Julelejre er populære: Blå Kors giver børn og unge et pusterum i juleferien

Mellem jul og nytår får børn og unge fra udsatte familier mulighed for at komme på lejrtur arrangeret af Blå Kors Danmark. Mange pladser på lejrene er allerede fuldt booket, og det er nu blevet muligt at oprette en ekstra lejr.

Juleferien kan for mange børn føles lang. Særligt, hvis ens familie er udfordret af for eksempel alkohol- og rusmiddelproblemer, fattigdom, psykisk sygdom og andre sociale problemer.

Derfor arrangerer den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark hvert år julelejre i dagene mellem jul og nytår, hvor børn og unge mellem 7 og 20 år kommer afsted og får et pusterum fra en svær hverdag.

Selvom der er et par måneder til jul, kan Blå Kors allerede nu melde om næsten fuldt booket. Ved den ene af lejrene står flere børn og unge venteliste til at få en lejrplads, fortæller Peter Randorff Larsen, som er projektleder for Blå Kors' ferielejre:

"Vi åbnede vores tilmelding til julelejrene d. 1. oktober og kan allerede nu se, at vi har størstedelen af pladserne fyldt op på to af lejrene. Det er nu lykkedes at få oprettet endnu en lejr, som vil foregå på Fyn, og vi er nu i gang med at kontakte mulige deltagere, der står på vores venteliste, så vi kan give endnu flere børn og unge en god julelejr," siger han.

Nye venskaber og livsmod

I år er der i alt tre julelejre i Jylland, på Fyn og Sjælland, som afholdes i Ans ved Silkeborg, Tommerup og Hillerød i perioden fra den 27. til 30. december.

Julelejrene arrangeres af frivillige voksne, som har strikket et program sammen med masser af julehygge og aktiviteter, så både børn og unge kan tage hjem med gode minder i bagagen. Det handler blandt andet om at børnene føler sig set og hørt og får mulighed for at få nye venskaber, lyder det fra Blå Kors:

"Vi mener, at de her børn og unge skal have samme tilbud som deres klassekammerater, og i juledagene kan vi sammen med frivillige skabe samvær omkring hyggelige juleaktiviteter. Vores erfaring er, at lejrene er med til at give dem håb, selvværd og livsmod for fremtiden, samtidig med, at familierne finder ud af, hvor de kan få hjælp og støtte, når hverdagens udfordringer igen rammer," siger Peter Randorff Larsen, som er projektleder for Blå Kors' ferielejre.

Læs mere om julelejrene på vores hjemmeside.