Jan Lehrmann og Vækstfonden går sammen om at finansiere iværksættere

Vækstfonden har netop indgået aftale med Jan Lehrmann om at kunne matche hans investeringer med lån. Det er som del af det nye initiativ for business angels, som skal tilføre mere risikovillig kapital til tidlig fase virksomheder. 16 aftaler med succesfulde business angels er allerede indgået, siden lancering den 1. januar 2019.

Den 1. januar lancerede Vækstfonden en række nye produkter til finansiering af tidlig fase virksomheder, heriblandt initiativet med business angel matching-lån. 15 aftaler med business angels eller investorkollektiver af flere business angels er allerede indgået. Aftalerne har samlet en ramme på over 130 mio. kr., som sammen med investeringer fra business angels kan komme ud til tidlig fase iværksættervirksomheder i den kommende tid. Oveni kan komme investeringer fra andre investorer, så potentialet er op til 380 mio. kr. i frisk kapital alene som følge af de indgåede aftaler.

Den erfarne business angel Jan Lehrmann er blandt de første investorer til at blive en del af initiativet. Han mener, der er brug for mere risikovillig kapital til dette segment af virksomheder.

”Der er mange ubekendte, når man investerer i virksomheder i et tidligt stadie som her. Jeg plejer selv at gå senere ind i virksomheder end det er tilfældet her, men fordi jeg med matching-lånet fra Vækstfonden kan tilføre dobbelte så meget kapital og dele risikoen, øger vi muligheden for at finansiere virksomhederne længe nok, til de når at bevise deres berettigelse og dermed skabe værdi og afkast,” siger Jan Lehrmann.

Initiativet dækker over 300 mio. kr. til matching-lån, som over tre år er til rådighed til aftaler med business angels. Hos Vækstfonden er man glade for modtagelsen hos de danske business angels.

”Vi arbejder for at føre mere kapital ud til danske iværksættere i den tidlige fase, og skabe flere muligheder for risikovillig kapital til dem. Matching-lånet er med til at gøre det, fordi vi samarbejder med mange forskellige business angels, der som investorer har hver deres strategi, erfaring og netværk, som giver de forskellige virksomheder forskellige muligheder. Det skaber et diversificeret finansieringstilbud til virksomhederne,” siger Rolf Kjærgaard, investeringsdirektør i Vækstfonden.

Jan Lehrmann ser særligt efter tidlige virksomheder, som har et internationalt potentiale, en forretningsmodel, som kan skaleres, samt et stærkt hold med de rette menneskelige værdier og motivation.

”Jeg ser efter virksomheder, som forsøger at genskrive spillereglerne på det marked, hvor de er og derimod opnå en skalerbar position. Holdet bag er altafgørende. Det skal være mennesker, som har hjertet med i forretningen, og som har drivet og eksekveringskræften til at gøre en forskel,” siger Jan Lehrmann.

Lånet er et supplement 1:1 med den investering, business angelen foretager i en virksomhed. Det skal være tidlig fase iværksættervirksomheder med maks. 1 mio. kr. i akkumuleret omsætning, og lånet kan være mellem 0,25 og 7,5 mio. kr.

FAKTA

Business angel matching-lån er en del af Vækstfonden indsats for at sikre risikovillig kapital til tidlige danske iværksættervirksomheder.

Med et Business angel matching-lån kan business angels, der er godkendt under initiativet, matche deres investeringer i tidlige iværksættere med et lån til virksomheden i forholdet 1:1. Det vil sige, at når en godkendt business angel investerer i en virksomhed, kan virksomheden supplere med et lån fra Vækstfonden af samme størrelse som investeringen. Lånets løbetid er seks år, hvoraf der er afdragsfrihed og renteoprul de første tre år. Lånet har en rente på 9 procent.

Initiativet blev lanceret 1. januar 2019 og har en samlet ramme til tidlig fase virksomheder på op til 100 mio. kr. per kalenderår.

Jan Lehrmann har tidligere været med til at stifte Bilbasen og lede Benjamin Media. Han investerer i dag i virksomheder som business angel.

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver
lsl@vf.dk / 22135855

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.