Iværksætter-profil bliver DI’s nye frontfigur for digitalisering

Fremtrædende iværksætter og medstifter af succesvirksomheden Queue-it, Camilla Ley Valentin, tiltræder som ny branchedirektør i Dansk Industris branchefællesskab for tech-virksomheder, DI Digital.

Camilla Ley Valentin bliver ny branchedirektør for DI Digital - DI's branchefælleskab for virksomheder, der beskæftiger sig med tech, software, it og elektronik

Det bliver den 50-årige Camilla Ley Valentin, der fremover skal stå i spidsen for tech-virksomhederne i Dansk Industri. Hun tiltræder den 1. november som branchedirektør for DI Digital, der er landets førende branchefælleskab for virksomheder, der beskæftiger sig med tech, software, it og elektronik.

Camilla Ley Valentin kommer til DI fra en stilling som Head of Explore i A.P. Møller – Mærsks venturefond, Maersk Growth, hvor hun var med til at styrke samarbejdet på tech- og klimaområdet mellem iværksættermiljøet og den danske logistikgigant.

I DI skal hun også stå i spidsen for erhvervsorganisationens arbejde med at digitalisere Danmark og danske virksomheder, til gavn for samfundet, virksomhederne og borgerne.

- Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes at finde en så kompetent og erfaren profil som Camilla. Det er en både stor og vigtig opgave, hun skal løfte med at hjælpe vores tech-virksomheder og tegne vores digitaliseringspolitik i en tid, hvor den teknologiske udvikling fortsætter med kolossal hast, ikke mindst når det gælder kunstig intelligens, siger DI’s medlemsdirektør Anders Søndergaard Larsen.

Camilla Ley Valentin har gennem flere år været en fremtrædende og erfaren iværksætter i Danmark, bl.a. som medstifter og mangeårig HR- og marketingdirektør for Queue-it. Hun har sideløbende bl.a. været forperson for bestyrelsen i Vækstfonden og bestyrelsesmedlem i EIFO og TechBBQ.

- Det er med stor glæde og ydmyghed, at jeg har takket ja til opgaven. Digitaliseringen spiller en central rolle i Danmarks udvikling, hvor det helt enkelt ikke er en mulighed at fejle, hvis vi vil sikre vores fælles fremtid. Det er nu, vi skal handle, og vi skal gøre det med stor omhu og omtanke. Jeg ser frem til at bidrage til den fælles fremdrift sammen med DI Digitals medlemmer og team, siger Camilla Ley Valentin.

Camilla Ley Valentin var medstifter af teknologivirksomheden Queue-it i 2010. Virksomheden har i dag 200 ansatte og leverer en markedsledende SaaS-platform, der hjælper nogle af verdens største brands med at levere en fair og transparant digital kundeoplevelse på deres travleste dage. Herhjemme er systemet bl.a. kendt fra billetsalg, e-handelsvirksomheder og offentlige portaler.

- Med mit kendskab til Camilla er hun det helt naturlige valg til at stå i spidsen for Danmarks digitale virksomheder og deres løsninger i verdensklasse. DI Digitals medlemmer er ikke til at komme uden om, når vi taler om innovative løsninger på de store udfordringer for vores samfund. Det gælder både vores sikkerhed, klimakrise og modernisering af den offentlige sektor, så vi kan få mest muligt velfærd for pengene i en tid, hvor der er mangel på hænder, siger bestyrelsesformand for DI Digital og CEO for Netcompany, André Rogaczewski.

Camilla Ley Valentin har siden solgt aktiemajoriteten i den succesfulde it-virksomhed for at hellige sig bestyrelsesarbejde og positionen i Maersk Growth.

Hun er tidligere blevet belønnet med flere priser, herunder kåret som årets kvindelige iværksætter i 2012. Camilla Ley Valentin sidder desuden i flere bestyrelser, herunder i bestyrelsen for den nye superfond, Danmarks Eksport- og Investeringsfond.

Hun afløser Rikke Hougaard Zeberg, der tidligere er skiftet til en stilling som direktør for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk