Julefrokosten kan udgøre en fare for kæledyr

Julen nærmer sig med hastige skridt og som kæledyrsejer er det vigtigt at være opmærksom på, at noget af julemaden kan være direkte farlig for vores kæledyr. I værste fald kan de blive forgiftet. Royal Canins dyrlæge kommer med råd til, hvilken mad man skal passe på med at give til hunde og katte omkring juletid.

Billedkilde: Royal Canin

Julen er en populær højtid, som mange ser frem til, især det store julebord med al den gode julemad. Men man bør tænke sig om, før man giver sin hund eller kat noget fra julebordet, tilråder Royal Canins dyrlæge.

- Julemad er generelt meget fed og indeholder høje niveauer af salt, som katte og hunde er følsomme overfor. Der er også visse ingredienser i julemaden, som er direkte giftige, siger Karin Eliasson, autoriseret dyrlæge hos Royal Canin.

Under julefejringen er der risiko for, at din hund eller kat får, eller sørger for at finde, mad, når du ikke ser.

- Det er nemt at undervurdere fedtet på din hund eller kat, og vi ved, at mange kæledyr er overvægtige. Overvægt kan føre til øget risiko for visse sygdomme som diabetes og slidgigt, men kan også forkorte den forventede levetid og give dårligere livskvalitet, siger Karin Eliasson.

Vil du alligevel give dit kæledyr noget ekstra i juletiden, anbefales tilpasset hunde- eller kattegodbidder med et lavt kalorieindhold.

- Det er nemt at fejlbedømme, hvor mange ekstra kalorier et lille stykke leverpostej eller fed skinke egentlig betyder for en kat eller hund. Da julen for mange også betyder mere fritid, kan du benytte lejligheden til at lege lidt ekstra med din kat eller gå en hyggelig lang tur med din hund for at give dem lidt ekstra opmærksomhed, i stedet for at give en godbid, siger Karin Eliasson.

Her er julemaden, som alle hunde- og katteejere skal holde øje med:

Løg
Både rå og stegte løg og hvidløg samt løgpulver er giftige for både hunde og katte. Frikadeller, cocktailpølser, løgsild og andre retter, der indeholder meget løg, kan beskadige dit kæledyrs røde blodlegemer. Selv små mængder af løg er ikke risikofrit.

Juleskinke og oste
Efterlad ikke juleskinke og oste uden opsyn. Skinken er alt for salt, og hvis skorpen efterlades, kan det høje fedtindhold give dårlig mave eller påvirke bugspytkirtlen negativt. Det samme gælder for fede oste.

Knoglerester
Hold øje med ribbenene på julebordet. Knoglerester kan knække en tand, føre til forstoppelse eller have andre negative effekter på tarmen og maven.

Chokolade
De fleste hunde er meget glade for chokolade, men kakao indeholder theobromin som er giftigt for hunde og katte. Jo mørkere chokoladen er, jo mere theobromin indeholder chokoladen. Almindelige symptomer på forgiftning kan være opkastning, mavesmerter, hurtig puls, rysten og savlen. Anthon Berg Guldæsken og juleslik bør derfor holdes på sikker afstand.

Rosiner
Rosiner og vindruer kan føre til nyreskader, især hos hunde, men katte er også følsomme. I værste fald kan nogle få druer være nok til forgiftningssymptomer – så hold ekstra øje med gløggen!

Nødder
Nødder kan nemt sætte sig fast i halsen, og derudover indeholder de meget fedt. Macadamianødder har vist sig at være giftige for hunde og kan forårsage forgiftningssymptomer som sløvhed, opkastning og besvær med at stå op.

Uhævet dej
Hvis dejen ender i maven, kan den gære og danne alkohol, som kan gøre kæledyret beruset, gasser kan dannes og maven kan svulme kraftigt op, hvilket kan føre til smerter og andre alvorlige komplikationer.

Hvis du har mistanke om, at dit kæledyr er blevet forgiftet:
Er uheldet allerede sket, eller hvis du har mistanke om, at dit kæledyr har indtaget noget uhensigtsmæssigt, er det vigtigt at kontakte din dyrlæge hurtigst muligt.

For mere information:
Kontakt: Susanna Berling, Digital Marketing Manager Royal Canin, susanna.berling@royalcanin.com, +46707–272 278

For mere information besøg: https://www.royalcanin.com/dk

Karin Eliasson & Sidney Billedkilde: Royal Canin

Royal Canin er en af ​​verdens førende producenter af hunde- og kattefoder af høj kvalitet. Virksomheden blev grundlagt i 1968 i det sydlige Frankrig. Virksomheden har været ejet af MARS Inc. siden 2002 og er i dag repræsenteret på mere end 100 markeder. Royal Canin har lang erfaring med at producere nærende mad baseret på forskning og observationer og arbejder tæt sammen med dyrlæger, opdrættere og andre partnere. Globalt har virksomheden cirka 7.800 ansatte, hvoraf 500 er dyrlæger og ernæringseksperter.
Mere information findes på www.royalcanin.dk

Øget interesse for at medbringe hunden til kontoret: Sådan skaber virksomheder dyrevenlige kontorer - og her er fordelene6.10.2021 10:44:15 CEST | Pressemeddelelse

Siden corona-restriktionerne blev løftet den 10. september er flere og flere mennesker vendt tilbage til deres arbejdspladser og en ny hverdag venter mange. Rekordmange mennesker har anskaffet sig en hund i det forløbne år, og arbejdsgivere står nu over for beslutningen om hvorvidt man vil tillade kæledyr på kontoret. Seks ud af ti amerikanske virksomheder oplyser i en undersøgelse, at de vil gøre kontorlivet mere fleksibelt for hundeejere. Blandt yngre medarbejdere kan muligheden for at bringe kæledyr til kontoret være afgørende for valg af arbejdsgiver. Hos Royal Canin er dyrevenlige kontorer en væsentlig del af kulturen på arbejdspladsen. Og virksomheden deler her sine tips om, hvordan du som arbejdsgiver tilpasser arbejdspladsen og tager hensyn til dine medarbejderes velvære og de firbenede venner. - Grænsen mellem hjem og arbejde har ændret sig i de seneste 18 måneder. Nu står vi alle over for en ny fase, hvor nye perspektiver og en anden fleksibilitet end de klassiske kontorstand

Dyrlægens opfordring til hundeejere: Træn din hund i at være alene1.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af det forløbne år har flere danskere brugt meget af deres hverdag derhjemme, og et rekordantal har benyttet lejligheden til at få en hund. Når det er tid til at vende tilbage til en mere normal hverdag, hvilket kan betyde, at du skal lade din hund være alene derhjemme, kan den hund, der ikke har vænnet sig til det, blive utryg og stresset. For at undgå separationsangst skal du sørge for at træne din hund. Royal Canins dyrlæge deler sine bedste tip til hvalpe- og hundeejere.

Dyrlægens tips til nye hundeejere: Sådan giver du din hvalp en sund start på livet8.7.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sjældent har så mange ønsket at få en hund som nu. Ifølge Dansk Kennel Klub steg antallet af registrerede hunde med 10 procent i 2020, og den øgede efterspørgsel er noget, som selv opdrættere kan mærke*. Mange mennesker vælger at time tidspunktet for deres ferie for at hente deres hvalp. I løbet af de første måneder gennemgår hvalpe intensiv vækst og udvikling. Royal Canins dyrlæge rådgiver nye ejere om, hvad der er vigtigt at tænke på for at hvalpen skal få en sund start på livet.