ISS Danmark

ISS og Bygningsstyrelsen reducerer madspildet med 25 pct. hos Banedanmark i Ringsted

Del

Servicevirksomheden ISS og den statslige ejendomsadministrator og bygherre Bygningsstyrelsen har i løbet af det seneste år reduceret madspildet med 25 pct. i kantinen hos Banedanmark på Godsbanevej i Ringsted. 

Siden samfundet for alvor åbnede op efter Covid-19 i starten af 2022 har ISS og Bygningsstyrelsen arbejdet målrettet og dedikeret med at reducere madspildet i 34 kantiner, der hører under statslige institutioner, i løbet af det seneste år.

Det har resulteret i, at madspildet er blevet reduceret med 21 pct. på tværs af alle kantinerne, hvor der dagligt er over 5.500 spisende gæster. Fokus har især været på portionsanrettede måltider, bedre sammensætninger af menuer og mere kommunikation til brugerne samt brug af madspildsambassadører i hver kantine.

I kantinen hos Banedanmark på Godsbanevej i Ringsted er der blevet gjort en ekstra indsats, da madspildet er reduceret med 25 pct, hvilket svarer til 58 g pr. gæst.

Hos Bygningsstyrelsen er der stor tilfredshed med den store reduktion i madspildet til gavn for miljøet.

”Jeg er stolt af, at vi sammen med ISS har kunnet mindske madspildet på tværs af kantiner i hele landet. Statens Facility Management handler nemlig ikke kun om at effektivisere driften af de statslige arbejdspladser, men i lige så høj grad om at professionalisere og sikre høj kvalitet, fx ved at vi bidrager til, at man når de politiske målsætninger for den grønne omstilling,” siger Mette Balling Lisby, vicedirektør i Bygningsstyrelsen.

Kantinen hos Banedanmark er en del af 34 kantiner, der alle hører under ISS’ aftale med Bygningsstyrelsens første udrulning af leverance af serviceydelser til statslige institutioner og styrelser – den såkaldte bølge 1, som ISS vandt i 2017 og gik i drift med i slutningen af 2019.

”Vi er meget tilfredse med, at vores dedikerede indsats med at reducere madspild i de 34 kantiner, vi drifter for Bygningsstyrelsen, har båret frugt. En reduktion i madspildet på 21 pct. på ét år er et stærkt resultat, som understøtter Bygningsstyrelsens store fokus på bæredygtighed og grønne løsninger til gavn for miljøet,” siger Frederik Nexøe-Larsen, Key Account Director i ISS for Bygningsstyrelsen og fortsætter:

”Vi har også sat ekstra stort fokus på at servere flere grønne og mere klimavenlige retter, der skal være med til at give nye inspirerende, grønne madoplevelser til de 6.000 daglige gæster, der hver spiser i de 34 kantiner.”

”Vi har i over tre år haft et stærkt partnerskab med Bygningsstyrelsen om at levere serviceleverancer med fokus på kvalitet, bæredygtighed og grøn omstilling til de mere end 20.000 daglige brugere, der er omfattet af den første udrulningsbølge af statens facility management. Vi er meget optaget af at sikre et højt serviceniveau til gavn for brugerne, så de kan fokusere på deres kerneopgaver i deres arbejdsdag.”

ISS’ ambition er at reducere madspild med 50% inden 2027 på tværs af alle sine 190 kantiner i Danmark og på globalt plan for at understøtte den grønne omstilling i samfundet.

ISS vandt i 2017 den første udrulning af statens facility management med staten med opstart i 2019. I den leverer ISS ydelser på tværs af hele landet til 31 statslige institutioner herunder services som kantine, rengøring, intern service, udendørsarealer, sikkerhed, vedligehold og affaldssortering.

Følg pressemeddelelser fra ISS Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ISS Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye