Jan Lehrmann og Vækstfonden går sammen om at finansiere iværksættere

Vækstfonden har netop indgået aftale med Jan Lehrmann om at kunne matche hans investeringer med lån. Det er som del af det nye initiativ for business angels, som skal tilføre mere risikovillig kapital til tidlig fase virksomheder. 16 aftaler med succesfulde business angels er allerede indgået, siden lancering den 1. januar 2019.

Den 1. januar lancerede Vækstfonden en række nye produkter til finansiering af tidlig fase virksomheder, heriblandt initiativet med business angel matching-lån. 15 aftaler med business angels eller investorkollektiver af flere business angels er allerede indgået. Aftalerne har samlet en ramme på over 130 mio. kr., som sammen med investeringer fra business angels kan komme ud til tidlig fase iværksættervirksomheder i den kommende tid. Oveni kan komme investeringer fra andre investorer, så potentialet er op til 380 mio. kr. i frisk kapital alene som følge af de indgåede aftaler.

Den erfarne business angel Jan Lehrmann er blandt de første investorer til at blive en del af initiativet. Han mener, der er brug for mere risikovillig kapital til dette segment af virksomheder.

”Der er mange ubekendte, når man investerer i virksomheder i et tidligt stadie som her. Jeg plejer selv at gå senere ind i virksomheder end det er tilfældet her, men fordi jeg med matching-lånet fra Vækstfonden kan tilføre dobbelte så meget kapital og dele risikoen, øger vi muligheden for at finansiere virksomhederne længe nok, til de når at bevise deres berettigelse og dermed skabe værdi og afkast,” siger Jan Lehrmann.

Initiativet dækker over 300 mio. kr. til matching-lån, som over tre år er til rådighed til aftaler med business angels. Hos Vækstfonden er man glade for modtagelsen hos de danske business angels.

”Vi arbejder for at føre mere kapital ud til danske iværksættere i den tidlige fase, og skabe flere muligheder for risikovillig kapital til dem. Matching-lånet er med til at gøre det, fordi vi samarbejder med mange forskellige business angels, der som investorer har hver deres strategi, erfaring og netværk, som giver de forskellige virksomheder forskellige muligheder. Det skaber et diversificeret finansieringstilbud til virksomhederne,” siger Rolf Kjærgaard, investeringsdirektør i Vækstfonden.

Jan Lehrmann ser særligt efter tidlige virksomheder, som har et internationalt potentiale, en forretningsmodel, som kan skaleres, samt et stærkt hold med de rette menneskelige værdier og motivation.

”Jeg ser efter virksomheder, som forsøger at genskrive spillereglerne på det marked, hvor de er og derimod opnå en skalerbar position. Holdet bag er altafgørende. Det skal være mennesker, som har hjertet med i forretningen, og som har drivet og eksekveringskræften til at gøre en forskel,” siger Jan Lehrmann.

Lånet er et supplement 1:1 med den investering, business angelen foretager i en virksomhed. Det skal være tidlig fase iværksættervirksomheder med maks. 1 mio. kr. i akkumuleret omsætning, og lånet kan være mellem 0,25 og 7,5 mio. kr.

FAKTA

Business angel matching-lån er en del af Vækstfonden indsats for at sikre risikovillig kapital til tidlige danske iværksættervirksomheder.

Med et Business angel matching-lån kan business angels, der er godkendt under initiativet, matche deres investeringer i tidlige iværksættere med et lån til virksomheden i forholdet 1:1. Det vil sige, at når en godkendt business angel investerer i en virksomhed, kan virksomheden supplere med et lån fra Vækstfonden af samme størrelse som investeringen. Lånets løbetid er seks år, hvoraf der er afdragsfrihed og renteoprul de første tre år. Lånet har en rente på 9 procent.

Initiativet blev lanceret 1. januar 2019 og har en samlet ramme til tidlig fase virksomheder på op til 100 mio. kr. per kalenderår.

Jan Lehrmann har tidligere været med til at stifte Bilbasen og lede Benjamin Media. Han investerer i dag i virksomheder som business angel.

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver
lsl@vf.dk / 22135855

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Genstartsfonden skal vise vej ud af krisen: Vækstfonden skal sikre soliditet til coronaramte erhverv25.11.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale om Genstartsfonden, der skal sende kapital ud til virksomheder inden for sektorer, som er ramt af coronakrisen. Genstartsfonden skal styrke soliditeten i virksomheder i bl.a. turisme- og oplevelsesindustrien og små og mellemstore industrivirksomheder. Kapitalen er vigtig for, at sunde virksomheder fortsat kan foretage nødvendige investeringer. Vækstfonden tilføres 3 mia. kr. som en del af aftalen.

Nye hjælpepakker: Nu bliver det nemmere for coronaramte virksomheder at skaffe likviditet via Vækstfonden28.10.2020 16:10:23 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale, der skal sikre yderligere hjælp til danske virksomheder under coronakrisen. Krisen betyder, at mange virksomheder har svært ved at drive deres normale forretning, og derfor er det afgørende med en økonomisk håndsrækning. Vækstfonden spiller endnu engang en nøglerolle i initiativerne og kan nu stille garantier på 90 % til små og mellemstore virksomheder, ligesom COVID-19-matchingordningen udvides.

Agrointelli lukker investeringsrunde på 108 mio.kr.: Fremtidens landbrugsmarker skal passes af danske robotter15.10.2020 12:45:07 CESTPressemeddelelse

Agritech-virksomheden Agrointelli lukker runde på mere end 100 mio. kr. i lån og egenkapital. Kapitalen kommer fra Nordic Alpha Partners og Vækstfonden og skal bidrage til at skalere og ruste virksomheden til sit internationale gennembrud. Samtidigt er det Vækstfondens første direkte investering under Danmarks Grønne Fremtidsfond. Ambitionen er at skubbe landbrugssektoren i en grønnere retning.

Nye hjælpepakker til erhvervslivet: Vækstfonden får yderligere kapital til at sikre genstart i hele Danmark9.10.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har sendt vigtig genstartskapital ud til det danske erhvervsliv for at fremme dansk eksport. En del af kapitalen forvaltes af Vækstfonden og skal sikre risikovillig finansiering til SMV’er, grøn vækst og projekter inden for turisme. ”Vores vigtigste opgave er at få pengene ud at arbejde hos de virksomheder, der er ramt af coronakrisen,” siger adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.8.10.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.