Jens Folmer Jepsen debuterer som forfatter med en Aarhus-historie af en slags

Leroy og Lise er den prunkløse titel på Jens Folmer Jepsens debutroman om en by med vokseværk og et virvar af farverige personer. Leroy og Lise bor begge i Aarhus. Det eneste, de ellers har til fælles, er et engangsknald på en skibsbriks.

Bogen er også historien om politibetjenten Rebeca, der staver sit navn med ét c og i øvrigt er med i en særlig loge. Om faren, der ikke er far, men alligevel har to børn. Om Bjarne, der ligger nøgen på en solseng og gokker den af i sine ankelsokker, mens konen Bellis ligger ved siden af og læser et dameblad, og svigerdatteren er i køkkenet for at lave kaffe. Om den melankolske stripper Miss Nancy og hendes kollegaer Babs og Butte med nye bryster, der junger i takt med terningerne i de raflebægre, som de ryster i provinsens værtshuse. Om to musikalske syrere i et kolonihavehus, der har tabt deres hjerte til et gammelt kassettebånd med Povl Dissing. Foruden selvfølgelig Elly, der vinder en million på sin afdøde kærestes lottokupon. Og roadien Pop, der blev træt af at fylde varer på hylderne i Netto, og den demente fru Svindal, der ser klart i det helt rigtige øjeblik.
Denne bog er fuld af skikkelser, der hver for sig er virkelige og særegne, men hvis handlinger har konsekvenser for andre. Men først og fremmest handler det om Leroy og Lise og deres søgen efter en retning i en tid, der kan synes uoverskuelig med alle dens forandringer. Danmark hænger ikke længere sammen, lyder det. Fællesskabet er opløst. Men det er løgn. Når mennesker mødes, holder de altid et stykke af hinandens tilværelse i deres hænder. Den enes lykke, længsel eller liv er den anden herre over. Vi hænger på hinanden i tusind sammenhænge. Og selv det mest uskyldige og uforpligtigende engangsknald har betydning.

Historien udspiller sig i et nutidigt Aarhus i første del af det nye århundrede. Der er tegn på, at det kan udvikle sig til kvindernes århundrede, på godt og ondt og med en helt nødvendig anderledeshed. Kvinderne rejser sig og skaber nye sammenhænge, muligheder og finder egne veje. Mænd uden kvinder går i lettere vildrede nedenom og leder efter hjem, hvis de da ikke med snoren i hånden lufter deres døde hunde og går til i stilstand. Det er et trist og til tider tragisk billede der tegnes, men det er også opmuntrende og morsomt.

Jens Folmer Jepsen er født i Åbyhøj med udsigt fra første parket til Aarhus, er cand.phil fra Aarhus universitet og var fra 2006 til 2015 direktør for Aarhus Festuge. Han er forfatter til pop-hits, har skrevet og instrueret tv-serier som KONGERIGET og MIT LIV SOM BENT og senest SELFIESTAN. Lavet tekster til revy og teater, og har instrueret film om og med bl.a. CV Jørgensen og Klaus Rifbjerg. Han er for tiden vært på et dagligt nyhedsprogram produceret af hans selskab Paseo. Leroy og Lise er hans debut som romanforfatter. Jens Folmer Jepsen bor fortfarende i Åbyhøj med sin kone Anne og parrets fælles datter. Og hvis de ikke er hjemme, så er de nok ude at rejse igen.

Leroy og Lise
Forfatter: Jens Folmer Jepsen
Udkommer d. 25. september 2020

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.