ISS Danmark opnår tredjeplads ved ISS’ internationale kokkekonkurrence med fokus på bæredygtighed

Med den tredjehøjeste score fra seks dommere, inklusive den danske Michelin-kok Claus Henriksen og Melina Shannon Di-Pietro, adm. direktør for nonprofit-organisationen MAD under Noma, opnåede kokkeholdet fra ISS Danmark en fornem tredjeplads ved finaleeventet. Kokkeholdet fra USA tog guldet og fik titlen som verdens bedste kokke i ISS
kokkeholdet fra Danmark. Rasmus Bundgaard NIelsen (tv) og Thomas Pedersen (th). De arbejder begge i ISS' restaurant i Lego Campus.

"Skab den mest bæredygtige og velsmagende to-retters restaurantmenu med mindst madspild og bedste udnyttelse af råvarerne på 60 minutter."

Det var udfordringen i ISS’ International Culinary Competition (ICC) 2022 for ISS’ kokke, der blev afholdt for første gang siden 2020 på grund af Covid-19.

Det danske kokkehold, bestående af Rasmus Bundgaard Nielsen og Thomas Pedersen, der til dagligt arbejder i ISS' restaurant i Lego Campus, opnåede en fornem tredjeplads ved finalen, der blev afholdt i ISS’ hovedkvarter i København. De var dog bedst af alle hold til at udnytte råvarerne mest optimalt, og derfor fik de prisen ”Waste Warrior Award” – en særlig anerkendelse til holdet med mindst muligt madspild ved konkurrencen.

Global bæredygtighedsdagsorden
Årets konkurrence understøtter ISS’ globale ambition om at være CO2-neutrale inden 2040 og halvere sit madspild inden 2027.

Hamish Cook, Head of Group Food Services, siger:

"Hos ISS serverer vi over en million måltider om dagen i virksomheder, hospitaler, og skoler rundt om i verden, så vores indsats indenfor bæredygtighed bidrager i høj grad til både ISS' egne og vores kunders bæredygtighedsmål. Jeg er virkelig begejstret for at have set dybden af ​​kreative kulinariske talenter på tværs af vores virksomhed i denne konkurrence. Talentfulde kokke, der leverer suveræne madoplevelser for vores globale kunder, samtidig med at de konstant stræber efter at optimere vores bæredygtighedsindsats,” sagde han.

Der var naturligvis stor glæde hos vinderholdet:

”Jeg laver mad med mit hjerte og med intentionen om at levere en fuld sanseoplevelse til den, der spiser min mad," sagde Xiomara Battle, chefkok hos Google i Tennessee, med over 15 års erfaring.

I løbet af de sidste ni måneder har kokkehold fra mere end 3000 ISS-restauranter over hele verden konkurreret i lokale landekonkurrencer, og i går mødtes de syv finalisthold fra USA, Storbritannien, Norge, Danmark, Sverige, Australien, og Belgien, hvor mere end 100 kunder, leverandører og ISS-medarbejdere var vidner til gastronomi på højt niveau.

Betydningsfuld begivenhed
Siden starten i 2017 er den internationale kokkekonkurrence blevet ISS’ mest toneangivende begivenhed. Det giver kokkene fra ISS en global scene til at vise deres talent og færdigheder inden for madservice. 14 kokke fra syv lande deltog i dette års konkurrence.

Vinderne:
1. plads: USA
2. plads: UK
3. plads: Danmark

Download
Vinderholdet fra USA. Xiomara Battle og Derek Spines. Begge kokke arbejder i iSS' restaurant i Google.
Vinderret
Vinderet