Josephine Højbjerg og Birgitte Hjort Sørensen som mor og datter i ny spændingsserie

Optagelserne til den nye TV 2 Echo-spændingsserie 'Dark Horse' er netop gået i gang - premiere i 2024.
Birgitte Hjort Sørensen og Josephine Højbjerg spiller mor og datter i TV 2 Echos kommende spændingsdrama 'Dark Horse'.

Under mystiske omstændigheder flytter 17-årige Anna (Josephine Højbjerg) og hendes mor, Eva (Birgitte Hjort Sørensen), pludselig fra jetsettilværelsen i Kina tilbage til Evas lille barndomsby i Danmark. De flytter ind hos Evas bror, Christian, der gæstfrit slår dørene op. Men under overfladen lurer gammelt nag og betændte familieforhold, som får uoverskuelige konsekvenser for Anna og hendes hemmelighedsfulde mor.

- 'Dark Horse' er en stærk og yderst relevant fortælling, som handler om at blive voksen i en kompleks verden, hvor valgene er mange, og vejen ikke altid er snorlige. Historien om den unge, usikre verdensborger og hendes stærke, dominerende mor, rummer ikke blot masser af drama og spænding, men også kærlighed og varme, siger executive producer hos TV 2 Fiktion Ann-Alicia Thunbo Ilskov og fortsætter:

- Jeg håber, at 'Dark Horse' kan være med til at vise de unge, at man ikke for enhver pris skal ændre sig for at passe ind, men tværtimod skal være tro mod sig selv - også selvom man føler sig anderledes.

Ud på dybt vand

Da Anna og Eva flytter tilbage til Danmark, har Anna svært ved at finde sig til rette i den nye tilværelse. Men da hun begynder på det lokale gymnasium, bliver hun med ét draget af en særlig venneflok. I et desperat forsøg på at passe ind og frigøre sig fra sin kontrollerende mor kaster Anna sig ud på dybt vand. Hun bryder ind i sin onkels dyrlægeklinik og stjæler en flaske af bedøvelsesmidlet ketamin - og det bliver første skridt ud af et farligt spor. Kan Anna mon finde sig selv og stå på egne ben, inden hun rammer bunden?

Samtidig kaster Eva sig ud i et nyt arbejdsprojekt og indleder hurtigt et forhold til en yngre investor i byen. Men inderst inde har hun selv svært ved at finde fodfæste efter et flygtigt liv i udlandet og en broget fortid på hjemegnen.

Dygtige, unge talenter

17-årige Anna spilles af Josephine Højbjerg, der i høj grad er kendt for sin rolle som nissepigen Tinka i TV 2s julekalendere. Over for Josephine ses Birgitte Hjort Sørensen, der spiller Annas mor, Eva. Birgitte Hjort Sørensen har en lang karriere inden for dansk og international fiktion. Hun har blandt andet medvirket i 'Borgen', 'Greyzone', 'Marie Krøyer', 'Game of Thrones' og 'Vinyl'.

I øvrige roller ses Mads Rømer ('Fred til lands', 'Shorta') som Evas bror, Christian, mens Christians datter, Olivia, spilles af Nina Rask ('Sex', 'Too Sune'). Derudover medvirker Viktor Hjelmsø ('Drenge'), Youssef Wayne Hvidtfeldt ('Borgen'), Rebekka Trier Kær ('Drenge', 'The Rain'), Bathsheba Oghomi-Hansen og Clint Gyamfi.

Sara Isabella Jønsson ('Hvor kragerne vender' og 'Ustyrlig') er hovedforfatter på 'Dark Horse' sammen med medforfatter Mie Skjoldemose, der produceres af Monolit Film med producerne Pernille Tornøe ('Den store stilhed') og Victor Cunha ('Villa Villekulla'). Karoline Lyngbye ('Superposition') er konceptuerende instruktør, og Katrine Brocks ('Den store stilhed') er episodeinstruktør.

- 'Dark Horse' er en moderne coming-of-age-fortælling skabt af nogle af de dygtigste, unge talenter inden for den danske film- og tv-seriebranche, og vi er umådeligt stolte af at være i produktion med så stærkt et hold både foran og bag kameraet, siger Ann-Alicia Thunbo Ilskov, executive producer for TV 2.

Optagelserne til 'Dark Horse' finder sted fra marts til juni på Sjælland og Falster, og spændingsserien, der forventes i seks afsnit, kan ses på TV 2 Echo i 2024.

Optagelserne til 'Dark Horse' er i fuld gang. Serien forventes at få premiere i 2024.
Birgitte Hjort Sørensen spiller Eva, og Josephine Højbjerg spiller 17-årige Anna i 'Dark Horse'.

Information om TV 2 Danmark

Rugaardsvej 25
5000 Odense

65 91 91 91http://omtv2.tv2.dk/

TV 2 opnår tilfredsstillende 2023-resultat trods strukturelle udfordringer og omsætningsfald19.3.2024 17:26:43 CET | Pressemeddelelse

De strukturelle udfordringer i mediebranchen indebar i 2023 et markant fald særligt i TV 2s traditionelle tv-reklameomsætning. På trods af det skærpede udfordringsbillede leverer TV 2 på begge sine bundlinjer i form af stærkt public service-indhold med stor gennemslagskraft i den danske befolkning og et økonomisk resultat, der er tilfredsstillende i forhold til statens afkastforventning som ejer af TV 2.