Jubel over åbning af genbrugsbutikker – bekymring over tabet

Efter mere end to måneders nedlukning kan Folkekirkens Nødhjælps 115 genbrugsbutikker igen slå dørene op. Det skaber stor glæde blandt de 3000 frivillige, der har savnet fællesskabet. Men nedlukningen har også haft store økonomiske konsekvenser, der kan ramme verdens fattigste, frygter generalsekretær.

Arkivfoto: Der er stor jubel blandt de mange frivillige, som driver Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker. Fra mandag kan de igen slå dørene op og byde kunderne indenfor. Foto: Martin Schubert

De frivillige rundt omkring i landets genbrugsbutikker glæder sig over, at de fra mandag den. 1. marts igen kan byde kunderne indenfor. Nedlukningen har betydet et stort fællesskabstab for mange, som har haft deres faste gang i butikkerne. Derudover har de mange lukkede butikker også resulteret i et stort økonomisk tab.

”Vores frivillige er lykkelige for, at de igen kan komme i gang i genbrugsbutikkerne, og vi er lykkelige for, at de ikke har mistet lysten under pandemien. Faktisk har vi oplevet, at mange af vores frivillige af eget initiativ har lavet ’click & collect’, og på den måde har de holdt gang i netværket. Det er jo en skøn blanding af modent iværksætteri, engagement og ukuelighed, som ikke kan købes for penge,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

10 millioner i tabt omsætning
Men selv om de frivillige har været initiativrige og gjort deres for, at økonomien ikke er gået helt i stå, så står Folkekirkens Nødhjælp stadig med et omsætningstab på omkring 10 millioner kroner.

”Det er rigtig mange penge, som uden tvivl kunne have gjort stor gavn ude i verden. For 10 millioner kroner kan vi f.eks. være med til at ændre levevilkårene for 40.000 mennesker i ekstremt fattige landsbyer i Zimbabwe ved blandt andet at bygge brønde, solcelledrevne vandingsanlæg og omlægge landbruget til klimaresistente afgrøder, siger Birgitte Qvist-Sørensen og fastslår, at det kan få konsekvenser for det arbejde, som Folkekirkens Nødhjælp og andre organisationer, der driver genbrugsbutikkerne, udfører.

Økonomisk håndsrækning
Hos Dansk Erhverv glæder de sig over, at mange butikker nu kan åbne og dermed få sat skub i økonomien. Men administrerede direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, bakker samtidig op om, at organisationer som Folkekirkens Nødhjælp får en økonomisk håndsrækning, så nedlukningen i Danmark ikke kommer til at gå ud over verdens fattigste.

”Genbrugsbutikkerne er en vigtig motor, der sikrer indtægter til vigtige indsatser til gavn for mennesker i nød herhjemme og ude i verden. Derfor er det værd at fejre, at de – ligesom mange andre butikker – nu må invitere danskerne indenfor igen. Men det er samtidigt vigtigt, at organisationer som Folkekirkens Nødhjælp får en ordentlig kompensation for de tab, de har lidt, mens de har været lukket ned, ” siger Brian Mikkelsen.

Fra Slagelse til Sydsudan
Birgitte Qvist-Sørensen håber på, at noget af det tabte kan blive hentet ind, når butikkerne gradvist åbner igen. Men hun erkender samtidig, at Folkekirkens Nødhjælp har brug for at få del i regeringens hjælpepakker, ligesom i foråret, hvis regningen ikke skal sendes til verdens fattigste.

”Selvfølgelig er jeg bekymret. Pengene fra genbrugsbutikker og andre frivillighedsaktiviteter i Danmark gør en kæmpe forskel i verden, og vores egne indsamlede midler er ofte en forudsætning for at få bevillinger fra internationale donorer. Derfor kan det virkelig få konsekvenser i Sydsudan, når genbrugsbutikken i Slagelse må holde lukket,” siger Birgitte Qvist Sørensen.

------------------------

Presseinvitation:
Besøg i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutik

Adm. direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen og generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen besøger tirsdag den 2. marts kl. 14.00 Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutik i Lyngby for at tale med de frivillige om en god og sikker genåbning.

Adressen er: Lyngbygårdsvej 96, 2800 Kgs. Lyngby.

Det er muligt for journalister og fotografer at deltage. På grund af Covid-19 vil der være begrænset plads. For tilmelding kontakt: Pressechef i Folkekirkens Nødhjælp, Poul Kjar på pkja@dca.dk eller telefon 41865975.

Folkekirkens Nødhjælp: Flygtningelejr er brændt ned til jorden23.3.2021 15:12:10 CET | Pressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp sender 1,2 millioner kroner til ofrene for de voldsomme brande, der mandag aften hærgede flere flygtningelejre i byen Cox’s Bazar i Bangladesh. Pengene skal bruges på rent vand, mad og husly. Foreløbigt er 15 meldt omkommet, 429 er savnet og 563 er hårdt såret. 45.000 flygtninge har mistet alt, der var tilbage at miste. Cox’s Bazar huser nogle af verdens største og tætteste beboede flygtningelejre med 871.000 rohingya-flygtninge. ”Vores medarbejdere har i dag været rundt i de værst ramte lejre, og det er et hjerteskærende syn, der møder dem. Alt er brændt ned til jorden. Børn løber grædende rundt og leder efter deres mødre, imens mødre løber desperate rundt og leder efter deres børn. Omfanget af brandene er væsentligt større, end vi havde frygtet. Så der er mere end nogensinde brug for vores hjælp,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. ”Forholdene er i forvejen meget, meget vanskelige for rohingyaerne. De opholder sig på meget li