Januarudsalg: Nethandlen og shopping på nettet fortsætter

Vi har aldrig handlet så meget på nettet, som vi har gjort siden COVID-19-udbruddet. Coronakrisen har gjort, at flere og flere ordner shopping- og handleaktiviteter hjemmefra grundet lukkede butikker samt risiko og frygt for smitte. Med lukkede butikker lige op til jul og ingen garanti for åbning før tidligst den 7. februar har mange benyttet sig af julegaveshopping på nettet. De ændrede handelsmønstre fortsætter ind i det nye år med det årlige januarudsalg.

Corona sætter ikke en stopper for detailhandlen

Selvom regeringen har været nødsaget til at lukke detailhandlen frem til 7. febrar, betyder dette dog ikke, at butikkerne er sat på pause. Det kan godt være, at de fysiske butikker er lukkede, men nethandlen fortsætter som aldrig før. Dette betyder selvfølgelig, at de fleste butikker allerede er i fuld gang med januarudsalget, som deres kunder ikke skal snydes for. Det er derfor muligt at shoppe tilbud på alt lige fra nye sko og tøj til værktøj såsom en ny bordsav eller en vådsliber til dine køkkenknive.

Ikke et klassisk januarudsalg

I Danmark venter vi som regel – traditionen tro – med at slippe udsalget løs til starten af det nye år. Dog har Corona gjort, at intet er, som det plejer. Derfor ser det i år lidt anderledes ud. Eftersom de fysiske butikker er lukkede, har der ligeledes ikke været mulighed for det sædvanlige julegavebytteri mellem jul og nytår. Derfor har mange butikker i stedet valgt at sætte gang i udsalget allerede juledag, med gode tilbud på alt fra skægtrimmere til ladyshavere.

Muligt at afhente bestilte varer

Enkelte butikker og varehuse meddeler, at det er muligt at afhente forudbestilte varer i deres fysiske butikker til trods for nedlukning af detailhandlen. Samtidig er det ligeledes tilladt for pakkeshops at udlevere pakker, såfremt pakkerne er forudbestilt og betalt ved e-handel. Så hvis du har bestilt nyt værktøj som en ny bordsav, kan du stadig aftente den i nogle butikker.

Pas på snyd og svindel, når der handles online

Rekordmange danskere handler altså på nettet. Det er nemt og smart, men også en lidt anderledes proces end at møde op i en fysisk butik, få varen i hånden samtidig med at betalingen gennemføres. Ved shopping på nettet må man selvfølgelig betale, før modtagelse af varen. Det er derfor vigtigt at være bevidst omkring, hvordan man undgår svindel.

Den øgede nethandel giver svindlere større mulighed for at snyde folk, når de handler på nettet. Svindlere udnytter den coronaprægede situation, og det er derfor vigtigt at huske sikkerheden trods gode udsalgsmuligheder.

Gode råd til sikker onlineshopping

Sørg først og fremmest for at holde øje med falske hjemmesider. Det er på disse sider, man kan risikere at falde i fælder, hvor svindlere lokker personlige eller finansielle oplysninger ud af de nethandlende. Hvis du er bare det mindste i tvivl, så hold dig fra siden.

Derudover bør du ikke falde for de udsalg og tilbud, der virker for gode til at være sande. Hvis du først tænker denne tanke, kan der helt sikkert være noget om det. Specielt hvis der i samme forbindelse bliver stillet krav til, at dele personlige oplysninger, bør man holde sig fra det.