Jernbaner løber med Initiativprisen 2018

Nordjyske Jernbaner A/S får DI Vendsyssels Initiativpris 2018 for den stigende betydning for den nordjyske infrastruktur og store rolle i testen af det nationale signalprogram.

Det var med spænding, at Nordjyske Jernbaner overtog den regionale togdrift sidste sommer. Selskabet gennemførte en markant stigning i antallet af afgange, og i denne måned blev testen af det nye nationale signalprogram sat i gang, som det første sted i landet. Det gik godt. Og blandt andet den præstation har nu sikret Nordjyske Jernbaner DI Vendsyssels Initiativpris 2018.

Nordjyske Jernbaner har gennemgået en imponerende udvikling gennem de seneste år. Fra at være en lokalt orienteret aktør er virksomheden i dag en større jernbanevirksomhed, der evner at spille med på den nationale scene. Virksomheden har vi i de sidste 2-3 år oplevet mere end en fordobling af medarbejderstaben.

- Nordjyske Jernbaner er vigtig for vores infrastruktur i Nordjylland og i særdeleshed i Vendsyssel. Fra at være en lokal operatør er der nu større forventninger til Nordjyske Jernbaner, som vi senest har set med den vellykkede test af signalprogrammet. Derfor er de en fortjent vinder af DI Vendsyssels Initiativpris 2018, siger formand for DI Vendsyssel Richard Fynbo.

Nordjyske Jernbaners tog er blevet udstyret med den rette teknologi og har i de seneste par uger testet det digitale signalsystem, hvor signalerne langs banen erstattes med meldinger til lokomotivføreren i toget. Projektet har fyldt meget hos Nordjyske Jernbaner A/S, der anslår, at de har brugt mere end 15.000 arbejdstimer på projektet allerede.

Kunderne er tilfredse

Siden Nordjyske Jernbaner overtog regionaldriften fra DSB er antallet af afgange steget med 37 %. Hver måned transporteres i nærheden af 200.000 passagerer i de blå tog.

- Vi påtager os gerne ansvaret for at få medarbejdere og borgere rundt i regionen, når det foregår på skinner, og vi er blevet taget rigtigt godt imod af de nordjyske passagerer, siger direktør Peter Hvilshøj, Nordjyske Jernbaner A/S.

Det er ikke kun i passagerstatistikken, at kundernes tilfredshed kan aflæses. Når togselskaberne måler på passagerernes generelle tilfredshed, placeres Nordjyske Jernbaner forrest i feltet.

- Det er selvfølgelig afgørende for os, at kunderne er tilfredse. Vi befinder os i en branche, hvor punktlighed, orden og service er nøglebegreber, og hvor kunderne ikke altid har den mest positive opfattelse af branchen. Derfor arbejder vi hele tiden på at forbedre os, og samtidig er vi som lokal aktør interesseret i at understøtte virksomhedernes medarbejdere og borgerne bedst muligt, siger Peter Hvilshøj.

Afgørende bidrag til erhvervsudviklingen

Nordjyske Jernbaner A/S modtager årets initiativpris for den store og aktive rolle virksomheden spiller i at sikre, at nordjyderne kan komme fra A til B.

- Med omfattende investeringer i både materiel og faciliteter samt fokus på en mere miljøvenlig transport er Nordjyske Jernbaner A/S med til at understøtte den nordjyske erhvervsudvikling. Alle virksomheder er afhængige af, at medarbejderne kan komme frem til arbejdspladsen og for mange nordjyske medarbejdere er Nordjyske Jernbaner A/S afgørende for, at de kan komme frem til netop deres arbejdsplads, siger Richard Fynbo.

Med DI Vendsyssels initiativpris 2018 er Nordjyske Jernbaner A/S en af i alt 19 kandidater til DI’s nationale initiativpris, som uddeles på DI’s årlige konference for små og mellemstore virksomheder i januar 2019.

Kom til den lokale prisoverrækkelse:

Tirsdag d. 30. oktober 2018 kl. 10.00
Nordjyske Jernbaner A/S – Skydebanevej 1B, 9800 Hjørring

Fakta om Initiativpris 2018

Prisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de mindre og mellemstore virksomheder i DI's medlemskreds.

Det er bestyrelsen i den pågældende regionalforening, der udpeger modtager af Initiativ Prisen.

Kriterierne for InitiativPrisen er:

- Virksomheden må ikke have over 100 ansatte.

- Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst.

- Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen (bruttoavancen), årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.

- Virksomheden skal være fuldt medlem af DI eller være associeret.

Særligt kriterie for 2018: Mod til skalering

- Virksomheden har udvist et særligt mod til skalering ved at igangsætte initiativer, der indebærer radikale ændringer, for at møde fremtidens vækstudfordringer.

De 19 vindere af InitiativPrisen i DI’s 19 Regionalforeninger dyster efterfølgende om at vinde den landsdækkende Initiativpris 2018. Den uddeles på DI’s årlige SMV-dag i januar måned. Her er der tradition for, at Prins Joachim uddeler prisen.