Kampen mod børneægteskaber bremses af globale kriser

Hvis nedgangen i antallet af børneægteskaber i Afrika syd for Sahara fortsætter i det langsomme tempo, som vi ser nu, vil det tage 200 år at opnå FN’s Verdensmål om at afskaffe børneægteskaber. På verdensplan spænder de globale kriser ben for kampen mod børneægteskaber, viser ny rapport fra UNICEF.

De seneste ti år er det lykkedes at få antallet af børneægteskaber til at falde på verdensplan. Men den positive udvikling trues nu af de mange igangværende kriser; øget fattigdom, konflikter, skolefrafald som følge af COVID-19 og de mange klimarelaterede katastrofer.

"Verden er udfordret af krise på krise, og det knuser håb og drømme for børn i sårbare situationer, især piger, der burde være i skole i stedet for at blive gift bort," siger generalsekretær i UNICEF Danmark, Susanne Dahl og fortsætter:

"Økonomiske kriser, eskalerende væbnede konflikter og voldsomme konsekvenser af et forandret klima tvinger ofte familier til at gifte deres døtre væk alt for tidligt. Vi skal gøre alt, hvad der står i vores magt, for at sikre, at alle pigers ret til uddannelse og til at bestemme over deres eget liv bliver efterlevet. Ingen må blive giftet bort mod deres vilje."

Susanne Dahl oplevede konsekvenserne af børneægteskaber på nært hold, da hun i december sidste år var i Pakistan, hvor oversvømmelser og massive regnskyl har gjort situationen desperat for millioner af børn.

”Der talte jeg med mødre, der i desperation havde været nødt til at gifte deres mindreårige døtre bort for at sikre pigernes overlevelse og for bedre at kunne brødføde resten af deres børneflok. Jeg har selv en datter på 15 år og fik ondt i hjertet over tanken om, at det er unge piger som hende, der giftes væk mod deres vilje.”

På verdensplan anslås det ifølge UNICEF, at 640 millioner nulevende piger er blevet gift inden de fyldte 18 år, hvilket svarer til, at 12 millioner piger hvert år indgår børneægteskab. Andelen af piger, der er blevet gift som børn, er faldet fra 21 % til 19 %, siden de seneste skøn blev offentliggjort for fem år siden.

Men på trods af dette fremskridt er vi stadig langt fra FN’s Verdensmål om at bringe børneægteskaber til ophør inden 2030. Skulle vi nå det mål, skulle udviklingen være gået 20 gange hurtigere.

Piger, der bliver giftet væk som børn, er mindre tilbøjelige til at fortsætte deres skolegang og er i højere risiko for at opleve vold samt komplicerede graviditeter og fødsler. Tidlige ægteskab kan isolere piger fra deres familie og udelukke dem fra at deltage i lokalsamfundet til skade for deres mentale sundhed og trivsel.

200 år før FN´s mål nås i Afrika

I Afrika syd for Sahara, hvor den næststørste andel af børnebrude i verden ses (20 %), vil det med det nuværende tempo tage over 200 år at nå målet om at afskaffe børneægteskaber. Også i Latinamerika og Caribien sakker udviklingen bagud, ligesom fremskridt er stagneret i Mellemøsten, Nordafrika samt i Østeuropa og Centralasien efter flere år med fremgang.

I Sydasien går det imidlertid fremad i kampen for at nedbringe antallet af børneægteskaber. Ifølge UNICEF’s nye rapport forventes det, at børneægteskaber om 55 år ikke længere vil findes i regionen, der dækker lande som Indien, Pakistan, Bangladesh, Nepal og Sri Lanka.
Regionen er dog stadig hjemsted for næsten halvdelen (45 %) af verdens børnebrude, for selvom Indien har registreret betydelige fremskridt i de seneste årtier, så tegner landet sig stadig for en tredjedel af det samlede antal på globalt plan.