Julerengøring – sådan når du nemt i mål

Julen er lige om hjørnet, og det betyder familiesammenkomster, julehygge og gæster. Og hvem vil ikke gerne byde familie og venner ind i et nydeligt og skinnende hus?

Du går måske og tænker, at julerengøringen kommer til at tage flere dage, men det behøver slet ikke at tage så lang tid. Her er 5 tips til, hvordan du hurtigt kommer igennem rengøringen så huset ser indbydende ud, når gæsterne kommer til julehygge.

Gå en tur i hjemmet

Start med at rydde værelserne op, så alle de ting der flyder rundt omkring, er stillet på deres plads. Tag eventuelt en stor kurv under armen og gå hvert værelse igennem én for én. Kom alle de ting, der ikke hører til det pågældende værelse i kurven og stil dem på deres plads.

Er I flere i hjemmet kan I snildt fordele værelserne imellem jer. Når først oprydningen er på plads er rengøringen ikke så uoverskuelig at komme igennem.

Støvsug alle værelser og tør alle overflader

Støvsug hele huset (inklusive entre og køkken), og tør alle overflader. Brug eventuelt en klud med desinficerende opløsning til blandt andet at rengøre stole, bordplader, lamper og knagerækker. Overvej også om tæpperne skal renses, så de står klar til at modtage gæster.

Hvis du har en robotstøvsuger, tæller dette trin næsten ikke som rengøring. Bruger du en manuel støvsuger kan det tværtimod tælle for dagens træning.

Glem ikke køkkenet

Hvis du sætter dig for en dybderengøring af dit køkken, kan det være en god idé at afsætte en hel dag, så du kan nå ind omkring alle skabe og samtlige hjørner. Overvej at tjekke dato på mad og tørvarer, nu hvor du går skabene igennem, så slipper du for at gøre det på et senere tidspunkt og gør plads til julegodterne.

Husk vinduer og døre

Til dagligt bemærker du det måske ikke, men døre og vinduer har tendens til at blive udsat for daglig trafik, da de konstant åbnes og lukkes hver dag. Det betyder, at de udsættes for snavs og støv, særligt ved håndtagene.

Tør de snavsede dørhåndtag og vinduesgreb af med en klud du har duppet i desinficerende middel. Så kan du være sikker på, at alle bakterier er væk.

Vent med badeværelserne til sidst

Jo senere du rengør dine badeværelser, des friskere vil de være, når dine gæster ankommer. Så hold dem sidst på din rengøringsliste. Du kan snildt bruge køkkeningredienser såsom eddike, citron og natron til en effektiv og miljøvenlig rengøring af badeværelset. Glem ikke de små detaljer som at rense sæbedispenseren, spejlet og vandhanen for at komme af med al snavs. Rensning af badeværelsesfliserne kan også gøre underværker og pynte på det samlede billede.

Få flere tips til rengøring hos ChemDry NV, der er eksperter i rens af møbler, tæpper, klinker og fliser.