DI Transport

Jeudan modtager Cykelinitiativprisen 2022

Årets Cykelinitiativpris går til Jeudan, der får prisen for sin ambitiøse indsats med at reducere medarbejdernes bilkørsel samt initiativer, der får flere til at bruge cyklen i arbejdstiden.

Jeudan modtog årets cykelinitiativpris. Fra venstre: Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, Jane Kofod, konstitueret direktør i Cyklistforbundet, Per W. Hallgren, adm. direktør i Jeudan og Trine Bramsen, transportminister. Foto: DI.

Når Jeudans håndværkere, servicemedarbejdere og kontoransatte skal rundt på arbejdsopgaver i Hovedstadsområdet sker det ofte på cykel. Siden 2018 har Jeudans ladcykler og budcykler været synlige i det københavnske bybillede. Ud over de åbenlyse fordele for klimaet og luftkvaliteten i København gør cyklerne arbejdsdagen lettere for medarbejderne.

- Vi vil gøre en betydelig indsats for et renere København til glæde for vores kunder og medarbejdere - og Københavnerne generelt. Derfor har vi udskiftet en stor del af vores biler til lad- og budcykler. På den måde kan vores medarbejdere komme let rundt til vores mange ejendomme uden de store udfordringer, siger Per W. Hallgren, adm. direktør i Jeudan og fortsætter:

- Foruden frisk luft og motion har den fleksible arbejdsdag på cykel nemlig betydet kortere transporttid, færre parkeringsudfordringer og dermed mere tid til betjening af kunderne, siger han.

Jeudan modtager årets cykelinitiativpris for at tage et tydeligt medansvar for den grønne omstilling af transporten. Med prisen er håbet, at Jeudans cykelinitiativer vil inspirere andre arbejdspladser til at tage ansvar for medarbejdernes transportvaner og få flere til at vælge cyklen i arbejdstiden.

- Det er meget inspirerende, når en virksomhed som Jeudan i den grad ser og udnytter potentialerne ved at flytte opgaver og ydelser fra bil til cykel. Jeg er sikker på, at Jeudans tilgang kan inspirere andre virksomheder til at undersøge egen hverdag og se, hvor det giver mening for dem og deres bundlinje at udskifte biler med cykler i virksomhedens opgaveløsninger, siger Jane Kofod, konst. direktør i Cyklistforbundet.

Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport gav også et par ord med på vejen.

- Vi kan ikke bygge os ud af trængslen på vejene i fremtiden, så vi har brug for at rykke flere bilister over i andre transportformer. Med denne pris vil vi gerne hylde arbejdspladser, som tager et ansvar for medarbejdernes transport både i og udenfor arbejdstiden, sådan som Jeudan har gjort. Det gør nemlig en stor forskel, siger han.

Cykelflåden hos Jeudan tæller i dag 107 cykler fordelt på ladcykler, budcykler og funktionærcykler og de bliver brugt flittigt. 77 af Jeudans håndværkere bruger en ladcykel som deres daglige transportmiddel, og hertil kommer brugen af funktionærcykler til møder. Medarbejderne kører gennemsnitligt 6.500 km om året, så alene Jeudans håndværkere tilbagelægger mere end 500.000 km på årsplan. Siden Jeudan begyndte at indkøbe cykler til medarbejderne har de samtidig reduceret deres bilflåde og de biler, som fortsat er nødvendige i det daglige arbejde, bliver løbende erstattet af elbiler. Ved udgangen af 2022 forventes andelen af elbiler at udgøre 77 pct., mens målet er 90 pct. ved udgangen af 2025.

Prisen overrækkes af transportminister Trine Bramsen på Transportens Dag den 21. september. Bag prisen står DI Transport og Cyklistforbundet.

For yderligere oplysninger kontakt presserådgiver Ben Ron, tlf. 2830 5452.

Billeder

Information om DI Transport

DI Transport

Følg pressemeddelelser fra DI Transport

Flere pressemeddelelser fra DI Transport

Dansk Luftfart vil bidrage til danskernes viden om luftfartens grønne omstilling7.11.2022 10:04:14 CET | Pressemeddelelse

Dansk Luftfart vil bidrage til danskernes viden om luftfartens grønne omstilling Kun 48 pct. af danskerne tror, at flyrejser kan blive grønnere i fremtiden. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har udarbejdet for Dansk Luftfart. Mens virksomheder, eksperter og forskere arbejder aktivt på CO2-neutralt flybrændstof, og danskerne gerne VIL den grønne omstilling, så tror omkring halvdelen stadig ikke, at man kan flyve med bæredygtigt brændstof. Og det er et problem, at vi mangler dén grad af oplysning, mener flere eksperter. For den er nødvendig for at udnytte Danmarks potentiale til at blive globalt ledende inden for luftfartens grønne omstilling.