Jordens ressourcer er opbrugt: Nu er der overtræk på naturens konto

Allerede den 28. juli har vi opbrugt de ressourcer, jorden kan nå at genskabe på ét år. I over 50 år har verdens befolkning taget langt mere fra naturen, end vi har givet tilbage. WWF Verdensnaturfonden advarer mod et fortsat økologisk underskud.

Én dag tidligere end sidste år har vi mennesker opbrugt jordens ressourcer for 2022. Fra den 28. juli bruger vi mere, end planeten kan nå at genskabe selv.

Mennesket fisker altså flere fisk og fælder mere skov, end jorden har til rådighed – for blot at nævne et par eksempler. Faktisk skulle vi have 1,7 jordkloder tilgængelig for at være i balance med naturen.

Der opstår med andre ord et ”naturunderskud”, der bliver større og større for hvert år, forklarer Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

”Vi tager mere fra planeten, end den kan genskabe. Vi har 100 kroner på naturens konto, men vi bruger 170 kroner. Og det gør vi år, efter år, efter år. Fortsætter vi på denne måde, vil det resultere i fødevarekriser, vandmangel og gøre os endnu mere sårbare over for ekstreme vejrfænomener og naturkatastrofer. Derfor er der ingen vej udenom: I de kommende år skal vi give mere tilbage til naturen, end vi tager. Ellers går det galt,” siger han.

Udregninger af menneskets fodaftryk viser, at Earth Overshoot Day i 1971 først fandt sted i december. På 50 år har Earth Overshoot Day altså rykket sig fem måneder.

Danmark er nummer 15 på listen
Der er stor forskel på det økologiske fodaftryk, forskellige lande sætter på vores fælles planet. Lande som Indonesien og Jamaica har nogle af de laveste fodaftryk i verden, mens Danmark derimod befinder sig i den mest ressourcekrævende del af verdens lande.

Hvis hele verden forbrugte af naturens ressourcer, som vi gør i Danmark, ville Earth Overshoot Day falde allerede i marts. Danmark har dog rykket sig markant ned af listen på ganske få år. Fra at være nummer 9 i 2019 til i dag at indtage en 15. plads.

”Danmark er i en positiv bevægelse, og både regeringen og EU har taget skridt mod en grønnere økonomi og en mere bæredygtig tilgang til samfundet de senere år. Men kigger vi ud over vores egne grænser, går det fortsat den gale vej. Danmark er fx storimportør af soja, som kommer fra områder, hvor der tidligere var regnskov. Vi kan altså ikke bare hvile på laurbærrene. Der er stadig en stor opgave foran os i Danmark om at være ambitiøse både herhjemme og internationalt,” siger Bo Øksnebjerg.

Generalsekretæren peger på, at én af de store politiske opgaver i de kommende år bliver at få sat et bindende mål for, hvor stort et fodaftryk Danmark – og verden – må have på vores planet. Menneskeheden skal således halvere vores fodaftryk fra forbrug og produktion i 2030 både i Danmark og globalt, hvis vi skal vende tilbagegangen for klima og natur inden 2030. WWF Verdensnaturfonden arbejder sammen med myndigheder og virksomheder overalt i verden for at begrænse det menneskeskabte fodaftryk på naturen, men også som forbruger kan du gøre meget for at mindske belastningen på jordens ressourcer.

Her er WWF’s 5 gode råd til, hvordan man som forbruger kan være med til at mindske belastningen på jordens ressourcer:

1. Køb kun ting, du har brug for – og sørg for at genbruge mest muligt. Køb fx brugt og sælg dine ting eller send dem til genanvendelse, når du ikke kan bruge dem længere. Reparer dine ting i stedet for at købe nyt. Blot en enkelt t-shirt kan koste op imod 1.400 liter vand at producere, så der er mange ressourcer at spare, hvis du køber og sælger brugte ting.

2. Skær ned på affaldet og plastikforbruget. Danmark har Europarekord i produktion af husholdningsaffald per indbygger. Undgå derfor varer med unødig indpakning og sortér eller genanvend dit affald. I snit smider hver dansker fx 33 kg plast i skraldespanden hvert år. Find bæredygtige alternativer til engangsplasten og få masser af andre gode plastikråd på wwf.dk.

3. Mindsk madspild - og spis flere grønsager og mindre kød. Vores fødevarer er ansvarlig for næsten 60 pct. af det globale tab af biodiversitet. Derfor sparer du på jordens ressourcer ved at tænke over, hvad og hvordan du spiser. Sørg også for at købe bæredygtigt produceret mad. Vælg fx fisk, der er fanget med bæredygtige redskaber, og arter, der ikke er overfiskede. Se om fisken er bæredygtig fanget i WWF’s fiskeguide.

4. Lev klimabevidst. Danmark har et af de største klimaaftryk i verden. Tænk derfor over, hvordan du spiser, rejser og transporterer dig klimavenligt. Invester i klimavenlige løsninger til fx boligen og skift til vedvarende energi, hvor det er muligt.

5. Vælg en grøn pensionsopsparing. Hvis din pensionsopsparing investeres klimaansvarligt, kan det 27-doble den indsats, du allerede gør ved at leve klima-klogt. Enkelte danske pensionsselskaber er nu også begyndt at tænke biodiversitet ind i deres investeringsstrategi. Få masser af gode råd til en grønnere pensionsopsparing på wwf.dk.

Om Earth Overshoot Day:
Beregninger af menneskets økologiske fodaftryk viser, at Earth Overshoot Day i 1971 lå i december.

Danmark er de seneste år rykket ned på den globale liste over lande med det største fodaftryk. I 2022 er vi rykket en plads ned på listen i forhold til sidste år. I 2021 lå Danmark nummer 14 og for to år siden, i 2019, var Danmark nummer 9.

Det er den internationale organisation, Global Footprint Network, der hvert år udregner Earth Overshoot Day. Fra 2021 til 2022 er det samlede økologiske fodaftryk steget med 1,2 pct., mens den samlede biokapacitet steg med 0,4 pct. i samme tidsrum. Læs mere om udregningen bag Earth Overshoot Day her.

Top 10 over lande med det største fodaftryk:

1. Qatar
  2. Luxembourg