ISS og Danish Crown styrker partnerskab med fokus på et reduceret vandforbrug

En ny fem-årig aftale mellem Danish Crown og ISS skruer op for gennemskueligheden og digitaliseringen i aftalen til fordel for begge selskaber. Partnerskabet styrker desuden fokus på at reducere vandforbruget markant.
Foto: Danish Crown/Robert Attermann

Effektiv og grundig rengøring er en hjørnesten for at sikre førsteklasses fødevaresikkerhed. ISS, der er en af verdens førende servicekoncerner, vil derfor fortsat være den foretrukne partner for Danish Crown i de kommende år. De to koncerner har indgået en ny partnerskabsaftale, som omfatter opgaver for et trecifret millionbeløb årligt.

Et vigtigt element i partnerskabet er, at virksomhederne sammen skal se på, hvordan man kan reducere vandforbruget, når der gøres rent på Danish Crowns fabrikker i Danmark. Det skal blandt andet ske ved at bruge andre vanddyser, der udleder langt færre kubikmeter vand i udførelsen af rengøringen. Samtidig optimeres måden at rengøre produktionsmaskinerne på, så der også bruges mindre vand uden at gå på kompromis med fødevaresikkerheden.

Der vil også blive testet om vand kan opsamles og genbruges lokalt. Endelig vil der også være fokus på at bruge mindre kemi ved at bruge såkaldt ECA-vand, der består af magnetisme og salt.

Rengøring står for omkring 25 procent af Danish Crowns vandforbrug. På koncernniveau er det målet at reducere vandforbruget på koncernniveau med 40 procent inden 2030.

”Det er ikke nogen simpel opgave at reducere vandforbruget, for det skal ske uden på nogen måde at gamble med fødevaresikkerheden. Derfor kommer det til at ske løbende, og i takt med at nye teknologier kan tages i brug. Et lavere forbrug af varmt vand vil også have en positiv effekt på vores energiforbrug. Det er et lille, men vigtigt skridt på vejen mod at nå vores bæredygtighedsmål. Det er en kompliceret opgave, men i ISS har vi en stor medspiller, som er den helt rigtige partner for os," siger Lars Feldskou, koncernindkøbsdirektør i Danish Crown.

I de kommende år vil ISS og Danish Crown også arbejde tættere sammen om transparens i forretningen, digitalisering og udvikling gennem brug af data.

”For os handler partnerskabet især om, at vi sammen med ISS kaster os ind i at få lavet nogle løsninger, som er optimale for begge parter. Vi kommer blandt andet til at lave tidsstudier sammen. Så vi ved, hvor lang tid en opgave tager, og hvad den indeholder, og hvad den koster,” siger Lars Feldskou.

ISS ser frem til at fortsætte et partnerskab, der nu er over 40 år gammelt.

”Vi ser store perspektiver i forlængelsen af kontrakten, hvor vi sammen med Danish Crown vil samarbejde tættere om digitalisering og bæredygtighed i serviceleverancerne. Samtidig er vores fornemmeste opgave at sikre, at Danish Crown kan opretholde deres fødevareproduktion uden at gå på kompromis med fødevaresikkerheden. Det arbejde glæder vi os til at fortsætte fremover,” siger Christian Lindskov Alsø, administrerende direktør i den danske del af ISS.

Lars Feldskou peger også på, at ISS har en række digitale løsninger, som kan gøre partnerskabet mere smidigt.

"Vi får nogle fælles platforme og portaler, vi arbejder i. Det kan også være apps, som vi kommer til at udvikle sammen. Partnerskabet handler meget om, at vi nu sidder på samme side af bordet. Vi deler værdier, holdninger og tanker, og det kan vi begge profitere af ved i samarbejde at udvikle nye løsninger," siger Lars Feldskou.

Aftalen vækker glæde hos ISS, der ser mange muligheder i samarbejdet med Danish Crown.

”Vi glæder os meget til at fortsætte vores samarbejde igennem 46 år med en værdsat samarbejdspartner som Danish Crown. Kontraktforlængelsen er et synligt bevis på, at ISS er en attraktiv samarbejdspartner for nogle af Danmarks største virksomheder, der er i markedet for stærke serviceløsninger,” siger Christian Lindskov Alsø.

Den nye aftale mellem ISS og Danish Crown træder i kraft den 1. januar 2023. Som en del af aftalen skal ISS også blandt andet levere svanemærket kontorrengøring.

Fakta om partnerskabsaftalen

• Aftalen har en værdi på et trecifret millionbeløb om året
  • Produktionsrengøring på 16 af Danish Crowns lokationer i Danmark
  • Svanemærket kontorrengøring på 19 af Danish Crowns lokationer i Danmark
  • Tættere samarbejde om transparens i forretningen, mere digitalisering og større fokus på reduktion i vandforbruget.

Fakta om ISS i Danmark:
ISS er Danmarks førende udbyder af facility services. Der er 6000 medarbejdere i den danske del af ISS-koncernen, der er eksperter inden for cleaning, food services, technical services og workplace. ISS leverer serviceydelser til nogle af Danmarks største virksomheder. På globalt plan har ISS A/S over 360.000 medarbejdere og en samlet omsætning på ca. 72 mia. kr. ISS A/S opererer i over 30 lande i Asien, Europa og Nordamerika og har over 40.000 kunder.

Fakta om Danish Crown:
Danish Crown er et dansk andelsselskab, der er 100 procent ejet af næsten 7000 danske landmænd. Danish Crown har en samlet omsætning på ca. 58 mia. kr. og har 28.000 medarbejdere på verdensplan, der repræsenterer 80 forskellige nationaliteter.

Foto: Danish Crown/Robert Attermann
Download
Til venstre: Lars Feldskou, koncernindkøbsdirektør i Danish Crown. Til Højre: Christian Lindskov Alsø, administrerende direktør i den danske del af ISS
Download