyret15.9.2020 14:52:00 CESTPressemeddelelse

Fyr Fyret – en virksomhed, der sælger varmepumper på abonnement til private forbrugere – får nye ejere: EWII Koncernen har dags dato overtaget ejerskabet fra sourcing- og servicekoncernen Solar. For EWII handler opkøbet om at styrke den grønne fremtid, Danmark kigger ind i: ”Vi tror på, at vejen frem for Danmark er varmepumper, både til erhvervsdrivende og til private forbrugere. Varmepumper er bæredygtige og klima-venlige, og sådan mener vi også, at fremtidens forretning skal være,” siger Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør i EWII Koncernen. Med Fyr Fyret i porteføljen har EWII i dag markedets stærkeste tilbud til privatkunderne. Og det er ikke tilfældigt, lyder det fra direktøren. ”Vi har de senere år fokuseret meget af vores forretning på varmepumper, og på området omkring grønne alternativer til de mange olie- og gasfyr, der står rundt omkring i de danske hjem og i mange virksomheder,” siger han og uddyber: ”Vi skal have alt gas udfaset, og det betyder jo, at fyren