Julens trafik på Storebæltsbroen

Årets juletrafik vil være påvirket af de gældende COVID-19 restriktioner og anbefalinger, men de danskere der krydser broen i julen, forventes at følge samme rejsemønster som tidligere år.

Trafikken i dagene omkring juleaften ventes at afspejle den lavere trafik, der hele efteråret har præget rejsebilledet i Danmark. Men kører danskerne over broen i julen, forventer Sund & Bælt, at trafikken vil følge samme rejsemønster som øvrige år.

Det betyder, at de fleste biler ventes at køre over Storebælt på vej til juleferie den 22. og 23. december, mens den 26. december vil være dagen, hvor flest danskere kører hjem efter julen. I disse dage vil der være mest trafik på de danske veje mellem kl. 10 og 14 og derfor også i Storebælts betalingsanlæg.

For at undgå ekstra ventetid på turen er det en god ide at betale med bizz eller nummerplade i de nye grønne Ekspresbaner, hvor hastigheden er sat op til 50 km/t.

- Ud over at undgå trængsel, sparer man over 50 kr. pr. tur. Så er der til en ekstra mandelgave, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter - Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, bizz eller nummerplade virker, når man kommer til betalingsanlægget.

Det er stadig muligt at få en nummerpladeaftale inden juleferien. Den kan benyttes til betaling allerede 20 minutter efter, den er oprettet.

Storebælts betalingsanlæg er opgraderet med ny teknologi i starten af 2020, så der nu er selvbetjening i både kort- og kontantbanerne. Der kan opstå ekstra ventetid i særligt kontantbanerne i timerne med mest trafik.

Gode råd til turen

• Har du fået nyt betalingskort? Så husk at opdatere det. Ellers risikerer du, at bommen ikke går op. Opdater eller tjek dine oplysninger på brobizz.com.

• Har du ikke en bizz, kan du stadig nå at oprette en nummerpladeaftale og spare 50 kr. på turen over Storebælt. Aftalen kan bruges efter 20 min. Opret på brobizz.com

• Betaler du via nummerpladen, så husk at rengøre den, inden du kører. Specielt i vådt føre kan det være problematisk at aflæse nummerpladen i betalingsanlægget.

• Hold dig opdateret om forholdene på broen via trafikmeldinger på Storebaelt.dk og Storebælts Facebook eller tilmeld dig vores SMS-tjeneste (send BRO INFO til 1231).

Risiko for at storm lukker Storebæltsbroen søndag26.12.2020 15:45:32 CETPressemeddelelse

I morgen, søndag, er der risiko for, at Storebæltsbroen lukker pga. storm i tidsrummet mellem kl. 09.00 og 19.00. I denne periode varsler DMI en vindstyrke på op til 26 m/s. Storebæltsbroen lukkes for al trafik ved vind af stormstyrke på 25 m/s af hensyn til trafikanternes sikkerhed. Sund & Bælt opfordrer derfor alle trafikanter, der skal over Storbæltsbroen i weekenden, til at køre ude for denne periode, hvis muligt. Allerede sent lørdag eftermiddag forventer DMI vindstyrker på over 15 m/s, stigende i aften- og nattetimerne. Når vinden kommer over 15 m/s, advares høje, lette køretøjer mod at passere Storebæltsbroen. Det omfatter bl.a. biler med campingvogn eller trailer, varebiler, busser og lastbiler med let eller ingen last. Følg med på storebaelt.dk eller tilmeld sms bromelding. Send sms til 1231 med teksten BRO INFO. Prognosen opdateres løbende på baggrund af ændring i DMI’s forventninger. Læs mere om vindfølsomme køretøjer her.

Uændrede priser for personbiler14.12.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Prisen for at passere Storebælt i personbil vil fra den 1. januar fortsat være 194 kr. med automatisk betaling. Det giver en besparelse på minimum 50 kr. på turen over broen i forhold til personbiler, der betaler med kort eller kontanter. Her er prisen næste år fortsat 245 kr. Den lavere pris til trafikanter, der betaler med bizz eller nummerplade, sikrer en fortsat effektiv trafikafvikling i betalingsanlægget. Muligheden for at benytte de nye og hurtige ekspresbaner til betaling med nummerplade i Storebælts betalingsanlæg har været en succes, og mere end 500.000 har tilmeldt sig betaling med nummerplade. Storebælts pris- og rabatstruktur er fastsat af Transport- og Boligministeriet og justeres årligt på baggrund af den almindelige prisudvikling. Da Storebæltsbroen åbnede i 1998, kostede en enkelttur i personbil 210 kr. Det svarer i dagens priser til 315 kr. Priser for passage for privatkunder i 2021 Køretøjstype Pris med automatisk betaling Pris med kort og kontant MC / personbil unde

Storbæltsbroen lukkes kortvarigt under test af nye autoværn10.12.2020 10:10:40 CETPressemeddelelse

I de to kommende weekender arbejdes der om natten med test af de nye mobile autoværn på Storebæltsbroen. Det vil medføre kortvarige lukninger. Datoerne for testarbejdet er flyttet til weekenderne på baggrund af dialog med transportbranchen. Storebæltsbroen vil blive spærret kortvarigt i mindre intervaller mellem kl. 01-04.30 natten til søndag d. 13. december og natten til lørdag d. 19. december. Spærringerne vil lukke for al trafik i to korte perioder på op til 20 minutter i hver retning og ske lokalt omkring selve arbejdsstedet på broen. Her vil hastigheden været nedsat. Test af de nye mobile autoværn sker som et led i montering af værnene, som skal sikre hurtigere afvikling af kø ved uheld på broen. De mobile autoværn er en del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen.

Storebælt monterer mobile autoværn til hurtigere afvikling af kø ved uheld7.12.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

I dag går arbejdet i gang med at opsætte de mobile autoværn til overledning af trafikken. De skal fremover gøre det muligt at lede trafikken uden om en ulykke ved en længerevarende lukning, som da en lastbil for nyligt brændte på broen. De mobile autoværn er en del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen. Som ejer af en vigtig livsnerve for trafikken i Danmark har Sund & Bælt kontinuerligt fokus på at holde Storebæltsforbindelsen åben og sikker at køre over. - Vi forventer, at de nye overledninger fremover vil gøre en stor forskel for, hvor hurtigt vi kan åbne for trafikken igen ved en ulykke, som spærrer broen i den ene retning i en længere periode. Det er til stor gene for vores kunder at holde i kø, og det har store omkostninger for økonomien, når godstransporter holder stille. Det vil vi gerne lav