Kæmp for lederrollen, kvinder – og mænd!

C25’s eneste kvindelige topchef er TDC Groups Pernille Erenbjerg. Hun håber flere kvinder vil søge lederstillingerne

Sidder du i Service Operations i TDC’s NetDesign kender du til kvindelige ledere. Din nærmeste leder er afdelingschef Betina Christensen. Hun refererer til Birgitte Svejstrup, der er underdirektør og COO i NetDesign. Birgittes chef er NetDesign-direktør Marianne Horstmann. NetDesign er en del af TDC Erhverv, hvor lederen er koncerndirektør Marina Lønning. Over hende sidder koncernchef, TDC Groups CEO, Pernille Erenbjerg.

Dermed har ansatte i Service Operations fem kvindelige ledere over sig. Denne rækkefølge beror lidt på en tilfældighed, men koncernchef Pernille Erenbjerg glæder sig alligevel over det.

- Det er et meget sjovt billede på, at du kan blive leder på alle niveauer i TDC Group, uanset hvilket køn du har. Det er vigtigt at arbejde for, og jeg er stolt over, at det er kompetencer og ikke køn, der tæller her i koncernen, siger hun.

I anledning af kvindernes internationale kampdag deltager Pernille Erenbjerg i UN Womens Gender Diversity Roundtable, hvor samfundsaktører med ligestillingsminister Karen Ellemann (V) i spidsen skal diskutere, hvordan ligestilling kan styrkes fra et samfundsmæssigt perspektiv. Og ledelse er en del af det.

- Vi har brug for diversitet på mange parametre og alle niveauer og fag. For eksempel er ledelse ikke et mandefag, selv om det ofte bliver fremstillet sådan, lige som teknologi og digitalisering heller ikke er forbeholdt mænd, siger Pernille Erenbjerg.

Kvinder kan sagtens konkurrere
På bestyrelses- og direktionsniveau er TDC Group tæt på en 50/50-fordeling, mens det på øvrige områder kun er knap hver fjerde leder, der er kvinde.

- Så selv om jeg synes, alt er muligt hos os, håber jeg, at flere kvinder vil være ledere. Min oplevelse er, at vores kvindelige ledere er dygtige og sagtens kan konkurrere med deres mandlige kolleger og tage skridtet op, siger koncernchefen.

Pernille Erenbjerg vil ikke kvotere for at få flere kvindelige ledere, for det skal være kompetencerne, der er afgørende. Alligevel er der håndtag at trække i for at sikre opmærksomhed om at give lige vilkår.

- Vi er ved at etablere en styregruppe, der skal sikre en overordnet diversitetsambition. En af de ting, vi har gjort, er at sikre, at vi har gode barselsforhold for mænd. Og så lægger vi vægt på at undersøge, hvorfor kvinder nogle gange vurderer sig selv lavere, selvom deres potentiale er det samme som mændenes, forklarer Pernille Erenbjerg.

- Det er vigtigt, at vi ikke gør det her for kvindernes skyld, men for alles skyld. Det giver god forretningsmæssig mening at have mangfoldighed i vores teams, og jeg håber, at disse initiativer vil få flere kvinder til at søge lederstillingerne, og generelt vil jeg opfordre kvinder både i og udenfor TDC Group til at kæmpe for lederrollen. Den er det værd, og det er de også.

TELMORE: Tag TV 2 Play og HBO Nordic med på ferie i EU9.3.2018 10:00pressemeddelelse

Fra 1. april kan TELMORE Play-kunder tage alle underholdningstjenester med sig i hele EU. Foruden digitalt læsestof og musikindhold bliver det fra den dato også muligt at tage tv- og filmstreamingtjenesterne med sig på mobilen. Der er godt nyt til TELMOREs mange kunder, der har en underholdningspakke. Nye EU-regler sætter 1. april al indhold frit på tværs af de europæiske landegrænser, og det betyder, at TELMOREs Play-kunder fra den dato kan streame indhold fra HBO Nordic, TV 2 Play, CMORE og Min Bio, når de krydser den danske grænse og rejser til et andet EU-land. Skulle man kede sig på sin rejse, så er der altså meget snart rig mulighed for hele familien til at fordrive tiden med bl.a. Badehotellet, Cirkeline, Rasmus Klump, en god blockbuster som Avatar eller lignende. Og det er noget, man har set frem til at kunne give sine kunder: "Det har stået højt på vores ønskeseddel længe, men fordi en del indhold bliver blokeret, så snart man forlader Danmark, har det hidtil ikke være muligt

Nyt digitalt kørekort skal styrke elevernes digitale dannelse1.3.2018 07:29pressemeddelelse

Digitalt samvær fylder enormt meget i skoleelevers hverdag, hvor de sociale medier altid er lige ved hånden. Samtaler, diskussioner og jokes fra klasseværelset fortsætter efter skoletid på Facebook, Snapchat og Instagram. Eleverne er derfor hele tiden i kontakt og følger med i hinandens liv - men når kommunikationen går skævt online, mærkes det også offline. Det bekræftes af en undersøgelse foretaget af Epinion for Danske Skoleelever og TDC Group. Undersøgelsen viser, at 30 pct. af landets ældste skoleelever jævnligt oplever, at der foregår mobning på de sociale medier - og at 47 pct. oplever, at digitale konflikter påvirker fællesskabet i klassen negativt. I samme undersøgelse efterlyser 80 pct. af eleverne undervisning om god tone på nettet. Det er baggrunden for, at TDC Group og Danske Skoleelever præsenterer et nyt digitalt kørekort og undervisningsmateriale tirsdag den 6. marts 2018 på Danmarks Læringsfestival i Bella Center, hvor tusindvis af professionelle fra undervisningsverde