Kandidat-speciale kan hjælpe el-nettet

I de kommende år stiger danskernes el-forbrug takket være flere elektroniske devices, el-biler og varmepumper. Og det giver problemer for el-nettet, der risikerer at blive overbelastet. Men det problem kan løses - nu har to kandidatstuderende udviklet en model, der kan forudsige, hvilken belastning der vil komme på el-nettet i forskellige scenarier - en nyskabelse så opsigtsvækkende, at den netop er blevet præsenteret på den prestigefyldte, amerikanske forskningskongres, Modelica US 2020.

Transformerstationer som denne kommer på mindre overarbejde med ny forskning.

Men det problem kan løses, lyder det fra civilingeniør og energirådgiver i EWII Energi, Klaus Christian Jespersen og hans makker, Mikkel Brochstedt Copeland, der på nuværende tidspunkt er ansat ved Teknologisk Institut.

De to har udviklet en model, der kan forudsige, hvilken belastning der vil komme på el-nettet i forskellige scenarier.

”Vi kan tilpasse modellen med forskellige parametre – det kan for eksempel være antallet af husejere, der vil købe elektriske varmepumper, elbiler eller solceller. Så beregner modellen i hvilken grad det scenarie vil påvirke el-distributionsnettet,” siger Klaus Christian Jespersen.

Projektet er blevet taget godt imod i forskningsmiljøet, hvor det blandt andet er blevet fremlagt på den prestigefyldte amerikanske forskningskongress Modelica US 2020.

Hos EWII Koncernen er der stolthed over projektet.

”Det er virkelig dejligt, at studenterarbejde kan blive til forskning. Det siger noget om, at vi alle kan bidrage,” siger Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør for EWII Koncernen.

Projektet blev gennemført sidste sommer og i dag er det i fuld gang med at blive implementeret i EWII Koncernens daglige arbejde.

For den almindelige dansker er projektet vigtigt, for det betyder sparede udgifter til vores fælles infrastruktur, og at vi fortsat kan nyde godt af den høje sikkerhed for el i kontakterne, lyder det fra Klaus Christian Jespersen.

”Vi kigger ind i en fremtid, hvor rigtig meget af vores forbrug er elektrificeret – for eksempel fra varmepumper eller elbiler, som modellen her tager udgangspunkt i. Hvis vi kan forudse, hvad vores forbrug vil være, også når det ændrer sig, så kan vi foretage fornuftige investeringer,” siger han.

Næste skridt i processen nu er at afklare, i hvilken kapacitet den nye viden skal omstilles til produkter og rådgivning i koncernen.

Klaus Christian Jespersen, energirådgiver i EWII Energi, telefon 26 88 34 51

Transformerstationer som denne kommer på mindre overarbejde med ny forskning.