DEO

Kan EU løse flygtninge- og migrantkrisen?

EU har ambitioner om en fælles, effektiv håndtering af flygtninge og migranter, der både skal forebygge migration og skabe et fælles asylsystem. Kan 27 medlemslande finde fælles fodslag? Og hvordan fungerer EU’s politik og partnerskabsaftaler i afsender- og transitlande? Online debat den 23. februar 2021.

I september 2020 offentliggjorde EU sin længe ventede migrationspagt, der én gang for alle skulle skabe et fælles og bæredygtigt asylsystem som erstatning for den kuldsejlede Dublinforordning. Der er fortsat tusinder, der hvert år kæmper for at nå ind i EU, mens medlemslandene stort set ignorerer Dublin-forordningen og i vidt omfang håndterer situationen med nationale tiltag.

EU beskriver selv den nye strategi, den såkaldte migrationspagt, som et hus med tre etager: Udfordringen skal både håndteres i medlemslandene, ved EU’s ydre grænser og i afsender- og transitlande. For eksempel har EU gennem de senere år investeret massivt i en fremskudt indsats i blandt andet Vestafrika, hvor partnerskabsaftaler med lande som Mali skal forebygge migrationen mod EU. Indsatser som disse er en blanding af udviklingsprojekter, grænsekontrol og regionale antiterror-tiltag, så hvordan finder EU en passende balance mellem migrations- og sikkerhedspolitik langt fra EU’s grænser? Og hvorvidt vil indsatsen bidrage til at mindske flygtninge- og migrantkrisen?

Internt i EU vil man desuden indføre begrebet ’obligatorisk solidaritet’, som vil give medlemslandene mulighed for selv at vælge om de i fremtiden vil tage imod asylansøgere eller bidrage økonomisk til tvangshjemsendelser og grænsebevogtning. Planen blev dog straks afvist af Polen og Ungarn, mens Danmark ihærdigt arbejder på at skabe et helt parallelt system i form af modtagecentre i tredjelande.

Udfordringerne er mange. Er der en vej frem for EU’s store satsning på flygtninge- og migrationsområdet? Dette spørgsmål danner udgangspunkt for en debat med Signe Marie Cold-Ravnkilde, seniorforsker ved DIIS.

Debatten er arrangeret af Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO). Den foregår online tirsdag den 23. februar 2021, 13.00-14.00.

Arrangementet er gratis, men det er nødvendigt at tilmelde sig. Det kan du gøre her. Så modtager du et link fredag morgen. Med det kan du logge på mødet fra din computer/tablet.

For yderligere information, kommentarer og interview kontakt:

Undervisningschef Kasper Tonsberg Schlie

42 63 04 16 eller kasper@deo.dk

Kasper Tonsberg SchlieUndervisningschef

Ansvarlig for DEO’s undervisningsprojekter om EU, der består af alt fra rollespil til videoer og e-bøger.

Kasper er cand.soc. i historie og samfundsfag og har været gymnasielærer og freelancejournalist i en årrække, før han kom til DEO.

DEO’s undervisningsmaterialer kan downloades frit fra www.undervisning.deo.dk

Tlf:42 63 04 16kasper@deo.dk

Information om DEO

DEO
Nordkystvejen 2F
8961 Allingåbro

70 26 36 66https://www.deo.dk/

DEO er et landsdækkende oplysningsforbund, som arbejder for demokrati i Europa. Vi er partipolitisk neutrale, men stiller kritiske spørgsmål og sætter problemer til debat. Vi arbejder for at engagere folk i EU-spørgsmål og søger at skabe rammerne for en levende og kvalificeret demokratisk debat.

DEO’s formål er at fremme debat og oplysning om Den Europæiske Union. Ud fra en demokratisk tankegang ønsker vi at aktivere flest mulige i en alsidig og fordomsfri debat om det europæiske samarbejdes indhold og rammer.

Følg pressemeddelelser fra DEO

Flere pressemeddelelser fra DEO